صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۲۰
  • پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Thursday 16 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 10
کد خبر: ۹۱۰۹۹
حمیدرضا ترقی، عضو ارشد موتلفه در گفت و گو با راهبرد معاصر پیرامون مناظره دوم مطرح کرد:

از نقد حکمرانی لیبرالی تا توسل به کلیدواژه‌های کلیشه‌ای

حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی پیرامون فضای حاکم بر مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نامزدهای اصولگرا در این مناظره از موضع تهاجمی مستدل علیه شیوه حکمرانی لیبرالی برخوردار بودند، این در حالی بود که همتی و مهرعلیزاده منفعلانه به توجیه و دفاع از وضع موجود و عملکرد دولت فعلی اقدام کردند و برای رای آوری هم از کلیدواژه های آقای بنی صدر و خاتمی و غیره برای جذب سلبریتی ها و مخالفین نظام استفاده کردند.

 

حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره مناظره نامزدهای ریاست جمهوری گفت: سوالات مناظره بیشتر فنی و مشرف به نیازهای اساسی و مشکلات ملموس مردم بود و نامزدهای اصلاح طلب یعنی آقای همتی و آقای مهرعلیزاده منفعلانه به توجیه و دفاع از وضع موجود و عملکرد دولت فعلی اقدام کردند و عملاً اثبات کردند که ماموران دولت فعلی برای تداوم وضع موجود و تشکیل دولتی در راستای سیاست های اصلاح طلبان و کارگزاران هستند و برای رای آوری هم از کلیدواژه های آقای بنی صدر و خاتمی و غیره برای جذب سلبریتی ها و مخالفین نظام استفاده کردند و آنها را دعوت به رای دادن به خود کردند و متاسفانه بر تخریب آقای رئیسی و اهانت به ایشان ادامه دادند.


وی ادامه داد: رقبای اصلاح طلبان در این مناظره از موضع تهاجمی مستدل علیه شیوه حکمرانی لیبرالی برخوردار بودند و اجازه ندادند حاشیه پردازی های آقای مهرعلیزاده و آقای همتی آنها را از نقد عملکرد دولت و ارائه برنامه خود و دیدگاه ها در موضوعات مختلف بازدارد. خوشبختانه همه اعتراف داشتند اختیارات رئیس جمهور برای حل مشکلات کشور کافی است و به نظر می رسد در این مناظره توجه به جوانان و نسل جوان و استفاده از جوانان تقریباً مورد تاکید همه بود و همه به این نکته به صورت ویژه و پررنگ پرداختند.


او در پاسخ به این پرسش، که انتقاداتی به نامزدها و مناظره ها بخاطر شیوه مدیریتی صدا و سیما و سوالات وارد است گفت: کلاً اگر به شیوه مناظره اصلاح طلبان در طول چند دهه نگاه کنیم شیوه آنها اصولاً همین است. در هیچ مناظره ای سراغ ندارم که اینها وارد موضوع شوند و مسائل خاص خود را مطرح نکنند. ادبیات انها کلیشه ای از برخی واژه ها و ادبیات است که همه جا سعی می کنند این کلیشه را بکار ببرند و نوعاً در مناظرات به موضوعاتی می پردازند که خود می خواهند آن را مطرح کنند و از ابزار مناظره و یا وسیله مناظره برای طرح دیدگاه های خود استفاده می کنند، نه برای همفکری یا تضارب افکار یا قانع شدن استفاده کنند. امریکا در مذاکرات حرف های خود را تحمیل می کند، نه این که حرف دیگران را بشنود. اینها هم همین روش را دنبال می کنند و این روش با اخلاق اسلامی و با معیارهای دینی کاملاً مغایر است و اثبات می کنند نمی توانند به عنوان رجال مذهبی در جامعه تلقی شوند. جا دارد شورای نگهبان نسبت به رجال مذهبی بودن افراد تجدید نظر کند.


ترقی با اشاره به اینکه آیا سایر کاندیدای اصولگرا به نفع کسی کنار می کشند پاسخ داد: تا الان من نشنیدم کسی از بین نامزدها قرار به کناره گیری داشته باشد چون نامزدها یک تئوری و برنامه ای را دنبال می کنند و مصمم هستند اگر موفق شدند این برنامه ها را به سمت اجرایی شدن ببرند. بالاخره این رقابتی را ایجاد می کند و مردم امیدوار می شوند که راه حل های مختلفی برای حل مشکلات آنها وجود دارد و به هر یک از این ها رای بدهند امکان خروج از بن بستی فعلی مقدور می باشد. این مسئله موجب افزایش مشارکت می شود. چون اصل به افزایش مشارکت است. من فکر نمی کنم کسی کناره گیری کند.


او درباره پخش مناظره ها و اینکه ایا باعث افزایش مشارکت می شود اذعان داشت: بله. الان هم توجه مردم افزایش یافته و هم امید مردم به این که راهکارهایی برای حل مشکلات کشور وجود دارد و بن بستی وجود ندارد، کاملاً بوجود آمده و اینها به مردم امید می دهد که اگر در انتخابات شرکت کنند و هر یک از اینها را به کرسی ریاست جمهوری برسانند امکان حل مشکلات وجود دارد. این طور نیست که مشکلات همچنان تداوم یابد.


ترقی در پایان با اشاره به اینکه ایا کسی از نامزدها به نفع رییسی که گزینه اصولگرایان است کنار می کشد پاسخ داد: تا الان فکر نمی کنم و طبیعتاً ریسک است ولی اصل مشارکت بالای مردم است، از همین رو به نظر نمی رسد خیلی جای نگرانی باشد.

 

نظر شما