صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۳۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 30
کد خبر: ۹۹۰۶

چاپ کتاب تاریخ شفاهی «ابوبصیر»

حمید دهقانی گفت : در واقع این کتاب،‌ تنها داستان یک فرمانده دفاع مقدس نیست، بلکه ‌دفتر ناگفته‌های ‌بسیاری ‌از حماسه سازان دفاع مقدس و نقل فداکاری‌های مردان غیرتمندی است ‌که در دفاع از خاک و ناموس و دین و شرف، از بذل جان خویش دریغ نکردند.

به گزارش راهبرد معاصر ، حمید دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در زنجان دفاع مقدس را از حوادث مهم و عبرت‌انگیز تاریخ معاصر دانست و اظهار کرد: پیرامون این هشت سال کتاب‌ها نوشته شده، پژوهش‌ها انجام گرفته، ‌مقاله‌های متعددی به چاپ رسیده و خاطرات زیادی بازگو شده است.‌

 

مدیر تاریخ شفاهی و دانشنامه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان تصریح کرد: اما، در این تاریخ هشت ساله، صفحات بسیاری همچنان سفید باقی مانده که نیازمند نوشتن است، نوشتن از زبان گمنامانی که از نزدیک دستی بر آتش جنگ داشته و در گود زورخانۀ جنگ، تن به خاکریز ساییده‌اند.

 

وی با بیان اینکه سال‌هاست آتش جنگ خاموش شده و دیگر از غرش توپ‌ها و تانک‌ها خبری نیست، اما هنوز ‌خاطراتی که از سینۀ مردان میدان نبرد می‌جوشد به دنبال گوش‌ها و چشم‌های انسان‌های تشنۀ حقیقت می‌گردد، افزود: این خاطرات بر سطر سطر کتاب‌ها جاری می‌شود تا تشنگی قلب‌های مشتاق را سیراب کند.


دهقانی ادامه داد: در بین واحدهای مختلف یک یگان نظامی، برخی واحدها وجود دارند که به نقش آنها در دفاع مقدس کمتر پرداخته شده و در سایۀ برخی واحدهای نظامی مورد غفلت واقع شده‌اند. مخابرات یکی از آن واحدهاست که با وجود اهمیتش کمتر دیده شده و یا اصلاً دیده نشده است.

 

مدیر تاریخ شفاهی و دانشنامه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با تاکید بر اینکه مخابرات در جنگ به مثابه سلسله اعصاب برای یک انسان است، گفت: اگر مخابرات نبود وجود فرمانده، دیده‌بان و توپخانه بی‌معنی بود و هیچیک از فرماندهان نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند.

 

وی تاکید کرد: امروز هم برای ارتش‌های جهان مخابرات یکی از واحدهای مهم است، چرا که برای هماهنگی، یکپارچگی و یگانگی در نبردها و عملیات‌های مهم در سطح وسیع به مخابرات نیاز است و فرماندهی، هماهنگی‌های جنگی و کنترل در رزم، بدون داشتن ارتباط مخابراتی امکان‌پذیر نیست.


دهقانی ادامه داد: از طرفی، عناصر مخابراتی چشم‌ها و گوش‌های بی‌پناه فرماندهان بودند که پناهشان فقط توکل به خدا بود، این نیروها در دوران دفاع مقدس، از پاک‌ترین، صادق‌ترین، مطمئن‌ترین، مظلوم‌ترین و وفادارترین عناصر سیستم فرماندهی جنگ بودند، به همین دلیل، عناصری که برای این کار انتخاب می‌شدند، از لحاظ حفاظتی مورد اعتماد و از دانش بالایی برخوردار بودند.
مدیر تاریخ شفاهی و دانشنامه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان افزود: کتاب «ابوبصیر» حاصل بیش از چهل و پنج ساعت مصاحبه با سرهنگ بازنشسته سپاه خلیل ابوبصیر است که توسط ادارۀ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زنجان صورت گرفته است، دورۀ تحصیل دبیرستان ایشان مصادف با شکل‌گیری و پیروزی انقلاب بود که خاطرات زیادی را از آن دوره نقل کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه ابوبصیر از اوایل ورود به سپاه در سال 1358 وارد واحد مخابرات شد و تا معاون مخابرات لشکر17 علی‌بن ابیطالب ترقی کرد، افزود: ایشان از آن دوره و همراهی با شهید مهدی زین‌الدین خاطرات زیادی نقل کرده است و در واقع این کتاب،‌ تنها داستان یک فرمانده دفاع مقدس نیست، بلکه ‌دفتر ناگفته‌های ‌بسیاری ‌از حماسه سازان دفاع مقدس و نقل فداکاری‌های مردان غیرتمندی است ‌که در دفاع از خاک و ناموس و دین و شرف، از بذل جان خویش دریغ نکردند.

 

دهقانی تاکید کرد: وظیفۀ ماست که تاریخ پر افتخار دفاع ملت قهرمان این کشور را ثبت و ضبط کنیم و قهرمانان واقعی آن حماسه را به مردمان پاک روزگار بشناسانیم.

لازم به ذکر است تاکنون هفت جلد کتاب تاریخ شفاهی فرماندهان و رزمندگان استان زنجان به چاپ رسیده، سه عنوان آماده چاپ و پنج عنوان در حال تدوین است.

استان زنجان در همایش سراسری تاریخ شفاهی در سال 1397 به عنوان استان برتر معرفی شده است.

فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: