صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۱ تير ۱۴۰۰ - 2021 June 22
کد خبر: ۹۲۶۹۵
یحیی جهانگیری سهروردی، استاد عالی حوزه دانشگاه در گفتگو با راهبرد معاصر تبیین کرد؛

لزوم نشر فرهنگ و معارف رضوی در عرصه بین الملل

یحیی جهانگیری سهروردی، استاد عالی حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم تبیین سیره و سلوک امام هشتم گفت: با نهادینه سازی فرهنگ رضوی در جهان می توان اقدامات خیرخواهانه زیادی را رقم زد. مثلا با توضیح افعال و اعمال بشر دوستانه امام رضا (ع) می توان مساله مهمی به نام وقف را در جهان امروز که تشنه محبت و نوع دوستی است را پیاده کرد؛ همه این کارها شدنی است، اما با فرهنگ سازی و نشر معارف رضوی در عرصه بین الملل.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ میلاد سراسر شکوه و برکت امام رضا (ع)، خورشید فروزانی که نه تنها به مشهد مقدس، بلکه به سراسر ایران و به عاشقان و شیفتگان خود نور ایمان و هدایت می دهد از راه رسیده است. امام رضا (ع) به عنوان مامن محرومان و پناه مستضعفان، عالم آل محمد و دستگیرترین دستگیران عالم از جمله امامان معصوم شیعیان به شمار می رود که فقط و فقط متعلق به شیعیان جهان نیست، این موضوع را با اندکی تامل در زائران و شیفتگان حضرت در صحن و سرای حرم مطهرشان و در دلدادگی هایی که برای ایشان در دنیا منتشر می شود می توان فهمید. حجت الاسلام و المسلمین دکتر یحیی جهانگیری سهروردی، استاد عالی حوزه و دانشگاه و مدرس بین المللی معارف دینی نقطه نظر خود را درباره نگاه متفاوت به ساحت عشق به امام رضا (ع) در بعد بین المللی را با راهبرد معاصر مطرح کرده که درادامه می خوانید.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر یحیی جهانگیری سهروردی استاد عالی حوزه علمیه و مدرس بین المللی معارف دینی با تبریک دهه کرامت و میلاد سراسر سرور امام رئوف، امام رضا (ع) به همه ی مسلمانان جهان درخصوص توجه به ابعاد مختلف وجود ایشان و بهره مندی از این وجود مبارک به عنوان یک ظرفیت دینی و معنوی برای کل مسلمانان جهان به شیعیان گفت: بی شک امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) که در دهه کرامت میلاد آنها گرامی داشته می شود فقط و فقط متعلق به ما ملت ایران نیستند، بلکه ارادتی که از دورترین مناطق دنیا به ساحت معصوم علیه السلام یا خاندان معصومین مثل حضرت فاطمه معصومه (س) وجود دارد این موضوع را تقویت می کند که امام رضا و حضرت معصومه خاص مردم ایران و خاص تر شیعیان نیستند، بلکه این دو عزیز آسمانی  و دو هدیه الهی به مردم ایران، نمادهای بین المللی هستند که متعلق به جامعه جهانی هستند و ما لازم است از چنین ظرفیت بزرگی بهترین استفاده ها را برای ترویج سیره رضوی داشته باشیم.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: قطعا اگر امام رضا (ع) را درست شناخته باشیم و با آموزه های ایشان آشنایی قابل قبولی داشته باشیم، به عنوان یک ایرانی مسلمان که میزبان یا میهمان امام رضا در ایران اسلامی است می توان قلب همه ی دینداران و آزادگان عالم را به قلب تپنده ایران یعنی مشهد مقدس پیوند زد، ضمن اینکه ما نباید امروز پیروان اهل بیت را به شیعیان محدود کنیم.

 

استاد عالی معارف دینی توضیح داد: به این دلیل که نه تنها اهل سنت، بلکه بسیاری از پیروان مذاهب دیگر هم عاشق امام رضا (ع) هستند، چرا که زندگی و سیر و سلوک و درجات علمی و عالمی حضرت را با دقت مورد مطالعه قرار دادند و چنین شخصیتی را مورد مدح و ستایش قرار می دهند.

 

یحیی جهانگیری سهروردی که در کشورهای مختلف دنیا دروس معرفتی و دینی را تدریس می کند برخی مشاهدات خود را درباره عشق و اردات به امام رضا (ع) در بین خواهران و برادران اهل تسنن بیان کرد و گفت: بنده در بسیاری از کشورهای دنیا مراتب عشق و ارادتی که به امام رضا (ع) وجود دارد را از نزدیک دیده ام، به عنوان مثال در کشورهایی چون پاکستان، هند، نپال و کشورهایی که جمعیت اهل سنت دارند شاهد عشق وافر آنها به امام هشتم شیعیان بوده ام، بنابراین ما شیعیان و ما ایرانیان باید امام رضا (ع) را در شعاع جهانی بینیم. وقتی در شعاع جهانی ببینیم آن زمان است که متوجه خطیر بودن موضوع می شویم و می کوشیم تا ظرفیت های حضور جهانی برای معرفی هر چه بهتر امام رضا (ع) را به عنوان بهترین انسان برای الگوگیری مردم جهان باید به نمایش و به منصه ظهور بگذاریم.

 

یحیی جهانگیری سهروردی در ادامه خاطر نشان کرد: با نهادینه سازی فرهنگ رضوی در جوامع مختلف می توان اقدامات بشردوستانه و خیرخواهانه زیادی را رقم زد. مثلا با توضیح افعال و اعمال بشر دوستانه امام رضا (ع) می توان مساله مهمی به نام وقف را در جهان امروز که تشنه محبت و نوع دوستی است را پیاده کرد، یعنی مردم دنیا با هر ایده و فکری اموالی که دوست دارند در کار خیر به کار بگیرند را برای حمایت از مستضعفان وقف امام رضا کنند، همه این کارها شدنی است اما با فرهنگ سازی و نشر معارف رضوی در عرصه بین الملل.

 

استاد عالی معارف دینی در پایان با تاکید بر اهمیت نوع ارتباط و تعامل با زائران امام رضا (ع) برای پیشبرد مقاصد فرهنگی مورد نظر گفت: از طرف دیگر فرهنگ احترام و تکریم زوار باید در بین خادمین، مدیران و همه ارکان حرم پیاده شود. بی شک اگر از زائر به درستی استقبال کنیم، این موضوع می تواند فرهنگ علوی و رضوی را در شعاع بین المللی نهادینه کند و بستر مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم جهان با امام رضا (ع)، معصومین و خاندان عترت و طهارت باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: