صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۲۴
  • سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 09 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 05
کد خبر: ۹۷۶۹۵
محمدکاظم انبارلویی، فعال سیاسی در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد؛

زیاده‌خواهی آمریکا مانع تعامل دولت سیزدهم با غرب

محمدکاظم انبارلویی، فعال سیاسی و عضو حزب موتلفه در خصوص رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی و تعامل با جهان گفت: مسیر تعامل با آمریکا و سه کشور اروپایی مسدود است چون آنها زیاده‌خواهی‌هایی دارند و حاضر نیستند امتیاز کوچکی را بدهند، لذا ما در مسئله تعامل با جهان باید با جهان منهای آمریکا و سه کشور اروپایی پیش برویم.

 

محمدکاظم انبارلویی، فعال سیاسی و عضو حزب موتلفه در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره چیدمان کابینه دولت سیزدهم گفت: در رابطه با کابینه باید به چند نکته یا بخش توجه کرد؛ یک بخشی از کابینه مختص مسائل و مباحث اقتصادی است که از وزارت نفت و وزارت صمت و وزارت اقتصاد و دارایی تا بانک مرکزی را دربر می گیرد. یکی از مباحث مهم در دولت های گذشته این بود که دولتی موفق است که تیم اقتصادی هماهنگ، همفکر و همگرا بتواند تشکیل دهد و مسائل را حل کند. در مراسم تنفیذ مقام معظم رهبری و رئیس جمهور منتخب بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی را مطرح کردند، از کاهش ارزش پول ملی گرفته تا مباحث مربوط به قاچاق و مشکلات در بخش آب و برق و غیره را بیان کردند. همچنین مسئله فساد، فرار مالیاتی، سواستفاده از ارز ترجیحی، فعالیت ناسالم سوداگرانه را مورد توجه قرار دادند.

 

وی اضافه کرد: تیم هماهنگ، همفکر و با برنامه باید در این بخش مستقر شود. افراد زیادی به آقای رئیسی معرفی کردند و آقای رئیسی بین این افراد مجاز است انتخاب های خود را داشته باشد و من تا الان نمی دانم ایشان در چینش تیم اقتصادی خود به چه گزینه هایی رسیده است. روز پنجشنبه از این لیست رونمایی می شود و خواهیم فهمید در این مورد چه تصمیمی گرفته شده است.

 

این عضو حزب موتلفه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت الله رئیسی گفت: مطلب مهمی که رهبر انقلاب بیان کردند درباره اقتصاد بود که باید با  برنامه پیش بروید و هر حرکتی که انجام می دهید باید جزئی از برنامه باشد که از قبل طراحی کردید. در حال حاضر سیاست های ابلاغی از سوی رهبری را داریم، برنامه ششم که سال آخر را طی می کند را داریم، برنامه هفتم که آقای رئیسی باید در پایان همین سال به مجلس ارائه بدهد و طبق ریل گذاری برنامه جلو برود و از همه مهم تر بودجه ای که برنامه مالی یک سال دولت مبتنی بر برنامه ششم و هفتم که در سال های 1400 و 1401 طی می شود که این موارد سختی های پیش روی دولت آقای رئیسی است.

 

وی در اشاره به چالش‌های دولت سیزدهم در بحث سیاست داخلی اظهار کرد: در بعد سیاست داخلی، مقام معظم رهبری بحث وفاق ملی و اتحاد ملی را مطرح کردند و آقای رئیسی باید از مسیری که آقای روحانی در بی اعتنایی به نخبگان جامعه و ناسزاگویی به منتقدان طی کرد، پرهیز کند و آن مسیر را طی نکند. در مسیر سیاست خارجی نیز مسیر تعامل با آمریکا و سه کشور اروپایی مسدود است چون آنها زیاده خواهی هایی دارند و حاضر نیستند امتیاز کوچکی را بدهند لذا ما در مسئله تعامل با جهان باید با جهان منهای امریکا و سه کشور اروپایی پیش برویم. مهم ترین بحث تعامل ما با 15 کشور همسایه پیرامونی ماست و باید دید آقای رئیسی چه وزیر خارجه ای را برای رهبری این تعامل و سامان دادن به دیپلماسی خارجی انتخاب می کند.

 

انبارلویی با تاکید بر اهمیت مباحث فرهنگی گفت: در زمینه مسائل فرهنگی سه وزارتخانه ارشاد، علوم و آموزش و پرورش مهم ترین تصمیم گیری آقای رئیسی را شامل می شود که اکنون با تهاجم گسترده و وسیع فرهنگی از سوی دشمن را شاهد هستیم. باید دید آقای رئیسی در این زمینه چه مردانی را انتخاب می کند.

 

این فعال سیاسی در خصوص موارد مطرح شده در خصوص سهم‌خواهی‌ها در دولت سیزدهم نیز عنوان کرد: بحث فراجناحی و موضوع سهم خواهی بحث های انحرافی است. از ابتدای انقلاب در تولید قدرت موفق بودیم ولی در توزیع قدرت با مجموعه ای از تزاحم ها و تقابل ها روبرو بودیم. تعارض منافع باعث می شد به یک کابینه کارآمد و موثر با عناصری جوان و انقلابی به کار جهادی نرسیم. در زمینه نظامی پیشرفت های عظیمی کردیم و چتر قدرت جمهوری اسلامی را از این سو به سواحل مدیترانه و دروازه های رژیم اشغالگر قدس و در باب المندب و یمن و نفوذ خود را در شرق کشور تثبیت کردیم که علت این امر نیروی جوان و مسلح در ارتش و سپاه تحت فرماندهی واحد است. متاسفانه در زمینه اجرا ما نتوانستیم نوسازی دستگاه اجرایی را در انتخابات های مختلف بر اساس یک توزیع علمی، حرفه ای و فنی قرار دهیم و همواره با مبحث تعارض منافع روبرو بودیم. من نمی دانم آقای رئیسی چطور می خواهد این تعارضات را حل کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: