صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 17
کد خبر: ۹۱۷۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
در آستانه برگزاری‌ انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛

رسانه‌های بین‌المللی درباره‌ی آیت‌ الله رئیسی چه می‌گویند؟

جروزالم پست در مطلبی آیت الله رئیسی را حامی توافق هسته ای احتمالی با قدرت های جهانی دانست. این رسانه صهیونیستی به نقل از ابراهیم رئیسی گفت که تا زمانی که منافع دولت ایران در این توافق تامین شود به آن پایبند خواهد ماند. جروزالم پست ایشان را از منتقدین روحانی به دلیل مصالحه با غرب و آمریکا دانست.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کم تر از یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر رسانه های منطقه ای و بین المللی با رصد تحولات سیاسی داخل ایران به دنبال شناخت رجل سیاسی، فهم مناسبات قدرت، کنش سیاسی مردم و نتیجه نهایی انتخابات هستند. هم اکنون که این یادداشت به رشته تحریر در می آید، به گزارش مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) سید ابراهیم رئیسی ۶۰٪، محسن رضایی ۸٪، سعید جلیلی ۳.۵٪ و عبدالناصر همتی ۳.۱٪، امیر حسین قاضی زاده هاشمی ۳.۱٪، علیرضا زاکانی ۳٪ و محسن مهر علیزاده ۰.۷٪ آراء را به خود اختصاص دادند. بر همین اساس بسیاری از رسانه های منطقه ای و بین المللی برای تخریب چهره نامزد پیشتاز شروع به ایجاد موج رسانه ای کردند‌.

 

"المانیتور"؛ از انتخاب نامزد توسط اصلاح طلبان تا معرفی رئیسی

روز دوشنبه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱، پایگاه "المانیتور" در یادداشت به موضوعی انتخاب کاندیدای جبهه اصلاحات پرداخت. مهدی کروبی که پس از وقایع سال ۸۸ در حصر خانگی به سر می برد، طی پیامی از همه مردم ایران خواست تا با وجود کاستی های موجود در انتخابات شرکت کرده و رای دهند. وی مدعی شد که یک جناح اقلیت که از حمایت مردمی برخوردار نیست (!) به دنبال آن است تا بقایای جمهوریت نظام را از سیستم سیاسی حذف کند. این در حالی است که جبهه اصلاح طلبان ایران تاکنون از نامزدی به شکل رسمی حمایت نکرده است. با این حال حسین مرعشی از رهبران حزب کارگزاران سازندگی، عبدالناصر همتی را "نامزد مخفی" اصلاح طلبان معرفی کرد تا وی بتواند از سد شورای نگهبان عبور کند! در بخش دیگری از گزارش المانیتور به مسئله اتحاد در جعبه انقلاب اشاره شد. علیرضا زاکانی در سخنرانی با هشدار نسبت به تکرار وقایع انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ که منجر به تقسیم رای جبهه انقلاب شد، از نامزد های انقلابی خواست که به سمت همگرایی حرکت کنند. حسین شریعتمداری سردبیر کیهان نیز برای جلوگیری از وقوع "فاجعه" و "ضربه سنگین" خواستار کناره گیری و اتحاد نامزدهای جبهه انقلاب به نفع شخصی شد که در نظر سنجی ها پیش تاز است.


المانیتور روز جمعه ۱۱ ژوئن در مطلب دیگری به بررسی کارنامه و زندگی سید ابراهیم رئیسی پرداخت. در ابتدا این گزارش ضمن تاکید تکرار ادعا های واهی پیرامون وقایع دهه ۶۰، مبارزه با فقر، فساد، تحقیر و تبعیض را شعار اصلی وی در انتخابت ۱۴۰۰ دانست. در این یادداشت همچنین به مسئله رد صلاحیت شدن کاندیدا های اصلی اصلاح طلبان اشاره شد.

 

"جروزالم پست"؛ تکرار نقش خاکستری

روز دوشنبه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱، "جروزالم پست" در مطلبی آیت الله رئیسی را حامی توافق هسته ای احتمالی با قدرت های جهانی دانست. این رسانه صهیونیستی به نقل از ابراهیم رئیسی گفت که تا زمانی که منافع دولت ایران در این توافق تامین شود به آن پایبند خواهد ماند. جروزالم پست رئیسی فعلی قوه قضائیه را از گزینه های احتمالی برای جانشینی مقام رهبری عنوان و ایشان را از منتقدین روحانی به دلیل مصالحه با غرب و آمریکا دانست. در بخش آخر این گزارش نیز این رسانه صهیونیستی به مسئله رد صلاحیت ها و مشارکت پایین مردم نسبت به دوره های پیشین پرداخت.

