صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۲۳ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 01
کد خبر: ۹۰۲۸۲

هر دلار چند سنت است؟

با توجه به اینکه واحد اصلی پول در آمریکا دلار است ارزش دلار بالاتر از ارزش سنت محاسبه می شود، در این خبر به این سوال جواب میدهیم که هر دلار چند سنت است؟

به گزارش راهبرد معاصر هر دلار چند سنت است؟ این سوالی است که برای کسانی که واحد پول آمریکا را نمی شناسند پیش آمده است. هر صد سنت معادل یک دلار است. با توجه به اینکه واحد اصلی پول در آمریکا دلار است ارزش دلار بالاتر از ارزش سنت محاسبه می شود.

 

در بسیاری از کشورها سنت (Cent) معادل یک صدم واحد پول آن کشور است. که غالبا به شکل سکه است. ریشه کلمه سنت از کلمه لاتین Centum به معنی صد است.

 

در امریکا و کانادا هر سنت یک پنی Penny نامیده می شود.

نماد سنت کلمه c است که یک اسلش روی آن افتاده است. ¢

یک سنت امریکا از سال 1909 با تصویر آبراهام لینکلن شانزدهمین رییس جمهور امریکا ضرب می شود.

هر دلار معادل 100 سنت میباشد یعنی به عنوان مثال هر 100 سنت 1 دلار میشود.

 

قیمت دلار در بازار امروز

قیمت دلار در بازار آزاد امروز سه شنبه ۱۱ خرداد با 10 تومان افزایش، 23,416 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 23,866 تومان بیشترین قیمت و 22,646 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

 

بانک مرکزی و قیمت دلار

بیشتر درآمد ایران از فروش نفت حاصل می‌شود. این درآمد به شکل دلار در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که به ریال تبدیل شود.

ایران می‌تواند این پول را به اقتصاد کشور تزریق کند، با آن کالای خارجی بخرد، آن را در اختیار واردکنندگان بگذارد یا به‌جای این کارها از درآمد خود برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده کند.

در حالت عادی باید دلار به شکل درآمد ارزی در اختیار صادرکنندگان و صاحبان صنایع کشور باشد؛ اما در ایران به‌خاطر عظمت غول‌آسای شرکت نفت، بیشترین حجم دلار به بانک مرکزی منقل می‌شود و در اختیار دولت قرار می‌گیرند.

به همین دلیل بانک مرکزی به‌سادگی قادر است با تزریق ارز، قیمت دلار را کم کند یا با متوقف کردن عرضه آن باعث گران شدن ارز شود. برای همین در کوتاه‌مدت اثر بانک مرکزی بر نرخ ارز بیشتر از وزارت صمت است.

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: