صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۰۷
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 16
کد خبر: ۹۱۶۸۲
حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

امکان سنجی کشیده شدن انتخابات 1400 به دور دوم

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با فضای حاکم بر انتخابات در روزهای منتهی به ۲۸ خرداد گفت: متاسفانه آرای خاکستری دقیقه نودی هستند و تا لحظه آخر از خود عکس العملی نشان نمی دهند، از همین رو این احتمال وجود دارد که شاید انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظرم، این مناظره نسبت به مناظره های قبل قدری رقابتی تر بود یعنی در بین جریان اصولگرایی شاهد نوعی رقابت بودیم البته سه گفتمان  در این مناظره قابل تشخیص بود. یک گفتمان کسانی هستند که نفع جامعه را در تداوم دولت‌های اقایان روحانی، هاشمی و خاتمی می‌جویند. به باوراین گفتمان، آقای همتی به نمایندگی از این تفکر و گفتمانی که ادامه روند دولت‌های ذکر شده است، می تواند مشکل را با ادبیات جدید حل کند و سوی دیگر ماجرا معتقدند که باید ساختارهای موجود کامل تغییر یابد و حرکت انقلابی و اقتدارگرایانه باید ورود پیدا کند.


وی ادامه داد: گفتمان دیگر در پی جلب آرای نامزدهای غایب در انتخابات بود. گفتمان یاد شده کوشید تا رای افرادی که صلاحیت آنان بدلیل عدم احراز شورای نگهبان تایید نشده بود را به سمت خود جلب نمایند. در این مناظره به نظر می رسد هدف کشاندن آرای خاکستری به صندوق های رای به نفع یک جریان و گروه خاص بود. از همین رو یک نوع ایجاد مطالبات کاذب برای رای دهندگان مطرح می شد که نوعی ساده اندیشی است که فکر شود با وعده یارانه و غیره می توان مردم را پای صندوق آورد و به نفع این افراد رای داد.


کنعانی مقدم در ادامه تصریح کرد: متاسفانه آرای خاکستری دقیقه نودی هستند. تا لحظه آخر از خود عکس العملی نشان نمی دهند و این احتمال وجود دارد که شاید انتخابات به دور دوم کشیده می شود. در دوره دوم دو قطبی شکل می گیرد که احتمالا بین آقای رئیسی با آقای همتی یا آقای رضایی است. سرنوشت انتخابات هم در این دو قطبی بودن و اینکه آرای خاکستری پای صندوق بیایند مشخص خواهد شد.


او با اشاره به ادبیات کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: به نظرم می رسد برخی در سیستم خودشان با تخریب به دنبال اثبات خود بودند و کمتر اثباتی حرف زدند. این از نظر اخلاق سیاسی و اخلاق اسلامی پسندیده نیست. مناظره به جای اینکه با مردم باشد با خود گفتگو می کردند و هیچ یک عقبه سیاسی خود را تعریف نکرده است و نگفتند چه کسی از آنها حمایت می کند. الان هیچ یک از مردم نمی دانند عقبه سیاسی کاندیداها و برنامه آن‌ها چیست.


کنعانی مقدم در پاسخ به اینکه اینکه ایا مناظره ها مشارکت را افزایش خواهد داد؟ تصریح کرد: به نظر من، چندان موثر نیست. اگر بخواهد اتفاقی برای مشارکت بیشتر رقم بخورد باید تغییر فاز اتفاق افتد. یعنی گفتمانی مطرح شود که مردم به خاطر آن گفتمان و تغییر اساسی تمایل پیدا کنند وارد عرصه انتخابات شوند.


او در پاسخ به اینکه ایا از نامزدهای اصولگرا کسی به نفع کسی کنار خواهد رفت؟ پاسخ داد: به نظرم می رسد اگر اصولگرایان با هم به ائتلافی نرسند و دولت ائتلافی درست نکنند و به نفع آقای رئیسی کنار نروند انتخابات به دور دوم کشیده می شود و معلوم نیست دور دوم انتخابات آقای رئیسی رای بیاورد یا خیر؟ چون همان اتفاقی که سال 84 افتاد و آقای هاشمی و آقای احمدی نژاد به دور دوم رفتند، و علی رغم اینکه آقای هاشمی در دور اول آرای بیشتری آورد ولی در دوره دوم کسانی که مخالف آقای هاشمی بودند به احمدی نژاد رای دادند، نه از این بابت که احمدی نژاد را می پسندیدند بلکه برای این که آقای هاشمی رای نیاورد به احمدی نژاد رای دادند.

 

نظر شما