صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۵۸
  • يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 18 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 11
کد خبر: ۹۸۱۴۰
سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

برنامه دولت سیزدهم در قبال برجام چیست؟

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص وضعیت فعلی توافق برجام گفت: غربی ها خواسته های غیر قابل قبولی از جمهوری اسلامی ایران دارند که قطعا ما به آنها تن نمی دهیم، چرا که تن دادن به خواسته های آمریکا یعنی افتادن در چرخه دائمی امتیاز دهی به آمریکا که به هیچ وجه به صلاح منافع ملی کشور نیست.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بحث بر سر اینکه دولت آقای رئیسی چه سیاستی را در قبال موضوع توافق برجام و به سامان رساندن این توافق انجام می دهد بسیار است. و اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ثابت است یا با تغییر دولتها، تغییر می کند. در همین خصوص، سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین ‌الملل نگاهی دارد به موضوع برجام و سیاست خارجی ایران در این باره.

 

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر به موضوع سیاست خارجی دولت آقای رئیسی ناظر بر موضوع توافق بین المللی برجام پرداخت و در این باره گفت: سیاست کلی جمهوری اسلامی در برابر کشورهای منطقه و فرامنطقه وبه طور ویژه کشورهای جهان درچارچوب تنش زدایی قرار دارد. بنابراین آنچه به عنوان سیاست های تنش زایی به ایران نسبت داده می شود کذب است و تبلیغ کنندگان چنین موضوعاتی دشمنان رسمی و قسم خورده جمهوری اسلامی ایران مثل رژیم صهیونیستی هستند که سخنان دولتمردان کودک کش چندان قابل اعتنا نیست.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: اصولا سیاست خارجی ایران مقابله با عوامل تنش زای بین المللی است نه اینکه خود محل یا مبداء ایجاد تنش باشد به  همین دلیل هم ایران پای میز مذاکره برجام رفت تا در راستای سیاست تنش زدایی مورد نظر خود گامی برداشته باشد.

 

سعدالله زارعی به تنش زایی های دولت های غربی و آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه دستگاهه ای تبلیغاتی در اختیار دشمنان ایران است، آنها هر گونه مقاومت جمهوری اسلامی ایران را برای اعاده حقوق ملت ایران به نوعی تنش آفرینی عنوان می کنند. در صورتی که دولت های منطقه به صورت واقعی قبول ندارند که ایران تنش آفرینی می کند. یا در بحث پرونده هسته ای جمهوری اسلامی پای میز مذاکره رفت وتوافقات حاصل شده و امضا شده را اجرا کرد. در هنگامه ای که دولت آمریکا از برجام خارج شد دستگاه های تبلیغی دشمن از کار افتاد در حالی که می بایست آمریکا را برای اجرای تعهدات خود به برجام بازمی گرداند اما این گونه نشد، پس ایران عامل تنش زایی نیست، بلکه آمریکا وکشورهای غربی عوامل مهم فتنه انگیزی و تنش زایی در سطح جهان و منطقه ما به شمار می روند.

 

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین ‌الملل با بیان اینکه هر خروجی باید پیامدهایی برای کشوری که از تعهدات خود شانه خالی کرده، داشته باشد گفت:  به طور طبیعی هنگامی که آمریکا بدون هیچ بهانه و توجیه قابل قبولی از برجام خارج شده است، قطعا بازگشت دوباره به برجام توسط این کشور باید با ضوابط و قواعدی باشد که از نظر ما تضمین نامیده می شود. به عبارت دیگر آمریکا برای اجرای دوباره برجام باید تضمینی به ایران بدهد چرا که مشخص نیست چه تاریخی وبه چه بهانه ای با خروج از برجام می تواند تحریم ها را یک بار دیگر به ایران تحمیل کند.

 

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین ‌الملل افزود: با اینکه دولت قبلی آمریکا به صورت خودسرانه از برجام خارج شده و دولت جمهوری اسلامی ایران مو به مو وظایف خود را انجام داده است اما شاهد هستیم آمریکا کمترین تمایلی برای عمل به تعهدات خود را ندارد. غربی ها خواسته های غیر قابل قبولی از جمهوری اسلامی ایران دارند که قطعا ما به آنها تن نمی دهیم، چرا که تن دادن به خواسته های آمریکا یعنی افتادن در چرخه دائمی امتیاز دهی به آمریکا که به هیچ وجه به صلاح منافع ملی کشور نیست.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: روی صحبت ما این است که آمریکا به دلیل روحیاتش دست از امتیاز گیری برنمی دارد، بنابراین هر قدمی که به عقب برویم باید امتیاز جدیدی به آمریکا بدهیم. به عبارت دیگر چرخه امتیاز دهی باید بچرخد و توقفی در کار نیست از این جهت سیاست همه دولت های جمهوری اسلامی ایران دربرابر برجام و خواسته های آمریکا همان سیاستی است که پیش ازاین توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: