صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۲ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 13
کد خبر: ۹۴۶۱۵
«مصطفی خوش‌چشم» تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

سرنوشت برجام در دولت سیزدهم

«مصطفی خوش‌چشم»، تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه قطعا شرایط مذاکرات برجام برای طرف آمریکایی در دولت آیت‌الله رئیسی سخت‌تر خواهد بود، گفت: اگر امریکایی ها در دوران آقای روحانی برجام را احیا نکنند و تحریم ها را رفع نکنند و به برجام بازنگردند، در دوران آقای رئیسی به مراتب کار سخت تری دارند و بعید می دانم در چنین شرایطی یعنی شرایط سخت تر همین برجام احیا شود و ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد.

 

«مصطفی خوش‌چشم»، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره مذاکرات احیای برجام گفت: دو طرف در ابتدا درباره مسائلی صحبت کردند که با هم اتفاق نظر بیشتری داشتند و موارد اختلافی را به آخر کار واگذاشتند که اتفاقاً موارد مهمی از جمله برداشتن همه تحریم ها است و اینکه آمریکا باید نخست اقدام کند و به ایران فرصت راستی آزمایی بدهد. اینها موارد اختلافی اصلی است که طرف امریکایی اینها را نمی پذیرد و طرف ایرانی هم می داند که در صورتی که با وضع فعلی بخواهد این شرایط را قبول کند هیچ سودی از برجام نمی برد و در حقیقت عایدی برای ایران ندارد.

 

وی ادامه داد: با شرایط فعلی بازگشت به برجام نه فقط عایدی صرف نخواهد داشت بلکه می تواند اقتصاد کشور را به گروگان ببرد. بنابراین، فعلا دو طرف محکم ایستادند تا به شرایط دلخواه خود برسند. همچنین مقامات آمریکا می دانند دولت آقای روحانی نسبت به دولت آقای رئیسی بسیار تمایل بیشتری برای اجرای برجام و بازگشت به برجام و احیای برجام دارد چون این تنها میراث این دولت است. بنابراین امریکایی ها گمان می کنند با محکم ایستادن بر خواسته های خود ممکن است دولت آقای روحانی را به عقب ببرند.

 

خوش‌چشم در خصوص احتمال به نتیجه رسیدن برجام در دولت آیت الله رئیسی با توجه به نگرش وی به مسائل بین المللی و برجام نیز گفت: به نظرم اگر امریکایی ها در دوران آقای روحانی برجام را احیا نکنند و تحریم ها را رفع نکنند و به برجام بازنگردند، در دوران آقای رئیسی به مراتب کار سخت تری دارند و بعید می دانم در چنین شرایطی یعنی شرایط سخت تر همین برجام احیا شود و ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد اما قطعاً شرایط کار برای طرف امریکایی در دولت آقای رئیسی به مراتب سخت تر بود.

 

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران در حال قمار کردن است گفت: من فکر می کنم طرف امریکایی در حال قمار بر روی سیاست فعلی خود است چرا که از طرفی می دانند در دوران آقای رئیسی کار سخت تری خواهند داشت و از طرفی با محکم تر ایستادن و عدم انعطاف در هفته های آخر آقای روحانی سعی می کنند دولت آقای روحانی را به عقب بنشانند و در صورتی که موفق نشوند در زمان آقای رئیسی با توجه به این که امریکا به برجام و احیای آن احتیاج دارد، کار به مراتب سخت تری خواهند داشت بنابراین این یک قمار برای طرف امریکایی است.

 

مصطفی خوش‌چشم در خصوص احتمال سواستفاده طرف‌های مقابل برجام از استقبال بیش از حد تیم مذاکره کننده ایران از مذاکرات احیای برجام نیز عنوان کرد:  ممکن است چنین باشد اما من خیلی آن را موثر نمی دانم. از نظر من تاثیر راهبردی مهم تر از مسائل تاکتیکی است و امریکایی ها بیشتر بر اساس نقشه و راهبرد کار می کنند تا بر اساس تاکتیک های موضعی باشد. چنین امری حتی اگر صحت داشته باشد یک تاکتیک موضعی است و به نظر من اینکه امریکایی ها انعطاف نشان نمی دهند دقیقاً بر اساس فرمولی است که بیان کردم که سعی می کنند در هفته های آخر دولت روحانی را به عقب ببرند تا انعطاف بیشتری نشان دهد و امتیاز بیشتری دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: