صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 August 25
کد خبر: ۹۹۶۱۴
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

رای حداکثری مجلس به دولت سیزدهم

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی در موضوع رای اعتماد حداکثری مجلس به کابینه سیزدهم گفت: اغلب وزرا توانسته‌اند مجلس را نسبت به صلاحیت خود قانع کنند و مجلس نسبت به توانمندی کابینه برای ایجاد تحول و دگرگونی در ساختار اجرایی کشور، اشراف پیدا کرده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حمیدرضا ترقی در خصوص برخی از انتقادات نسبت به ترکیب کابینه گفت: نگاه‌ها متفاوت است. برخی در برابر تحول مقاوم هستند و نمیخواهند تحولی رخ دهد و به صورت طبیعی در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند؛ ولی آقای رئیسی به دنبال این است که در وزارتخانه‌ها تحول جدی را ایجاد کند، چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و غیره! به نظر می رسد اگر این مفاهمه بین مجلس و دولت صورت گیرد که تحول خواهی عمومیت یابد، شاید این اختلاف نظرات برطرف شود.

 

وی افزود: در مجموع من فکر می کنم با توجه به صحبت های دیروز آقای رئیسی و همچنین دفاعیات وزرا از خود در طی دو روز گذشته، به احتمال قوی مجلس و دولت به این مفاهمه خواهند رسید که اکثریت وزرای پیشنهادی قادر به ایجاد تحول در حوزه خود و حل مشکلات موجود هستند.

 

ترقی با اشاره به اینکه برخی چهره های معرفی شده به‌عنوان وزیر ناآشنا هستند، گفت: درست است که برخی از وزرای پیشنهادی ناآشنا هستند ولی خوشبختانه در طی این چند روز اخیر مردم و نمایندگان نسبت به برنامه‌ها و تجربیات آنها شناخت خوبی پیدا کردند و باید نسبت به توانمندی این افراد اعتراف کرد. ابتکار مجلس در برخورد کارشناسی و تخصصی با وزرای پیشنهادی موجب شد اینها در کمیسیون ها به طور دقیق بررسی کارشناسی شوند و این امر باعث شد تا نگاه علمی و کارشناسی به جای نگاه سیاسی و جناحی غلبه پیدا کند. برهمین اساس، حمایت کمیسیون‌ها از اعضای هیئت دولت به لحاظ تخصصی افزایش پیدا کرده است. لذا همانطور که در بحث‌ها مشاهده می‌شود برنامه‌ها و دیدگاه‌های تحول‌خواهانه وزرا مورد توجه کمیسیون‌ها و قاطبه نمایندگان قرار گرفته است. این یک شرایط جدیدی است که تاکنون در مجلس با این کیفیت اجرا نشده بود. من فکر می‌کنم، اغلب وزرا توانسته‌اند مجلس را نسبت به صلاحیت خود قانع کنند که کابینه توانمندی لازم را برای ایجاد تحول و دگرگونی در دستگاه‌های زیرمجموعه خود دارند.

 

وی در خصوص مهم‌ترین چالش پیش‌روی دولت برای کسب رای اعتماد از مجلس، تصریح کرد: در این زمینه چالش واقعی وجود ندارد. حساسیت‌ها در ابتدا مربوط به انتظارات و پیشنهاداتی می‌شد که نمایندگان داشتند؛ ولی در این میان با توجه به اقناع نمایندگان نسبت به کارآمدی وزرای پیشنهادی، به نظر نمی‌رسد چالش مهم وجود داشته باشد. برخی از نماینده‌ها همچنان بر روی تجربه عملی تعدادی از وزرا بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که با توجه به برنامه جامع که از سوی آن‌ها تدوین شده است، این نگرانی هم برطرف شده است. دغدغه نماینده‌ها بیشتر مربوط به نتایج دولت آینده است که با استفاده از  مدیران باتجربه و اهتمام در اجرای برنامه‌ها، شاهد موفقیت دولت سیزدهم خواهیم بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: