صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 18
کد خبر: ۹۵۷۸۲
مصیب نعیمی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

چرا دولت لبنان در تشکیل کابیه ناتوان است؟

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل لبنان در بررسی عدم توانمندی دولت لبنان برای معرفی کابینه مقبول همه جریان‌ها و نیروهای سیاسی در این کشور، گفت: تنها عاملی که مانع از تشکیل کابینه در دولت لبنان شده و به تبع آن مانع از عبور این کشور از بحران‌ها و چالش‌های اخیر شده است، دخالت خارجی‌هاست.

 

به گزارش راهبرد معاصر، با گذشت بیش از 9 ماه از معرفی نخست وزیر به کابینه و ملت لبنان، سعد حریری موفق به تشکیل دولت نشد و از سمت خود استعفا داد. امروز لبنان درگیر مشکلات بسیاری از جمله مشکلات اقتصادی است که تحریم‌های آمریکا و فشارهای رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نیز بار مشکلات مردم این کشور را افزایش داده است. راهبرد معاصر در گفت‌وگو با مصیب نعیمی کارشناس سیاست خارجی و جهان عرب به بررسی چرایی استعفای سعدحریری و آینده دولت لبنان پرداخته است.

 

 مصیب نعیمی کارشناس لبنان و سیاست خارجی منطقه در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر به چرایی استعفای سعد حریری پرداخت و دراین باره گفت: سعد حریری ۹ ماه پیش به عنوان نخست وزیر لبنان معرفی شد، لازم به ذکر است که معرفی نخست وزیر جدید لبنان پس از کنار رفتن نخست وزیر وقت بیروت به دلیل انفجار عظیم بندر این شهر صورت گرفت. براساس عرف انتخاب نخست وزیر در لبنان که از بین اهل سنت صورت می‌گیرد، رئیس جمهور لبنان بعد از رایزنی با نمایندگان اهل سنت و مشاوره هایی در این خصوص خواستار چینش کابینه از سوی سعد حریری شد.

 

وی در این باره توضیح داد: کابینه سعد حریری به دلیل مشکلات داخلی و خارجی هیچ گاه تشکیل نشد، چرا که فرانسوی‌ها با فشارهایی بر سعد حریری خواستار روی کار آوردن برخی از عناصر خود در دولت بودند، ضمن اینکه خود حریری در بخش‌هایی انحصارطلبی‌هایی داشت که مورد رضایت نمایندگان پارلمان لبنان نبود.

 

نعیمی با اشاره به نقش سایر عوامل درعدم تشکیل کابینه دولت لبنان خاطر نشان کرد: سعودی ها نیز مایل به داشتن وزرای مد نظر خود در کابینه دولت لبنان بودند، چنانچه به نظر می‌رسد در این مورد رضایت سعد حریری را هم جلب کرده بودند. به هر حال علی رغم معرفی کابینه و توافق هایی که هر چند ماه یک بار برای معرفی اعضای کابینه پیشنهادی توسط سعد حریری با رئیس جمهور لبنان صورت می‌گرفت این کابینه به سرانجام خاصی نرسید.

 

مصیب نعیمی دراین باره که کابینه یک طرفه هیچ گاه در لبنان روی کار نمی آید گفت: قطعا نخست وزیری که به دنبال جلب همه اعضای پارلمان لبنان نباشد نمی تواند کابینه خود را تشکیل دهد، چرا که پارلمان لبنان هیچگاه با روی کار آمدن کابینه یک طرفه در این کشور موافقیت نمی کنند.  ضمن اینکه سعد حریری به نیت رد شدن کابینه، آخرین کابینه خود را معرفی کرد که در نهایت رد شد تا از این سمت به خواست خود کناره گیری کند.

 

این کارشناس مسائل منطقه و لبنان در این باره خاطر نشان کرد: مشخص بود به خاطر تک روی ها، انحصار طلبی ها و گوش به فرمان سعودی و غرب بودن سعد حریری موفق به تشکیل دولت نمی شود چرا که باید فراکسیون های پارلمان از جمله اهل سنت تا شیعیان و مسیحیان این کشور نقش قابل توجهی در انتخاب وزرا داشته باشند. هنگامی که سعد حریری به سهمیه بندی های سیاسی لبنان اهمیت نداد، تشکیل کابینه در مجلس به بن بست خورد، موضوعی که علی رغم  تظاهرات خیابانی طرفداران سعد حریری و به آتش کشیدن یک سری از مناطق این کشور، نتوانست منجر به تشکیل دولت به دست سعد حریری شود، بنابراین لبنان باید یک بار دیگر منتظر معرفی نخست وزیر آینده باشد. رئیس جمهور لبنان نخست وزیر جدید لبنان را بعد از مشورت با همه نمایندگان پارلمان و فراکسیون‌های مجلس لبنان  به مردم کشورش معرفی می کند.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تا زمانی که نخست وزیر بعدی کابینه ای که مورد قبول و رضایت نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس قرار بگیرد را معرفی کند حتما باز هم زمان زیادی از دست می رود و چالش های سیاسی و اقتصادی در لبنان ادامه خواهد داشت. هنوز نمی توان گفت آینده دولت لبنان چه می شود چرا که هر جناحی ساز خود را می زند هر چند  حزب الله و  جنبش امل پیش از این اعلام کرده اند با هیچ نخست وزیری مشکلی نداریم و با نخست وزیر آتی لبنان براساس ضوابط اصولی قانون اساسی همکاری خواهیم داشت.

 

مصیب نعیمی در پایان درباره چرایی پایان ناپذیری مشکلات لبنان خاطر نشان کرد: همه‌ی مشکلات لبنان به غرب گرایان این کشور و کسانی برمی گردد که از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند و مانع ایجاد آرامش و یکپارچگی سیاسی در لبنان می شوند. تحریم های بین المللی تحمیل شده به سوریه و لبنان به خوبی نشان می دهد آمریکا و حتی فرانسوی ها که بعداً اعلام کردند حزب الله و هواداران مقاومت نباید در کابینه جدید جایی داشته باشند خواستار این نیستند که لبنان روی آرامش را به خود ببیند و از چالش‌های ایجاد شده بیشترین منفعت را از آن خود خواهند کرد. البته این تنها عامل اصلی تشدید مشکلات در لبنان نیست رویکرد متناقض برخی از مسئولان در لبنان نیز یکی درگیر از عوامل بروز و ظهور مشکلات در این کشور شده است. اما تنها عاملی که مانع از تشکیل کابینه در دولت لبنان شده و به تبع آن مانع از عبور این کشور از بحران‌ها و چالش‌های اخیر است، دخالت خارجی‌هاست امریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و رژیم‌های سعوی و صهیونیستی بیشترین دخالت‌ها در امور داخلی لبنان دارند و به نظر می رسد خارج شدن از این بحران در صورت تداوم اینگونه دخالت‌ها هر روز سخت تر شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: