صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۴۳
  • پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
  • Thursday 11 August 2022
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 28
کد خبر: ۹۷۰۲

میزان یارانه مصرفی هر خودرو

کارشناس انرژی با بیان این که با این قیمت بنزین به هر خودرو سالانه بیش از 7 میلیون تومان یارانه تعلق می گیرد که 14 برابر یارانه سالانه هر ایرانی است.

به گزارش راهبرد معاصر ، اردشیر دادرس کارشناس انرژی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب با اشاره به این که مصرف بنزین کشور 3 برابر میانگین جهانی است افزود: ناوگان عمومی فرسوده و ناکامل، فاصله 12 کیلومتری جایگاه ها از هم (شعاع زیاد حمل رسیدن به جایگاه ها)، و مصرف بالای خودروهای تولید داخل و قاچاق سوخت از جمله علل مصرف بالای سوخت در کشور است.

این کارشناس با بیان این که تولید ما الان سر به سر است گفت: اگر مصرف بنزین به همین شیوه ادامه یابد مجبور به واردات خواهیم شد و با منطقی کردن قیمت و سهمیه بندی با جداسازی خودروهای عمومی و شخصی می توانیم مصرف بنزین را مدیریت کنیم.

او گفت: میانگین از هر 1000 نفر ایرانی 200 نفر خودرو دارند که این نسبت در اروپا 870 خودرو به ازای 1000 نفر است و خودروهای داخلی ما در هر 100 کیلومتر بین 9 تا 10 لیتر مصرف می کنند در حالی که میانگین جهانی آن 5 لیتر است.



دادرس، مبارزه با قاچاق سوخت و و کنترل آن و بهینه سازی مصرف بنزین و نوسازی و بهسازی و توسعه ناوگان عمومی و منطقی کردن قیمت را از جمله راهکارهای کنترل و مدیریت بنزین دانست.

او با تاکید بر لزوم منطقی شدن قیمت سوخت گفت: آژانس بین المللی انرژی برای قیمت گذاری سوخت سه شاخص دارد، یکی میزان عرضه و تقاضا که باید متناسب و منطقی باشد، دوم عرضه متناسب داخلی با قیمت صادراتی، و سوم که خیلی مهم است رعایت نسبت قیمت حامل های انرژی با یکدیگر است که ما هیچ کدام را نداریم و رعایت نمی کنیم.

این کارشناس با تاکید بر لزوم اصلاح زیرساخت ها و بهبود کیفیت جایگاه های سوخت گفت: باید جایگاه های بنزین نیز کارمزد مناسب داشته باشند و استفاده از سی ان جی بیشتر توسعه یابد که در کاهش مصرف بنزین بسیار مهم و موثر است.

فریدون اسعدی دیگر کارشناس انرژی نیز با تاکید بر لزوم سهمیه بندی و منطقی کردن قیمت سوخت برای مدیریت و کاهش مصرف گفت: خودروهای تولید داخل بسیار پر مصرف اند و باید در ساز و کار حمایت از صنعت تولید خودرو در کشور تجدید نظر اساسی و جدی شود.

اسعدی با بیان این که با ادامه این وضعیتِ مصرف به زودی در همین سال 98 به وارد کننده بنزین تبدیل خواهیم شد تاکید کرد: منطقی کردن قیمت سوخت یکی از عوامل تاثیر گذار بر مصرف سوخت است و بهبود کیفیت خودروها و نوسازی ناوگان عمومی و ... نیز بر میزان مصرف سوخت تاثیر دارد.

این کارشناس انرژی نیز استفاده از کارت سوخت، سهمیه بندی و منطقی کردن قیمت و جلوگیری از قاچاق و بهبود کیفیت خودروها را برای کنترل مصرف بنزین لازم شمرد و افزود: اگر دولت سالانه همان 10 درصد را بر نرخ بنزین اضافه می کرد ما الان با این شکاف بزرگ و عمیق بین قیمت عرضه و قیمت واقعی نبودیم و افزایش قیمت حامل ها معضل نمی شد و شوکی به جامعه و اقتصاد وارد نمی کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: