صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۵۵
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 11
کد خبر: ۹۸۳۹۴

بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم؟

با افزایش میزان تزریق واکسیناسیون کرونا در کشور سوال مردم این است که بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم؟

به گزارش راهبرد معاصر واکسیناسیون کرونا از اوایل امسال آغاز شده است و به مرور افزایش یافته است. تزریق واکسن کرونا ممکن است با عوارضی همراه باشد به همین دلیل سوال مردم این است که بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم ؟ علائم بعد از تزریق واکسن کرونا می تواند شامل قرمز شدن، تورم و درد محل تزریق یا تب و لرز و بدن درد باشد. بر همین اساس لازم است افراد پس از تزریق واکسن مراقبت هایی انجام دهند.

 

 

 

بعد از تزریق واکسن کرونا چه باید کرد؟

یک متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به افزایش موارد واکسیناسیون کرونا در سطح جامعه گفت: نیاز است افراد پس از تزریق واکسن برخی نکات را برای حفظ سلامتشان رعایت کنند.دکتر بهزاد مهدویان اظهار کرد: در وهله اول توصیه می شود افراد به مدت دو تا سه روز بعد از تزریق واکسن از انجام فعالیت های سنگین خودداری کرده و با دستی که واکسن تزریق کرده اند به هیچ عنوان وسایل سنگین جابجا نکنند.مهدویان گفت: طی این مدت همچنین توصیه می شود افراد از انجام ورزش های سنگین خودداری کرده و فعالیت طولانی مدت و سنگین نداشته باشند.مهدویان با بیان اینکه قرمز شدن، تورم و درد در محل تزریق واکسن طبیعی است، گفت: برای کاهش درد افراد می توانند از مُسکن های معمولی مانند "استامینوفن" استفاده کنند.این متخصص بیماری های عفونی گفت: تزریق واکسن به طور معمول با کوفتگی مختصر و بی حالی همراه است، اما اگر شدت این علائم بالا باشد و علائمی مانند تب و لرز شدید در فرد بروز کند، نیاز است که حتما به پزشک مراجعه شود.وی افزود: همچنین اگر ماندگاری این علائم بیش از دو سه روز ادامه یابد، نیاز است که افراد به پزشک مراجعه داشته باشند.وی خاطرنشان کرد: برخی موارد داشته ایم که فرد پیش از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده و علائم آن بعد از تزریق واکسن خود را نشان داده، بنابراین نیاز است با طولانی شدن علائم حتما افراد به پزشک مراجعه داشته باشند.مهدویان در خصوص تغذیه افراد پس از تزریق واکسن کرونا هم گفت: توصیه می شود این افراد به مدت دو تا سه روز عمدتا از غذاهای گرم و آبکی مانند سوپ استفاده کنند. همچنین مصرف بسیار مایعات طی این مدت توصیه می شود.مهدویان در پایان با بیان اینکه تزریق دو دز واکسن کرونا در نهایت حدود ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می کند، گفت: این ایمنی به معنی عدم ابتلا به کرونا نیست و تنها از شدت علائم بیماری در افراد واکسینه شده کاسته می شود.

 

 

قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا چی بخوریم ؟

زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با تاکید بر رژیم غذایی مناسب در راستای افزایش ایمنی بدن گفت: برنامه غذایی متعادل و مناسب به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از ابتلاء به انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و این امر در مورد کرونا هم مصداق دارد. رژیم غذایی متعادل در پیشگیری از ابتلاء به کرونا کمک می‌کند ضمن اینکه اگر فردی به این بیماری مبتلا شد برای بهبود، روند بهتری را طی خواهد کرد.وی تاکید کرد: منظور از تغذیه مناسب این است که در رژیم غذایی از هر 5 گروه مواد غذایی گنجانده شود. در رژیم غذایی می‌توان از روش جایگزینی استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان به جای گوشت از حبوبات و تخم مرغ استفاده کرد و یا به جای نوشیدن شیر می‌توان ماست و کشک را جایگزین کرد. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به بیماران کرونایی توصیه کرد: از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنند چون دارای آنتی اکسیدان و مواد ضدالتهاب هستند و غذاهای ساده مثل سوپ و آش بخورند و سعی کنند غذاهای چرب و سرخ کرده و سنگین نخورند. با سه وعده اصلی غذایی باید از سبزیجات و صیفی جات استفاده کنند و در میان وعده ها هم مصرف میوه را فراموش نکنند. بیماران کرونایی باید مایعات بیشتری مثل دوغ و شیر کم چرب بنوشند و از نوشیدنی‌های خیلی شیرین پرهیز کنند. آب بهترین مایع برای بهبود وضعیت بدن است.

عبداللهی با تاکید بر ایجاد تعادل بین مزاج‌های گرم و سرد گفت: به عنوان مثال وقتی دوغ می‌خوریم در کنار آن باید از مواد غذایی مصلح آن مثل عسل و خرما استفاده کنیم و بالعکس در کنار مواد غذایی با طبع گرم باید از موادغذایی با طبع سرد مثل خیار و ماست استفاده کنیم.وی در مورد تغذیه افرادی که قصد تزریق واکسن کرونا را دارند گفت: قبل و بعد از واکسن هیچ رژیم غذایی لازم نیست.این افراد نباید ناشتا باشند چون ممکن است در این صورت دچار سرگیجه و افت فشار شوند. مصرف مایعات قبل و بعد از واکسیناسیون در پاسخ بهتر سیستم ایمنی به عملکرد واکسن کمک می‌کند . خوردن غذاهای سنگین و پرچرب مثل فست فودها در شب قبل و بعد از واکسیناسیون توصیه نمی شود.وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن می تواند همراه با عوارض باشد گفت: افرادی که واکسینه می‌شوند در موارد کم دچار تب، بدن درد و خستگی شوند. این افراد باید مایعات وغذاهای سبک مثل آش و سوپ بخورند. از نان و غلات سبوس دار و حبوبات استفاده کنند و صیفی‌جات، سبزیجات و میوه‌های تازه مثل اسفناج و جعفری و کدوحلوایی و هویج استفاده کنند تا پتاسیم و دیگر مواد مغذی از دست رفته ناشی از تعریق تب جبران شود.مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: تزریق واکسن به معنای مبتلا نشدن به کرونا نیست بلکه ممکن است افراد علیرغم تزریق واکسن به این بیماری مبتلا شوند اما مهمترین تاثیر واکسن جلوگیری از خطر مرگ در صورت ابتلا است. باید پروتکل های بهداشتی پس از واکسیناسیون هم رعایت شود.

 

رعایت پروتکل های بهداشتی پس از تزریق واکسن

این موضوع که واکسن بزنیم و چه تغذیه ای داشته باشیم که کرونا نگیریم این موضوعی است که هنوز اثبات نشده است. واکسن احتمال شدت یافتن و عوارض و مرگ ناشی از کرونا را کم می کند یعنی در بین کسانی که واکسن زده اند باز هم افرادی کرونا می گیرند ولی بعید است که کار این گروه به آی سی یو و مراقبت های ویژه و اکسیژن برسد و آنها وخامت این وضعیت را نخواهند داشت. واکسن های موجود هنوز ادعای پیشگیری کامل از کرونا و ادعای عدم ابتلای مجدد به کرونا را مطرح نمی کند و اتفاق جهانی بر این است که انواع واکسن های کرونای موجود در کل جهان تنها پیشگیری مشخصی را انجام می دهد و امکان ابتلا به کرونا همچنان وجود دارد و اگر ابتلا وجود داشته باشد بیماری خفیفتر خواهد بود بنابراین کسانی که واکسن می زنند نباید رعایت پروتکل ها را کنار بگذارند و همچنان باید از ماسک استفاده شود مگر اینکه ۷۰% از جامعه واکسینه شده باشند در این صورت است که می توانیم ماسک را کنار بگذاریم چون ویروس دیگر بین مردم رد و بدل نخواهد شد. امروز واکسن زدن و به دنبال آن کنار گذاشتن ماسک و عدم رعایت پروتکل ها اوج بی مبالاتی است. اصرار دارم که بگویم واکسن از کرونا پیشگیری نمی کند و تنها ابتلا های بعدی را ضعیف تر و خفیف تر خواهد کرد. رعایت پروتکل ها حتما باید جدی گرفته شود تا زمانیکه جامعه دو دوز واکسن زده باشد.

 

نظر شما