صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۳۱
  • دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Monday 01 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 17
کد خبر: ۹۲۰۲۲

ماشین برقی به ایران آمد؟

با تشدید گرمایش زمین، کشورها به فکر منبعی تجدیدپذیر و پاک برای جایگزین کردن آن با سوخت فسیلی هستند که یکی از این راه‌ها، استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهایی است که با سوخت فسیلی کار می‌کنند. بابک صدرایی، کارشناس خودرو می‌گوید: شروع این جایگزینی، هزینه‌های زیادی دارد.

به گزارش راهبرد معاصر با تشدید گرمایش زمین و آب شدن یخ‌های قطب، کشورهای دنیا بیش از پیش به فکر منبعی تجدیدپذیر و پاک برای جایگزین کردن آن با سوخت فسیلی هستند. در همین روزها، خودروهای برقی در اروپا طرفداران زیادی پیدا کرده است و آلمان، بیشترین تعداد خودروی برقی را دارد.

 

با این حال استفاده و تولید خودروهای برقی در ایران اقبال چندانی نیافته است. بابک صدرایی، کارشناس خودرو در این باره می‌گوید: جایگزینی خودروهای برقی، بسیار گران تمام می‌شود، بنابراین مستلزم این است که دولت، سوبسید یا امتیاز خاصی مثل حذف عوارض به این خودرو اختصاص دهد.

 

او ادامه می‌دهد: جدا از گران تمام شدن هزینه‌های استفاده از این خودرو، این جایگزینی، به زیرساخت‌هایی نیاز دارد. ساده‌ترین این زیرساخت‌ها، ساختن ایستگاه‌های شارژ برقی در تمام مراکز شهر، جاده‌ها و کلیه کشور است. تا الان در ایران هیچ اقدامی برای آغاز به کار کردن این خودرو نشده این و اگر هم اقدامی شده همه شعاری بوده و جنبه کاربردی نداشته‌اند و خودروی برقی نیاز به تکنولوژی و فرهنگ‌سازی و خدمات خاص و مناسب دارد.

 

ورود ماشین برقی به ایران

صدرایی در همین باره توضیح می‌دهد: این حرکت در جهان یک دهه آغاز شده اما تا یک دهه آینده ساخت این نوع خودرو، یک اجبار برای خودروسازان است ؛ البته نمی‌توان گفت جهان، ساخت این نوع خودرو را خیلی توسعه داده اما طوری پیش رفته که این ماشین‌ها قدم به قدم جایگزین ماشین‌های سوختی شوند.

 

انگلستان یکی از کشورهایی است که برنامه‌ریزی زیادی برای توسعه این خودروها کرده؛ این کشور برای تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده ار خودروهای برقی، مالیات برق خودروهای برقی را به شدت کاهش داده است.

 

او در همین مورد می‌گوید: کشورهای دیگر برای این ماجرا برنامه‌ریزی مخصوص کرده‌اند؛ مثلا خودروسازان هر سال باید تعدادی از این خودروها تشکیل دهند. خودروهای سوختی، بین ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر کاملا منقرض می‌شوند. خودروسازان در این کشورها موظف هستند که شروع به تولید خودروهای برقی کنند.

 

این کارشناس خودرو پیشنهاد می‌دهد: باید برای خودروسازان طرح‌های تشویقی ایجاد کنند. می‌توان واردات را در این زمینه آزاد کرد، باید شروع به ساخت و طراحی این نوع خودروها در کشور گرفت، شرکت‌های مهندسی باید زیرساخت‌ها را فراهم کنند و به هر روی، دولت باید ابتدا یک سری خدمات ارائه دهد تا تولیدکننده و مصرف‌کننده شروع به تولید و تقاضای این نوع خودرو کنند.

 

البته این نوع خودرو، مزیت‌هایی هم دارد. صدرایی راجع به همین مزیت‌ها می‌گوید: خودروهای برقی قطعا پرطرفدار می‌شوند. افرادی که در کلان‌شهر هستند از لحاظ اقتصادی استفاده بیشتری از آن می‌کنند، از طرفی جا‌به‌جایی این خودروها ساده‌تر است و آلودگی محیطی کمتری هم دارند.

 

او درباره نحوه احتمالی مواجهه مردم با خودروی برق در ایران می‌گوید: شاید در وهله اول ایرانیان با این خودرو سخت ارتباط برقرار کنند اما با ایجاد فضای مناسب و ساخت زیرساخت‌های مورد نیاز، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند./تجارت نیوز

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: