صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۱۰
  • سه‌شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 20 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۵ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 16
کد خبر: ۹۵۵۳۲

جدیدترین اخبار کرونا در ایران؛ یک فوتی هر ۷ دقیقه + نقشه و نمودار

بیست و چهارمین روز تابستان ۱۴۰۰ درحالی به‌پایان رسید که ثبت یک فوتی ناشی از کرونا در هر هفت دقیقه آن روز حکایت از بحرانی تازه با گسترش ویروس دلتا در سراسر کشور دارد.

به گزارش راهبرد معاصر، به هفته پایانی اولین ماه تابستان نزدیک می‌شویم؛ هفته‌ای که در شرایط بحران پیک پنجم کرونا آنهم با ویروس جهش یافته دلتا به گفته کارشناسان سرنوشت‌سازترین هفته است؛ چون درست درشرایطی که افسار ویروس منحوس از دست مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا رها شده چند روز تعطیلی در پیش داریم.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند رسیدن این تعطیلات آنهم در فصل تابستان که مدارس تعطیل است و خانواده‌ها امکان برنامه‌ریزی برای مسافرت را دارند در واقع پاشنه آشیل مدیریت پیک پنجم کرونا در ایران است، به این دلیل که اگر هموطنان همراهی لازم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را نداشته باشند جای تردید نیست که از نظر رنگبندی کرونایی باید منتظر ایرانی یکپارچه قرمز باشیم.

به گفته این کارشناسان بررسی آمار‌های روزانه که از سوی مسئولان وزارت بهداشت در زمینه روند فعالیت ویروس منحوس منتشر می‌شود نشان می‌دهد در آغاز پیک پنجم و البته فعالیت ویروس جهش یافته دلتا شاهد موج مکزیکی این ویروس روی نمودار‌ها هستیم به این معنی که نوسان‌های آماری دقیقاً بیانگر آنروی سکه همه‌گیری آنهم با ویروس چموش کرونا دارد و واقعاً میزان همکاری هموطنان در مدیریت کم هزینه این پیک تعیین کننده است.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند نباید به امید روند صعودی تعداد موارد واکسینه شدن افراد در این دوره باشیم، چون براساس آمار‌ها تا رسیدن این گروه که تازه واکسینه شده‌اند به ایمنی قابل قبول دوره‌ای چند روزه لازم است که این دوره می‌تواند درصورت عادی انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌ها تمام تلاش‌های انجام شده را نقش برآب کند.

فنر پیک پنجم رها شد

نگاهی دقیق و تخصصی به آمار‌های منتشر شده از شرایط پیک پنجم کرونا در ایران و البته مدنظر قرار دادن شرایط همه‌گیری در کلانشهر‌ها و مناطقی که تعیین کننده هستند نشان می‌دهد تازه فنر پیک پنجم با ویروس دلتا رها شده و در چند روز آینده آمار‌ها با ثبت رکورد‌های جدید احتمالا همه را شوکه می‌کند.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان فقط کافی است روند فعالیت هفتگی ویروس دلتا در سراسر کشور را از روز دهم تیرماه را زیر ذره‌بین دقیق و کارشناسی بررسی کنیم تا ببینیم تمامی شاخص‌ها با تغییر‌هایی معنادار روند صعودی به خود گرفته‌اند به‌صورتی که فقط در بخش تعداد متوفیان می‌بینیم به‌طور متوسط ثبت روزانه ۱۵۷ مرگ ناشی از کرونا در ۱۴ روز گذشته و البته فوت یک نفر در هر هفت دقیقه در آخرین روز اعلام آمار‌های رسمی شاهد مثالی غیرقابل انکار در این زمینه است.

این گروه تاکید دارند با هر نوع نگاهی که آمار‌های دوره چهارده روز گذشته را مدنظر قرار دهیم تنها به این نتیجه می‌رسیم که ثبت رکورد‌های تازه کرونایی در کشورمان دور از انتظار نیست و اگر واقعا متناسب شرایط فعلی گام برداشته نشود تعداد بیش از ۳۰۰ نفر فوتی در یک روز دوباره تکرار خواهد شد.

به‌هرحال شاخص‌های مورد نظر وزارت بهداشت در ارایه آمار‌های روزانه نشان می‌دهد از روز دهم تیرماه تا بیست و چهارمین روز از همین ماه تعداد موارد جدید شناسایی شده بیماران با رشدی معادل ۶۵.۳ درصد به روزانه ۲۳۶۵۵ مورد رسیده و در عین حال موارد بستری جدید هم توانسته رشد ۶۳.۵ درصدی را به خود اختصاص دهد تا آمار‌ها رقم ۲۵۵۲ نفر را نشان دهند.

این درحالی است که جهش ۲۷.۵ درصدی در موارد بستری در مراقبت‌های ویژه به نوعی نگرانی اصلی کارشناسان است، چون هرگونه تغییر در این شاخص مستقیم در ثبت موارد فوتی اثرگذاری خواهدداشت و اکنون که ۴۰۶۴ نفر بستری مراقبت‌های ویژه ثبت شده احتمالا از شنبه آینده باید منتظر ثبت موارد فوتی بالای ۲۲۰ نفر باشیم؛ هرچند براساس آخرین آمار‌ها تعداد موارد فوت روزانه هم در دوره یاد شده رشدی معادل ۶۰ درصد را به خود اختصاص داده است.


استان کرمان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۸۸۵ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۴۴۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۸۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۰۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۶۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۹۷ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۲۰۴ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۵ هزار و ۸۴۶ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۷ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۲۷۳ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۱۵۸ هزار و ۸۱ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۷۳ هزار و ۲۷۳ مورد است.
 


درحال تکمیل....
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: