صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 07
کد خبر: ۹۷۹۱۸
«یادداشت اختصاصی» مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی؛

حال خوب، نیاز ضروری امروز مردم

امروز جامعه بیش از هر چیز، نیازمند حال خوب است چرا که حال مردم خوب نیست! گرانی،رکود،کرونا،بی عملی و بدعملی برخی مسئولان، خشکسالی و غیره، همه دست بدست هم داده تا حال مردم خوب نباشد. حال خوب چگونه حاصل می‌شود؟ با تحول؛ آری رویکرد اصلی دولت جدید باید "تحول" باشد.

 


به گزارش راهبرد معاصر؛ سرانجام انتظار به پایان رسید و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم رئیسی آغاز شد. یکی از پرسش های قابل طرح در این مقطع این است که اولویت اصلی این دولت چه باید باشد؟ پاسخ به این پرسش منوط به این است که نیاز اصلی امروز جامعه را چه بدانیم.


به نظر نویسنده این سطور، امروز جامعه بیش از هر چیز، نیازمند حال خوب است چرا که حال مردم خوب نیست! گرانی،رکود،کرونا،بی عملی و بدعملی برخی مسئولان، خشکسالی و ...همه دست بدست هم داده تا حال مردم خوب نباشد. حال خوب چگونه حاصل می‌شود؟ با تحول؛ آری رویکرد اصلی دولت جدید باید "تحول" باشد.
تحول نه به معنای به هم ریختگی و ایجاد نوعی آنارشیسم و هرج و مرج بلکه به معنای جا به جا شدن از حال بد به حال خوب یا به عبارت دیگر به سوی همان احسن الحال.

این تحول می تواند در دو حوزه "رویکرد" و "رفتار" دولت و دولتمردان نمایان شود و باید بشود. مردم باید تفاوت های رویکردی و رفتاری یک دولت انقلابی با دولت غیر انقلابی را مشاهده و نتایج ملموس آنرا احساس کنند.
دولت غیر انقلابی دولتی بی اعتنا به ظرفیت ها و توانمندی‌های داخل، ساکن و بی تحرک یا کم تحرک است اما دولت انقلابی آشنا و باورمند به توانمندی‌های داخلی، پرتحرک، پر تلاش و جهادی است.
دولت غیر انقلابی رابطه‌ای با مردم و خصوصا" اقشار محروم ندارد اما دولت انقلابی دولتی است در میان و در کنار مردم و بخصوص حامی محرومان.


دولت غیر انقلابی نگاهش به مردم، حداکثر نگاه شهروندی است و خود را دولتمرد میبیند و نگاهش از بالا به پایین است اما دولت انقلابی مردم را ولی نعمت خود میبیند و خود را خادم و نوکر آنها.دولت غیر انقلابی در برابر دشمنان احساس ضعف می کند و آماده عقب‌نشینی است اما دولت انقلابی، عزتمند و با صلابت و در عین حال خردمند است.


دولت غیر انقلابی تعامل با جهان را محدود به چند کشور غربی کرد و مشکلات را به این تعامل گره زد اما دولت انقلابی نگاهش به جهان وسیع و واقع بینانه است لذا ضمن آمادگی برای تعامل عزتمند با غرب، می داند مسائل کشور را نباید به چنین تعامل هایی گره زد ضمن اینکه ظرفیت های شرق و همسایگان را هم بخش مهمی از تعامل با جهان می داند.


دولت غیر انقلابی به بهانه واقع بینی، آرمانگرایی را فراموش کرد اما دولت انقلابی ضمن حفظ آرمانگرایی، واقع بینانه عمل می کند و همواره بین واقع بینی و آرمانگرایی رابطه‌ای معقول برقرار می سازد.
نکته پایانی اینکه، طبیعی است فهرست مسائل کشور طولانی است و دولت نمی تواند بطور همزمان همه آنها را حل کند لذا تعیین اولویت ها نه تنها معقول بلکه ضروری و لازم است.


بر همین اساس، ضروری ترین اقدام دولت آقای رئیسی سر و سامان دادن به حوزه اقتصاد و بویژه معیشت مردم است با این ملاحظه مهم که حل مشکلات تلنبار شده یک شبه و با خواندن وِرد ناممکن است!


البته رفتار مهربانانه و صادقانه رئیس جمهور و دولت سیزدهم حتما" در بهبود حال مردم تا حدودی موثر خواهد بود و اگر مردم، تلاش جهادی دولتمردان را ببینند و به تغییر شرایط امیدوار و مطمئن شوند بتدریج حالشان بهتر خواهد شد هر چند شرایط بگونه ای است که به قول جناب سعدی:

 

سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست


انشاالله آقای رئیسی و دولت ایشان اهل عمل هستند و مردم طعم یک دولت مردمی و جهادی را خواهند چشید و تاثیرات آنرا در سفره خود مشاهده خواهند کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: