خبر مهم برای مشمولان کالابرگ/ کدام خانوار‌ها در اولویت افزایش اعتبار هستند؟ پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در ماه‌های آینده/ موج جدید گرانی در راه است؟ تغییر مهم در واریز یارانه نقدی/ این گروه یارانه دریافت نمی‌کنند اعلام محدودیت‌های عملیاتی فرودگاه‌های کشور همزمان با مراسم تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب از 13 تا 17 تیر ابزار جدید محاسبه مستمری رونمایی شد / متناسب‌سازی بازنشستگان چقدر است؟ قیمت نفت امروز چهارشنبه ۳ تیر ۱۴۰۵ بارگذاری فیش حقوقی خرداد بازنشستگان اختلال خدمات کارت‌محور بانک‌ها رفع شد قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها امروز ۳ تیرماه ۱۴۰۵/ دلار در این کانال مهم قیمتی جابه‌جا شد + جدول پیش‌بینی دویچه‌بانک درباره قیمت طلا/ مسیر طلا کجاست؟ آخرین وضعیت اختلال بانکی/ چه زمانی همه خدمات به حالت عادی بازمی‌گردد؟ قیمت‌های عجیب میوه در بازار/ گیلاس، زردآلو، هلو و موز چند؟ رفع اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب خدمات کارتی کدام بانک‌ها مختل شده است؟ فرودگاه‌های تهران چه روز‌هایی تعطیل شدند؟ آخرین وضعیت اختلال بانک‌های ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات / جزئیات رفع اختلال بانکی خدمات کارتی؛ افزایش سقف تراکنش‌ها

توضیحات پور ابراهیمی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

توضیحات پور ابراهیمی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:ما می خواهیم رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی پایان یابد. باید مصرف کننده نهایی را در دهک های مختلف با کارت مصرف کنترل کنیم.
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 17
کد خبر: ۱۰۵۸۰۱

به گزارش راهبرد معاصر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص ارز ترجیحی تصریح کرد: از سال ۹۷ که شوک ارزی به اقتصاد کشور وارد شد،  مجلس نگرانی هایی در خصوص تامین کالا‌های اساسی مردم داشت و باید تصمیمی گرفته می شد که به سفره مصرفی خانوار آسیبی نرسد.

او افزود: در مشاهدات میدانی متوجه شدیم قیمتی که مصرف کننده برای کالا‌های با ارز ترجیحی می‌پردازد با آنچه برای واردات این کالاها پرداخت شده، تفاوت بسیاری دارد. مفهوم ساده این بود که ارز در اختیار دولت قرار می گرفت اما مردم کالا را گران می خریدند و این تبدیل به رانت شده بود.

پورابراهیمی بیان کرد: در پایان دولت دوازدهم نظارت‌ها رها شد و کالا‌هایی که قرار بود با ارز ترجیحی در اختیار مردم قرار داده شود، گران به دست آن‌ها می‌رسید و همین عامل ایجاد رانت در اقتصاد شد.

او گفت: در این شرایط ترجیح ما این است که ارز به نفع مصرف کنندگان تخصیص داده شود و رانت ایجاد شده حذف شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر دولت بر بخش مصرف متمرکز شود، جلوی قاچاق کالا و سوء استفاده از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته می شود.

باید مصرف کننده نهایی را با کارت مصرف کنترل کنیم

در ادامه برنامه قوامی معاون وزیر اقتصاد در این خصوص تصریح کرد: از سال ۹۷ تا کنون ۶۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده است اما شاهد بودیم که گوشت گوسفند ۱۸۶ درصد، گوشت گوساله ۱۷۲ درصد و  مرغ ۱۹۲ درصد افزایش قیمت داشت در حالی که  در این مدت رشد تورم ۱۲۰ درصد بوده است.

او ادامه داد: این امر بیانگر این است که چیزی از ارز ترجیحی عاید سفره مردم نشده است یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی بی ثمر بوده ، هدررفت منابع کمیاب ارزی در شرایط تحریمی صورت گرفته و ناکارآمدی نظارت بر بازار وجود داشته است.

این مقام مسئول گفت: ما باید کمک کنیم که این ارز،  بخش تولید را کمک کند و به جای توزیع ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی بتوانیم به نحوی بازار نهاده ها را ساماندهی کنیم.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: ما می خواهیم رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شود. باید مصرف کننده نهایی را در دهک های مختلف با کارت مصرف کنترل کنیم. نظارت بر بازار و کارت اعتباری مکمل یکدیگر هستند./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار