صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 26
کد خبر: ۹۹۳

واکنش‌ها به حمله شیمیایی گروه‌های تروریستی به حلب

گروه‌های تروریستی در تاریخ 24 نوامبر 2018 با راکت‌های حاوی گازهای سمی به محله‌های مسکونی حلب حمله کردند که آمار مصدومان به 107 نفر که اغلب آنان از زنان و کودکان بودند رسیده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ گروه‌های تروریستی در تاریخ 24 نوامبر 2018 با راکت‌های حاوی گازهای سمی به محله‌های مسکونی حلب حمله کردند که آمار مصدومان به 107 نفر که اغلب آنان از زنان و کودکان بودند رسیده است، گروه‌های تروریستی در این حمله، راکت‌های حاوی گازهای سمی را به محله‌های الخالدیه، الشهباء خیابان النیل و جمعیت الزهراء در شهر حلب شلیک کرده بودند.


حمله شیمیایی گروه‌های تروریستی به حلب

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، گروه‌های تروریستی مسلح عصر شنبه شهرک‌های «الخالدیه» و «شارع النیل» در شهر حلب را با راکت‌های حاوی گاز سمّی کلر هدف حملات قرار دادند که در پی آن، دست‌کم 107 غیرنظامی مصدوم شده‌اند. این خبرگزاری در عین حال، تأکید کرد که یگان‌های ارتش سوریه به منبع شلیک این راکت‌‌ها پاسخ داده و تلفات زیادی به تروریست‌ها وارد کرده است.


تلویزیون «الاخباریه» نیز به نقل از «زیاد حج» مدیر بهداشت و سلامت حلب، اعلام کرد که در پی بمباران شیمیایی مناطقی در حلب، 50 غیرنظامی دچار حالت خفگی شده‌اند «ولی تمامی مصدومان درمان شده و اوضاع تحت کنترل است».


از سوی دیگر، گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه»- وابسته به معارضان که مقر آن در لندن است- از بروز حالت خفگی میان 32 غیرنظامی از جمله شش کودک و 13 زن در شهرک‌های الخالدیه و «جمعیه الزهراء» در پی «استشمام بوی گاز کلر» خبر داد و هم‌زمان خاطرنشان کرده که تاکنون عاملان این حمله شیمیایی مشخص نشده است؛ اما دولت سوریه و وزارت دفاع روسیه، جبهه النصره را متهم اصلی این حمله اعلام کرده‌اند.


این نخستین بار نیست که گروه‌های شورشی اقدام به شلیک راکت‌های حاوی گاز شیمیایی به شهرک‌هایی در حلب، دومین شهر بزرگ سوریه می‌کنند. طی ماه‌های اخیر، دمشق و مسکو بارها درباره دسترسی گروه‌های معارض در استان همجوار حلب یعنی ادلب، هشدار داده و تأکید کرده‌اند که این تروریست‌ها در تلاش هستند با دست زدن به حملاتی شیمیایی، ارتش سوریه را به این اقدام متهم کنند.


وزارت خارجه سوریه روز یکشنبه با ارسال نامه های جداگانه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این سازمان تأکید کرد: این اقدام تروریستی برآیند تسهیل در رساندن مواد شیمیایی به گروه‌های تروریستی مسلح است تا از آن ضدملت سوریه استفاده شود.


در نامه وزارت امورخارجه سوریه آمده است: متهم کردن دولت سوریه به حملات شیمیایی سناریوهایی هستند که در اتاق های تاریک دستگاه جاسوسی برخی از این کشورها طراحی می شود. وزارت خارجه سوریه همچنین با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئول حفظ صلح و امنیت بین الملل است، تدابیر بازدارنده و مجازات کشورها و نهادهای حامی تروریسم را خواستار شد.


واکنش روسیه به حملات شیمیایی گروه‌های تروریستی

در واکنش به حمله شیمیایی گروه‌های تروریستی به حلب، ایگور کوناشینکوف سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه، یکشنبه اعلام کرد که گروه دفاع ضدشیمیایی نظامیان روسی در شهر حلب که ساکنین آن در نتیجه حمله خمپاره‌ای با استفاده از مواد سمی به این شهر آسیب دیده‌اند،حضور یافته و در حال کمک‌رسانی به مردم هستند.


این مقام نظامی گفت: «گروهی از نظامیان واحد ویژه دفاع ضدپرتو، شیمیایی و زیست محیطی نیروهای مسلح روسیه با تجهیزات مخصوص سریعا به محل اصابت خمپاره‌های حاوی مواد سمی از سوی گروه‌های تروریستی در شهر حلب اعزام شدند. در حال حاضر آنها در حال کمک رسانی به آسیب دیدگان و ارائه درمان‌های اولیه به قربانیان این حمله تروریستی هستند.»


به گفته وی، بر اساس اطلاعات اولیه و تأیید شده، ازجمله نوع جراحات قربانیان این حمله، گلوله‌های شلیک شده به مناطق مسکونی شهر حلب، حاوی گاز کلر بوده است. سخنگوی وزارت دفاع روسیه یادآور شد، بر اساس اطلاعات مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه، اواخر شب گذشته گروه‌های مسلح تروریستی که در منطقه کاهش تنش ادلب حضور دارند، با خمپاره‌های 120 میلیمتری که حاوی گاز کلر بوده به مناطق مسکونی شمال - غربی شهر حلب شلیک کردند. در نتیجه این حمله 46 نفر از مردم ساکن این شهر، ازجمله هشت کودک، دچار مجروحیت شیمیایی شده‌اند. تمامی آسیب دیدگان در حال دریافت کمک‌های امدادی و پزشکی هستند.


کوناشینکوف تاکید کرد که پیش از این طرف روسی توجه جامعه جهانی را به این مسئله جلب کرده بود که سازمان «کلاه سفیدها» قصد دارند در منطقه غیرنظامی ادلب با استفاده از حملات شیمیایی اقدامات تحریک آمیزی را سازماندهی کنند و سپس نیروهای دولتی سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم این کشور متهم کنند.


وی همچنین یادآور شد که کارشناسان روسی با دقت اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب را زیر نظر داشته و با طرف ترکیه‌ای که تامین امنیت این منطقه را برعهده دارد، در تماس دائم هستند.


واکنش ایران به حملات شیمیایی گروه‌های تروریستی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام گروه‌های تروریستی در حمله شیمیایی اخیر به مناطق مسکونی در حلب را به شدت محکوم کرد.


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه با ابراز نگرانی و تاسف عمیق از اخبار منتشر شده در خصوص اقدام گروه های تروریستی در حمله شیمیایی به مناطق مسکونی در حلب، این اقدام پلید و غیر انسانی را شدیدا محکوم کرد.


وی در ادامه یادآور شد: علت چنین اقدام غیرانسانی از سوی گروه های تروریستی حمایت های بی دریغ فکری، سیاسی، مالی و نظامی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای از این گروه های تروریستی در حال اضمحلال است.


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در حساب توئیتری خود با اشاره به حمله شیمیایی تروریست‌ها به شهر حلب در سوریه نوشت: غرب کجاست که حمله شیمایی تروریست ها در حلب را محکوم کند؟ الگوی غربی: تسلیحات شیمیایی فقط زمانی محکوم است که توسط دشمن مورد استفاده قرار گیرد؛ نه یک متحد. زمانی که صدام از این سلاح علیه ایران استفاده کرد چشمان خود را بستند اما هنگامی که او به دشمن تبدیل شد جنگ برای نابودی این تسلیحات به راه افتاد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: