صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 17
کد خبر: ۹۱۸۱۷
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

آیا میزان مشارکت در انتخابات منطبق با نظرسنجی‌ها است؟

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا پیرامون میزان مشارکت احتمالی در انتخابات گفت: در انتخابات های قبل این را دیدیم که بعضاً مشارکتی که مردم در انتخابات داشتند فراتر از آن چیزی بود که نظرسنجی‌ها و صاحب نظران بیان می‌کردند. درباره آرای کاندیداها نیز در گذشته تغییرات شگرفی در روز انتخابات بوجود آمده و نمی توان خیلی قطعی در این باره نتیجه نهایی انتخابات نظر داد.

 

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با راهبرد معاصر، با اشاره به فضای حاکم بر انتخابات گفت: من اعتقاد دارم مناظره ها تاثیر چندانی در افزایش مشارکت نداشت، گرچه قبلاً هم نداشت. یعنی در دوره های قبل این شیوه از مناظره ها تاثیر زیادی در مردم نداشت، حتی تاثیر چندانی در شناخت محتوای دیدگاه ها و برنامه های کاندیداها نیز نبود، از همین رو تاثیر چندانی در تغییر آرای کاندیداها بوجود نیامد. یعنی اگر آرای کاندیداها تغییراتی داشته باشد متاثر از فاکتورهای دیگر است و نه مناظره ها. این موارد چیزهایی است که در مناظره دیده نشد.


فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: چیزهایی که در مناظره دیده می شد بدآموزی اخلاق سیاسی و مطرح کردن برخی از مطالب درونی نظام توسط کاندیداها همچنین یک نمایشی از دروغ، تهمت، بدرفتاری، فرافکنی، عدم پاسخگویی به مسئولیت ها و مظلوم نمایی بود. در خصوص فضای کنونی انتخابات باید بیان کنم که ما شاهد هیچ گونه گرم شدن فضای انتخاباتی و افزایش قابل توجه مشارکت نیستیم و همینطور شاهد یک تحولاتی در آرای برخی از کاندیداها به نسبت کاندیداهای دیگر شاهد نیستیم. بنابراین، یک فضای کاملاً معمولی و بدون تغییر را داریم.


ایمانی با اشاره به دلیل اینکه چرا فضای انتخابات کاملا معمولی است پاسخ داد: دلایل متعددی دارد و عمده دلایل آن به این برمی گردد که مردم یک احساس ناراحتی و واگرایی نسبت به کارکرد مدیران کشور دارند که عمده اینها به مدیران اجرایی کشور برمی گردد. همینطور بخاطر مسائل سیاست خارجی که پیش آمده یک حالت ناامیدی هم نسبت به آینده دارند که بخش عمده ای از این به عملکرد دولت برمی گردد.


او در پاسخ به این سوال، که با توجه به اینگونه مناظره ها ایا امکان این وجود دارد حجم مشارکت در انتخابات پایین بیاید گفت: اگر منظور از کم، نسبت به دوره های قبل است، فعلاً این چنین به نظر می رسد. البته در انتخابات های قبل این را دیدیم که بعضاً مشارکتی که در انتخابات داشتند فراتر از آن چیزی بود که نظرسنجی می گفت یا برداشت های صاحب نظران این چنین بوده است و درباره آرای کاندیداها نیز تغییرات شگرفی در روز انتخابات بوجود آمده و نمی توان خیلی قطعی گفت ولی آن طور که تا امروز براساس یافته های آماری و میدانی می توان صحبت کرد مشارکت از دوره های قبل کمتر است.


ایمانی همچنین با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد انتخابات به دور دوم کشیده شود؟ پاسخ داد: بله، به هر حال این احتمال وجود دارد. الان نظرسنجی ها این را بیان نمی کند ولی مردم ممکن است تصمیمات خاصی را بگیرند. این امکان وجود دارد که یک تغییراتی ایجاد شود و انتخابات به دور دوم کشیده شود البته ممکن است به دور دوم کشیده نشود چون دور اول 50 درصد بعلاوه یک رای نیاز دارد. ممکن است یک کاندید محترمی 5/49 درصد رای بیاورد و یک کاندید نفر دوم 5 درصد رای بیاورد و فاصله این میزان زیاد باشد اما به دلیل این که 50 درصد بعلاوه یک رای را نفر اول کسب نکرده است، انتخابات خواه ناخواه به دور دوم کشیده می شود. ممکن است فاصله نفر اول و نفر دوم خیلی زیاد باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: