صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 12
کد خبر: ۹۸۴۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
یادداشت اختصاصی «سید محمود فاطمی عقدا»، معاون اسبق وزارت مسکن‌؛

تحول در بازار مسکن با وزیر پیشنهادی میسر می شود؟

وزیر منتخب می‌تواند با استفاده از بافت‌های فرسوده درون شهرها، زمین‌های دولتی و زمین‌های اطراف شهرهای قابل اسکان، مسکن ارزان بسازد و در اختیار مردم قرار دهد. با حذف یا کاهش شدید قیمت زمین، می‌توان گام بلندی در راستای تحول ساخت‌وساز ایجاد کرد. در بخش راه نیز روش حمل‌ونقل ترکیبی می‌تواند بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل کشور را در زمینه حمل مسافر و جابه‌جایی بار را حل کند و منجر به کاهش قیمت حمل‌ونقل شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بعد از گمانه زنی‌ فراوان کابینه مورد نظر آیت الله رئیسی معرفی شد. انتشار اسامی اعضای کابینه، در روزهای آینده چهره‌های نام آشنایی مثل آقای رستم قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی در معرض رای و انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

 

بی تردید آقای رستم قاسمی در میان چهره های معرفی شده به مجلس جزء افراد شاخص و قوی پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم، هستند. مهندس قاسمی فردی با توانمندی های بالا و با تجربه کاری طولانی است که در سوابق کاری آقای قاسمی فعالیت های در خور اعتنایی دیده می شود.  از این رو به نظر می رسد آیت الله رئیسی در انتخاب این چهره دقت نظر خوبی داشتند و فردی اجرایی و کارآمدی را برای گزینه وزارتخانه مهمی چون راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی کردند. امیدواریم مجلس با دادن رای اعتماد بالا به آقای رستم قاسمی و همراهی با این وزارتخانه در ماه های آتی، منجر به تحول مطلوبی در عرصه راه و شهرسازی شود.

 

فعالیت‌های بزرگ و قابل توجهی در حوزه وزارت راه و شهرسازی از جمله بزرگترین و مهمترین اولویت های کشور به شمار می رود که وزیر منتخب باید آنها را در سرفصل برنامه های کاری خود قرار دهد. یکی از مهمترین آنها، حل مشکل مسکن و تحقق وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال است که از سوی آقای رئیسی به مردم داده شده است.

 

آنچه آقای رستم قاسمی برای تحقق ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال باید مد نظر قرار دهد برنامه ریزی دقیق، تامین زمین و تسهیلات و بسیج انبوه سازان به اشکال مختلف برای تحقق ساخت و ساز مسکن است.

 

وزیر منتخب می‌تواند با استفاده از بافت‌های فرسوده درون شهرها، زمین‌های دولتی و زمین‌های اطراف شهرهای قابل اسکان، مسکن ارزان بسازد و در اختیار مردم قرار دهد، چرا که بخش بزرگی از هزینه تمام شده مسکن، قیمت زمین است. با حذف قیمت زمین و کاهش شدید قیمت زمین، می‌توان گام بلندی درراستای تحول ساخت و ساز ایجاد کرد.

 

بی شک وزیر منتخب راه و شهرسازی باید به قابلیت واگذاری جمعیتی در روستاهای نزدیک توجه کند تا با به کارگیری تمهیدات لازم بتواند روند ساخت و ساز مسکن را تسریع کند.

 

موضوع مهمی که به آقای رستم قاسمی در امر ساخت و ساز مسکن و استقبال مردم از خانه های ساخته شده کمک می کند، توسعه حمل و نقل ریلی است. توسعه حمل و نقل و تسریع در رسیدن به شهرهای بزرگ امتیازی برای پروژه ساخت و سازها محسوب می شود. اعطای تسهیلات خرید تا 80 درصد به متقاضیان نیازمند به خرید ملک موضوع مهمی است، ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی می تواند از بازار سرمایه برای تامین مالی خود به عنوان یک بازار فرصت ساز بهره مند شود.

 

زمانی که ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال مد نظر دولت است، دولت برای تحقق این موضوع می تواند با تامین مالی از بازار سرمایه، روند رو به رشدی را به کار ببندد. ضمن اینکه بسیج توان فنی و اجرایی کشور اعم از انبوه سازان و صنعتی سازان ساختمان و ورود نهادهای حمایتی دهک های ضعیف جامعه، مثل  کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، بهزیستی برای واگذاری واحدهای ساخته شده به نیازمندان واقعی نیز موضوع حائز اهمیتی است.

 

تامین منابع مالی راه سازی موضوع مهمی است. متاسفانه اکثر راه های کشور دچار مشکل هستند. راه های ارتباطی اصلی نیازمند ترمیم و نوسازی هر چه سریع تر هستند، ضمن اینکه ترمیم و نوسازی بزرگراه ها نیز به عنوان راه های ارتباطی مساله بسیار مهمی است. تکمیل حوزه ریلی و تلفیق با شبکه حمل ونقل جاده ای به عنوان روش حمل و نقل ترکیبی می تواند بسیاری از مشکلات حمل و نقل کشور را در زمینه حمل مسافر وجا به جایی بار را حل کند و منجر به کاهش قیمت حمل ونقل شود.

 

وزارت راه وشهرسازی باید ناظر بر مشکلات حوزه فرودگاهی نیز وارد عمل شود. به روز رسانی و تامین تجهیزات مورد نیاز فرودگاه ها و خطوط پروازی از ضروریاتی است که به سرعت باید در دستور کار آقای رستم قاسمی در صورت ورود به این وزارتخانه قرار بگیرد.

 

امیدواریم وزیر جدید در وزارت راه و شهرسازی با برآورده کردن مطالبات مهم مردم و تامین امنیت راه و شهرسازی تحولی اساسی در این بخش اقتصادی مهم از خود به جا بگذارد. جبران کاستی های بخش راه و شهرسازی و رونق ساخت و ساز مسکن، مهمترین مطالبات مردم از وزیر جدید این وزارتخانه است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
شما جلو قیمت سربفلک کشیدن سیمان واهن رابگیری واکر اگر زورتان به دلالان رسید نیازی نیست شما برای مردم خونه بسازید خودشان خونه میسازند شماها دنبال خانه دارکردن مردم نیستید فقط دنبال بی خانمان کردن مردمید خودتان بادلالان دستتون تویک کاسه است