 

"العرب"؛ تریبونی ضد ایرانی

روز سه شنبه ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱، روزنامه العرب در مطلبی ضد ایرانی، تحریم انتخابات از سوی مردم را به عنوان بهترین گزینه برای مجازات نظام جمهوری اسلامی دانست! پریسا حافظی در یادداشتی تحریم انتخابات از سوی مردم را بهترین مجازات برای نظام به دلیل محدود کردن آزادی ها و ... عنوان کرد! "مشکلات اقتصادی" و "محدودیت های سیاسی" به عنوان دو دلیل اصلی کاهش مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان شده است. در این تحلیل ادعا شده است که طبقات کم برخوردار جامعه به سید ابراهیم رئیسی اقبال دارند و رای دهندگان جوان و تحصیل کرده در شهرها و برخی روستاها احتمالا به گزینه دیگری رای خواهند داد. العرب در تحلیلی دیگر عدم تحقق وعده های حسن روحانی را یکی از دلایل سرد شدن قشری از مردم نسبت به صندوق انتخابات عنوان کرد.

 

"نون پست"؛ تشدید شکاف های قومی_مذهبی!

روز دوشنبه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱، "فراس الیاس" استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل عراق در یادداشتی به مسئله اقلیت های دینی-مذهبی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت. او با اشاره به اصل ۱۱۵ قانون اساسی مدعی شد که هیچگاه اقلیت های مذهبی-قومی فرصت کاندیداتوری یا حضوری فعال برای مشارکت در انتخابات نداشتند! در ادامه الیاس با اشاره به تفاوت های قومی در ایران، سعی دارد تا با برجسته کردن اختلافات قومی و نمایش آن ها به عنوان شهروند درجه دو اختلافات مرکز و پیرامون را در ایران پر رنگ و برجسته نشان دهد. همچنین در این یادداشت به این موضوع اشاره می شود که معمولا اقلیت های قومی و مذهبی به اصلاح طلبان رای می دهند اما به نظر می رسد در این دوره رویه متفاوتی اتخاذ شده است. در آخر این سیاهه نویسنده مدعی میشود که اگر به خواسته های قومی و مذهبی توجه نشود، تقاضا برای کسب استقلال و خود مختاری به شکل چشم گیری افزایش خواهد یافت.

 

"گاردین"؛ روباه پیر نگران شده است!

روز یکشنبه ۱۳ ژوئن، "گاردین" در مطلبی جهت دار و غیر حرفه ای انتخاب فردی انقلاب در تهران را تهدیدی علیه صلح جهانی دانست. این رسانه انگلیسی معتقد است که انتخاب فردی انقلابی به مانند ابراهیم رئیسی می تواند تاثیر منفی بر روی مذاکرات هسته ای، تضمین امنیت اسرائیل، عربستان سعودی و غرب داشته باشد و توازن ژئوپلیتیکی منطقه را برهم بزند. در ادامه این سرمقاله نگارنده با لحنی شیطنت آمیز ایران را کشوری سرشار از استعدادهای انسانی، فرهنگ، تاریخ و منابع می داند که به شکلی بد اداره می شود. همچنین گاردین به موضوع کاهش مشارکت در انتخابات اشاره و آن را زیر ۴۰٪ برآورد می کند.


بهره سخن

با وجود آنکه بسیاری از رسانه های معاند داخلی و خارجی به دنبال نمایشی نشان دادن انتخابات و نتیجه آن هستند؛ اما با بررسی اجمالی رسانه های اصلی منطقه و بین المللی خیلی زود عکس این ادعا ثابت می شوند. به نظر می رسد مطابق معمول رسانه های وابسته به جریانات سیاسی منطقه به دنبال روی کار آمدن مهره سیاسی نزدیک به خود در تهران هستند تا از این طریق بتوانند امتیازات بیشتری از دولت وقت ایران دریافت کنند.‌ همچنین به نظر می رسد آن ها براساس یک خط مشی مشخص به دنبال تخریب وجه یک نامزد و جریان سیاسی خاص هستند تا از این طریق علاوه بر حساس کردن افکار عمومی جهانی نسبت به تحولات ایران، بر روی رقابت انتخاباتی نیز تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بگذارند. به هر ترتیب لازم است تا مردم ما با درک شرایط ویژه کشور، روز جمعه ۲۸ خرداد به پای صندوق های رای رفته و با انتخابی درست و عقلانی، مسیر کشور را به سمت رشد و تعالی هموار کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
از کی شده آیت ا...!