روسیه به دنبال بومی‌سازی توان سایبری-راهبرد معاصر

روسیه به دنبال بومی‌سازی توان سایبری

روسیه که یکی از متهمان همیشگی حملات سایبری از سوی آمریکا و اروپا است، به فکر تقویت زیرساخت های فنی خود افتاده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۶ - 2018 January 09
کد خبر: ۱۰۳
به گزارش راهبرد معاصر؛ منابعی مطلع در وزارت دفاع روسیه اعلام کرده‌اند که این وزارتخانه تصمیم گرفته تا تمامی کامپیوترهای مورد استفاده خود را بر اساس سیستم عاملی داخلی بر پایه لینوکس که سرورهای آن در مسکو مستقر است تنظیم کند.

برای درک ضرورت اینکه چرا کشوری با عظمت و توان روسیه در تلاش است تا در زمینه سایبری به قدرت جهانی تبدیل شود را باید در تحرکات یک دهه اخیر قدرت های جهانی در این زمینه جست و جو کرد. آمریکا که با اختلاف فاحشی از چین و روسیه، قطب سایبری جهان شناخته می شود توانسته در سال های اخیر تحولات عظیمی در نوع نگاه خود به توان سایبری ایجاد کند. تغییری که در اوج آن توانست فضای سایبری را به عنوان یک ساحت حقیقی مطرح کرده و تحولات آن را به عنوان یک موضوع حقیقی مورد پیگرد قرار دهد.

 در همین راستا طبق قوانین جدید آمریکا هرگونه حمله سایبری به آمریکا پاسخی در فضای حقیقی دریافت خواهد کرد. تشکیل فرماندهی سایبری مجزا در ارتش آمریکا نیز یکی از اقدامات قابل تامل در همین راستا بود که توانست ردیف بودجه مختص خود را داشته باشد. در کنار آمریکا، کشور چین نیز توانسته است به عنوان دومین قدرت سایبری جهان مطرح شود. این شتاب کشورهای پیشرو در زمینه توان سایبری باعث شده روسیه نیز که یکی از متهمان همیشگی حملات سایبری از سوی آمریکا و اروپا است، به فکر تقویت زیرساخت های فنی خود بیفتد. شاید گام اول تعریف فاز نرم افزاری است که روسیه توانسته سیستم عامل بومی خود را با نام «لینوکس آسترا» و آنتی ویروس «کسپرسکی» طراحی و منتشر کند. اینک و در گام بعدی روسیه قرار است در تمامی سیتم های رایانه ای دولتی از این سیستم عامل بومی استفاده کند. اتهامات اخیر آمریکا مبنی بر دخالت های سایبری روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و پیروزی دونالد ترامپ، و همچنین نزدیکی انتخابات روسیه مهم ترین عوامل اجرایی کردن این تصمیم توسط مسکو بوده است.


به دلایلی کم و بیش مشابه و با توجه به تجربه تلخ و پرهزینه استاکس نت، ایران نیز باید به دنبال ارتقای زیرساخت های سایبری خود باشد. شاید نبود موضوع ساده ای مانند یک پیام رسان داخلی نیز بتواند فرصتی تا این حد بزرگ در اختیار دشمنان خارجی ایران قرار دهد که بتوانند عملیاتی به گستردگی اعتراضات اخیر ایران را رقم بزنند. حملات پی در پی به سیستم های اقتصادی و بانکی ایران نیز از مهم ترین تهدیدات این زمینه هستند که باید در اسرع وقت نسبت به حل آن اقدام شود. شبکه ملی اطلاعات که نزدیک به یک دهه است در صدر اخبار سایبری ایران قرار دارد هنوز نتوانسته به صورت ملموسی خود را نشان دهد و با اینکه فاز اول این طرح در سال گذشته راه اندازی شده است ولی همچنان آسیب پذیری در این زمینه به قوت خود باقی است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده