صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۱۴ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 05
کد خبر: ۹۴۲۳۰

پنتاگون: در حال رایزنی با همسایگان افغانستان برای همکاری نظامی هستیم

سخنگوی پنتاگون گفت: آمریکا با ازبکستان و تاجیکستان و همچنین برخی کشورهای منطقه در مورد همکاری‌های نظامی پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حال مذاکره است.

به گزارش راهبرد معاصر نماینده «پنتاگون» در مورد استقرار پایگاه نظامی در آسیای مرکزی توضیح داد. «جان کربی» سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری گفت: آمریکا با ازبکستان و تاجیکستان و همچنین سایر کشورهای منطقه در مورد همکاری‌های نظامی پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حال مذاکره است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا قصد استقرار پایگاه‌های خود در ازبکستان و تاجیکستان در پی خروج نیروهایش از افغانستان را دارد، گفت: با اطمینان می‌توان گفت ما به همراه همکاران خود از وزارت امور خارجه در حال مذاکره با کشورهای همسایه (افغانستان) هستیم. ما در حال تلاش برای شناسایی فرصت‌های آینده در آنجا هستیم. من به این کشورها فرصت می‌دهم تا خودشان (در این مورد) صحبت کنند، اما با اطمینان می‌توان گفت که ما در حال مذاکره با تعدادی از کشورهای همسایه در مورد این فرصت‌ها هستیم.

 

کربی در مورد اینکه آیا پایگاه نظامی آمریکایی در ازبکستان قابل بازسازی است، گفت که تاکنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

 

وی ادامه داد: من در مورد اینکه از چه تاسیساتی و در چه کشورهای می‌توان استفاده کرد، جزئیات بیشتری ارائه نخواهم داد. ما هنوز در این مرحله قرار نداریم.

 

پیش از این درخواست دولت آمریکا از ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان برای میزبانی حدود 9 هزار تبعه افغانستانی که با آمریکایی‌ها همکاری داشتند، رسانه‌ای شده بود.

 

در یک روز پیش نظامیان آمریکایی به صورت کامل از پایگاه هوایی «بگرام» در 60 کیلومتری شمال غربی «کابل» خارج شدند و روند عقب نشینی نیروهای آمریکا از این کشور نشان می‌دهد که قبل از 11 سپتامبر از خاک افغانستان بیرون خواهند رفت./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: