صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۲۵
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 17
کد خبر: ۹۸۹۹۳

پیش بینی قیمت دلار بعد از تعطیلات کرونایی / سکه به ۱۲ میلیون تومان می‌رسد؟

در چند روز اخیر تحولات و ناآرامی‌ها در افغانستان وهم چنین کمرنگ شدن امید‌ها برای احیای برجام سبب افزایش قیمت دلار شد. سوال مهم فعالان و معامله گران بازار ارز این است که روند عرضه در بازار متشکل با توجه به افزایش اخیر قیمت دلار چگونه خواهد بود.

به گزارش راهبرد معاصر، در چند روز اخیر تحولات و ناآرامی ها در افغانستان وهم چنین  کمرنگ شدن امیدها برای احیای برجام سبب افزایش قیمت دلار شد. قیمت سکه نیز تحت تاثیر قیمت دلار صعودی و به کانال دوازده میلیون تومانی نزدیک شد. از روز دوشنبه به دلیل تعطیلی کرونایی بازار متشکل به مدت 6 روز تعطیل است. سوال مهم فعالان و معامله گران بازار ارز این است که روند عرضه در بازار متشکل با توجه به افزایش اخیر قیمت دلار چگونه خواهدبود. 

 

پیش بینی قیمت دلار بعد از تعطیلات کرونایی



متوسط عرضه دلار از هفت فروردین تا امروز ۵ میلیون و ۶۳۱ هزار به‌دست می‌آید. بانک مرکزی تصور می‌کند از طریق عرضه در بازار متشکل در مواقع خاص دامنه نوسان قیمت دلار کاهش می‌یابد، اما محدودیت منابع بانک ممکن است باعث شود، توانانی این بانک برای کنترل قیمت دلار محدود باشد.

متوسط روزانه عرضه دلار در هفته اخیر (که تنها دو روز کاری داشت) ۷ میلیون و ۸۱۲ هزار بود. در هفته گذشته نیز متوسط روزانه عرضه دلار ۷ میلیون و ۹۴۵ هزار بود. هر دو این رقم‌ها به طور معناداری از مقدار متوسط بالاتر بودند. مثلا در هفته اخیر این رقم از مقدار متوسط حدود ۳۹ درصد بالاتر بود. سوال پیش رو این است که اگر قیمت دلار در هفته‌های آتی پایین نیاید، حجم بالای عرضه در بازار متشکل را می‌تواند در این سطوح نگه داشت و اگر عرضه به خاطر محدودیت منابع قبل از افت قیمت دلار پایین بیاید، برای قیمت دلار چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

برخی تحلیل گران اعتقاد دارند: اگر فاصله قیمت دلار در بازار رسمی به گونه‌ای باشد که با بازار غیر رسمی فاصله نداشته باشد می‌توان حجم تقاضا را در بازار مدیریت کرد. از سوی دیگر بازارساز می‌تواند با فعال‌سازی نقش خود در معاملات فردایی هیجان و نوسان در بازار غیر رسمی را مدیریت کند.

 

 مسیر بازار سکه در هفته نیمه تعطیل و تعطلات کرونایی



از لحاظ بنیادی قیمت سکه تحت دو عامل است، نرخ دلار در بازار و دوم قیمت طلای جهانی. هفته گذشته قیمت طلای جهانی ریزش کرد و در بازار داخل برخلاف اونس جهانی، دلار وارد کانال جدید شد. سکه‌بازان در مقابل ریزش طلا مقاومت نشان دادند.

 



برهمین اساس حباب این فلز گرانبها به بالای ۵ درصد رسیده بود چرا که ارزش ذاتی آن پایینتر از ارزش بازای آن بود. انتهای هفته انس جهانی شروع به حرکت صعودی کرد و نرخ سکه نیز مرز مهم ۱۱ میلیون را در بازار شکست. باتوجه به تغییر انتظارات در بازار دلار، به تبع آن تقاضا برای سکه نیز بالا رفت و حباب آن در این هفته نیز بالای ۵ درصد قرار داشت.

با صعود دلار در دو روز ابتدایی هفته و قرارگرفتن آن پشت کانال ۲۷ هزار تومان، سکه نیز رشد کرد و به پشت کانال ۱۲ میلیون تومان رسید. با بسته بودن سکه فروشی‌ها بدلیل شرایط کرونایی، تقاضای خاصی در بازار وجود نداشت و نرخ مانند روز گذشته پشت کانال ۱۲ میلیون تومان قرار داشت. بر اساس گفته‌های معامله‌گران فنی، سطح ۱۲ میلیون و ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای سکه نقطه مقاومتی مهم است.


در معاملات پشت خطی دوشنبه شب، سکه همراه با رشد نرخ دلار، وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شد. در نقاط مقاومتی معامله‌گران برای کسب سود، شروع به فروش خرید‌های قبلی می‌کنند. اگر برخلاف این برای بازار سکه بیفتد و در این نقطه حمایت شکل بگیرد و بالای این نرخ تثبیت شود، امکان ورود سکه به کانال‌های جدید را مهیا می‌کند.

 

 

قیمت دلار امروز 26 مرداد 1400

 

امروز (۲۶ مرداد ۱۴۰۰) هر دلار آمریکا به قیمت ۲۵ هزار و ۹۲۱ تومان رسید و هر اسکناس یورو نیز به مبلغ ۳۰ هزار و ۵۰۸ تومان فروخته شده است.

قیمت روز ارز در صرافی

نام ارز قیمت (تومان)
دلارآمریکا  ۲۵.۹۲۱
یورو  ۳۰.۵۰۸

 

قیمت سکه و طلا امروز 26 مرداد 1400

 

امروز (۲۶ مرداد۱۴۰۰) قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت نیم سکه ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.


قیمت اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۷۷۳ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۱۳۸ هزار تومان معامله می‌شود.

شما می‌توانید نرخ امروز طلا و سکه را در جدول زیر مشاهده کنید:

نام محصول  نرخ(تومان)
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  ۱۱.۸۷۰.۰۰۰
سکه تمام طرح قدیم  ۱۱.۲۵۰.۰۰۰
نیم سکه بهار آزادی ۵.۹۵۰.۰۰۰
ربع سکه بهار آزادی ۳.۷۰۰.۰۰۰
سکه گرمی  ۲.۲۵۰.۰۰۰
اونس جهانی    یک هزار و ۷۷۳ دلار و ۷۰ سنت
طلای ۱۸ عیار   ۱.۱۳۸.۷۰۰
مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: