صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 03
کد خبر: ۹۷۵۵۴
مرتضی عزتی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

چرا تشکیل سریع کابینه سیزدهم ضروری است؟

مرتضی عزتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص اهمیت معرفی سریعتر کابینه گفت: آقای رئیسی هر چه زودتر کابینه خود و وزرای اقتصادی و مدیران کارآمد را به مجلس معرفی و به کار دعوت کند، قطعا زمان بیشتری برای انجام کار خواهیم داشت و ظرفیت های اقتصادی کشور کمتر آسیب می بینند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آیت الله رئیسی حکم ریاست جمهوری خود را از دست مقام معظم رهبری دریافت کرد. رئیس دولتی که از همین ابتدای امر با تاکید رهبر فرزانه انقلاب مامور به سرعت عمل در تشکیل هیات دولت برای حل مشکلات و بحران های اقتصادی شد. مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این گفت و گو نگاهی دارد به چرایی تاکید رهبر انقلاب بر از دست ندادن زمان و فرصت و انتخاب هیئت دولت کارآمد وپرتوان.

 

مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با راهبرد معاصر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری برای تشکیل سریع هیئت دولت گفت: آنچه رهبر انقلاب در خصوص تشکیل سریع تر هیئت دولت نسبت به زمانی که دولت های گذشته صرف این موضوع کردند ناظر بر دشواری و مشکلات متعددی است که گرداگرد اقتصاد کشور را گرفته است. مقام معظم رهبری به این دلیل بر این موضوع تاکید کردند که مشکلات معیشتی واقتصادی مردم زیاد شده لذا دولت سیزدهم باید از فرصت خود برای رفع چالشها به خوبی استفاده کند.

 

وی در این باره گفت: به هر حال اقتصاد ایران نابسامان است. مسائل مختلفی از سوء تدبیرها و تحریمها اقتصاد ایران را از وضعیت عادی خارج کرده بنابراین معضلات اقتصادی حوزه های دیگر را نیز درگیر کرده که برای عبور از بحران های آتی، اقتصاد باید ساماندهی شود.

 

مرتضی عزتی در این باره تصریح کرد: آمارهای مسائل اجتماعی و فرهنگی نشان می دهد مشکلات اقتصادی روی مسائل اجتماعی نیز تاثیرات سویی گذاشته است. بخشی از چالش های سیاسی و امنیتی که در کشور مشاهده می شود به دلیل چالش ها و معضلات اقتصادی مردم است که منجر به اعتراض آنها به دولت می شود از این رو برای کاهش تنش های اجتماعی و تحقق رفاه اقتصادی که وظیفه دولت به شمار می رود تشکیل هیئت دولت در اسرع وقت بسیار ضروری است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه یک روز نیز نباید از دست برود گفت: قطع به یقین تا تشکیل وزارتخانه ها وسازمان های دولتی، هر چه قدر سازمان ها و وزارتخانه ها بدون وزیر و مدیر باقی بمانند و کارها و امورات اجرایی کشور که بسیار حساس هستند به تعویق بیفتد قطعاً به نابسامانی بیشتر اقتصادی کشور منجر می شود. هر چه زودتر مدیران کارآمد روی کار بیایند و کار را به دست بگیرند، زمان بیشتری برای انجام کار خواهیم داشت وظرفیت های اقتصادی کشور کمتر دچار آسیب می شوند.

 

وی در این باره توضیح داد: فقدان مدیریت وزارتخانه ها وسازمان های مهم دولتی قطعا به نابسامانی بیشتر اقتصاد می انجامد از این نظر بر شروع کار هر چه زودتر دولت سیزدهم تاکید شده است. اگر وزاری دولت برنامه خوبی برای امورات اقتصادی کشور داشته باشند و کار به درستی پیش برده شود می توان امیدوار بود از تغییر مدیریت آسیب کمتری ببینیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در انتهای بحث گفت: مشکلات اقتصادی کشور باید حرف اول و آخر دولت باشد. یعنی دولت در عین اینکه با چالش های زیادی در عرصه اقتصاد رو به روست اما با شناخت ظرفیت های بزرگ اقتصادی و به کارگیری نیروهای خبره و کارآمد اقتصادی مسائل را در زمان بندی های احصاء شده حل و برطرف کند تا در تحقق وعده های خود به مردم موفق شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: