صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۱ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 02
کد خبر: ۹۳۷۴۹
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

لزوم انتخاب کابینه کارآمد و تخصص‌محور در دولت سیزدهم

حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه با اشاره به لزوم انتخاب افراد کارآمد در کابینه دولت سیزدهم توسط آیت‌الله رییسی، گفت: آقای رئیسی یک کابینه قوی به لحاظ کارآمدی و توانمندی اجرایی و تخصص و آشنا به وظایف در هر یک از حوزه ها انتخاب کند که بتواند از چالش‌های فراروی کشور عبور کند.

 

حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه در گفت‌وگو با راهبرد معاصر، درخصوص چیدمان کابینه دولت سیزدهم گفت: آن چیزی که آقای رئیسی بیان کرد فراتر از اصولگرایی است یعنی نگاه ایشان بیشتر به سمت نیروهای انقلابی است، آقای رییسی قطعا عمده اعضای کابینه خود را از نیروهای انقلابی قرار خواهد داد. بنابراین میتوان گفت که در کابینه آقای رییسی از همه نیروهای انقلابی با سلایق گوناگون که پایبند به آرمان های انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم و نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی هستند، استفاده خواهد شد. 

 

وی درباره حضور نخبگان و جوانگرایی در کابینه دولت مردمی تصریح کرد: جوان‌گرایی طبیعتاً یک اصل جدی در چیدمان نیروهای آقای رئیسی خواهد بود منتهی جوان گرایی ایشان همراه با پختگی اجرایی و کارآمدی اجرایی افراد همراه خواهد بود که آزمون در اجرا داده باشند یعنی هم جوان باشند و هم در اجرا کارآمدی خود را در مسئولیت های قبلی نشان داده باشد.

 

ترقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه؛ با توجه به کابینه دولت احمدی نژاد و روحانی که انتقادات فراوانی به آن وارد بود، آیا انتخاب کابینه برای آقای رییسی کمی سختر خواهد بود؟، گفت:  قطعاً همین طور است منتهی باید توجه داشت، کابینه دولت اول احمدی نژاد یک کابینه تقریباً مناسب‌تر به لحاظ روحیه انقلابی، پرتلاشی و پرکاری و خستگی ناپذیری بود که این مسئله در دولت دوم آقای احمدی نژاد قدری تغییر کرد. اما باید به این نکته توجه داشت که برخی از نیروهایی که در دولت اول احمدی نژاد وجود داشتند. روحیاتی انقلابی و جهادی داشتند و در کار خستگی ناپذیری آنان مشهود بود. اگر این افراد کماکان از همان روحیه برخوردار باشند، ممکن است از آنها در دولت آینده آقای رییسی استفاده شود.

 

او با اشاره به ائتلافی شدن کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: اصولاً اصلاح طلبان به این نوع آرمان و این نوع نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی پایبند نیستند که آقای رئیسی از آنها استفاده کند. چنین توقعی هم نباید داشته باشند. کسانی که پایبندی آنها به بیانیه گام دوم مسلم است، می توانند همراه با آقای رئیسی باشند والا کسی که دنبال تغییر قانون اساسی است و حتی نظام مبتنی بر ولایت را قبول ندارد یا نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی ندارد، دنبال استقلال کشور نیست و دنبال وابستگی کشور است در دولت آقای رییسی جای ندارد. اینها ویژگی‌های اصلاح طلبانه‌ای است پس نمی‌توان توقع داشت آقای رئیسی از چنین نیروهایی در کابینه خود استفاده کند.

 

ترقی تصریح کرد: آنچه که انتظار مردم است، این است که آقای رئیسی یک کابینه قوی به لحاظ کارآمدی و توانمندی اجرایی و تخصص و آشنا به وظایف در هر یک از حوزه ها انتخاب کند که بتواند با بهره جویی از دانش مدیریتی این مدیران از چالش‌های فراروی کشور عبور کند. آقای رییسی و ما میدانیم دولت را با چه مصائب و مشکلاتی تحول خواهد کرد منتخب مردم باید در برنامه کوتاه مدت خود تغییراتی را در شش ماه نخست ایجاد کرده و  یک دگرگونی محسوس در وضع جامعه پدید بیاورد تا هم بتواند از چالش‌ها عبور کند و هم اینکه مردم به دولت آینده و حل مشکلات کشور امیدوار شوند.

 

او در پایان بیان کرد: طبیعتا مطالبه انتخاب کابینه جوان توسط آقای رییسی به این معنا نیست که از نیروهای کمتر شناخته شده و گم‌نام استفاده شود بلکه اصل مطالبه این است که از نیروهایی با روحیه‌ای جوان استفاده شود که از نظر اقدام عمل جهادی و انقلابی نیز مردم آنها را به کارآمدی بشناسند. البته جذب این افراد از سوی رییسی و چیدمان آنها بر اساس تخصص و کارآمدی در کابینه دولت سیزدهم علی رغم همراهی و همدلی مجلس با وی کار آسانی نخواهد بود. انتشار لیست‌های متعدد توسط جریان‌های سیاسی طبیعتا فشار سیاسی انتخاب کابینه را برای آقای رییسی بیشتر خواهد کرد آقای رییسی می بایست اتاق فکری برای انتخاب کابینه و وزاری خود داشته باشد و شاخص هایی را برای هر یک از وزارتخانه ها تعیین کند که بر اساس آن شاخص های تیم ارزیاب بنشینند و همه افراد را با آن شاخص ها تطبیق دهند و بعد به ایشان پیشنهاد شود که انتخاب کند و برنامه ها و توانمندی ها را بسنجد. طبیعی است که تشکیل این اتاق فکر می تواند راه مناسبی برای چینش درست افراد در کابینه آقای رییسی باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: