به گزارش راهبرد معاصر، محمود امانی طهرانی افزود: امسال یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، قدیمیترین نهاد آموزش کشور است. در سال ۱۲۷۵ شکل اولیه شورا در دوره مظفرالدین شاه شکل گرفت.
امانی طهرانی عنوان کرد: در قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان شده که این نهاد به اتفاقات خوب آموزش و پرورش کمک کند که در این راستا آگاهی عمومی به واسطه رسانهها را میطلبد.
وی ادامه داد: همچنین ۲۹ شهریور امسال یک هزارمین جلسه این شورا با حضور رییس جمهوری برگزار شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین درباره آخرین وضعیت گواهینامه صلاحیت حرفهای معلمان توضیح داد: کار معلمی صفت کیفیت را با خود همراه دارد، بنابراین هر کاری که کیفیت داشته باشد، ارزشمند است.
امانی طهرانی گفت: برخی از صلاحیتها به پیش از ورود افراد به عرصه معلمی بازمیگردد. آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان یا افرادی که از طریق دورهها وارد مسیر معلمی و وارد مسیر جذب معلمی میشوند، نمونهای از آن است.
وی با بیان اینکه عرصه تعلیم و تربیت به لحاظ محتوایی و روش دچار تغییر و پیشرفت است، تاکید کرد: تعلیم و تربیت باید به روز باشد؛ چرا که این سازوکار نیازمند تغذیه و رصد کارکنان است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در مصوبه اخیر شورای انقلاب فرهنگی موضوع صلاحیت حرفهای و دارا بودن گواهینامه در تمام دورههای کاری مورد تاکید قرار گرفت. بر این اساس شورا وارد عرصه عمل شد تا آن را به یک برنامه عملیاتی تبدیل کند.
امانی طهرانی یادآور شد: در زیرنظام تربیت معلم، صفر تا صد معلم ترسیم شده بود، بنابراین متنی آماده شد و به تصویب رسید. پیرو این متن باید شیوه نامه اجرایی تهیه شود که معاونت برنامه ریزی وزارتخانه در حال تهیه و تدوین آن است؛ چرا که یکی از شرایط ورود به رتبه بندی این است که فرد باید گواهینامه صلاحیت معلمی داشته باشد.
وی عنوان کرد: یک دوره زمانی چهار تا پنج ساله طول میکشد تا تمام معلمان وارد فرایندی از جنس صلاحیتها و دریافت گواهینامه شوند. افراد پس از فارغ التحصیلی از ۲ دانشگاه تربیت معلم رجایی و فرهنگیان گواهینامه میگیرند و بعد از پنج سال آن را تجدید میکنند، بنابراین افراد ماده ۲۸ نیز این گواهینامه را دارند و بعد از پنج سال این گواهی تجدید میشود.
آموزش زبان عربی در مدارس برای درک معنایی قرآن است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره تفاوت آموزش زبان عربی با انگلیسی در مدارس اظهار داشت: ماموریت زبان عربی در قانون اساسی به عنوان اجباری، با آموزش زبان انگلیسی فرق دارد. در قانون عنوان شده که زبان عربی برای عامه مردم زبان دین است و باید طوری این زبان خوانده شود که فرد قرآن را درک کند.
امانی طهرانی افزود: آموزش زبان عربی برای برقراری ارتباط نیست، برای این است که افراد درک معنایی از قرآن داشته باشند. زبان عربی در مدارس، پیچیدگیهای حوزوی را ندارد. اگر فردی بخواهد عربی بخواند در دانشگاه به عنوان زبان خارجی ادامه میدهد، اما در آموزش زبان انگلیسی بحث ارتباطی مطرح است، عرصه زبان برای یادگیری است و باید در آموزش به زبان و کیفیت توجه کرد.
وی خاطر نشان کرد: بحث گوش دادن زبان انگلیسی بخشی از امتحان نهایی پایه دوازدهم است، زمان و حجم آموزش با انتظارات جامعه متفاوت است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: در مصوبهای امکان انتخابگری زبان فراهم خواهد شد. همچنین امسال برای اولین بار مجموعه کتابهای جذاب انگلیسی به عنوان تالیف موازی از سوی سازمان پژوهش چاپ شده است.
امانی طهرانی در ادامه درباره مرجع تصمیم گیری سن ورود به دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: براساس قانون، تصمیم گیری دراین باره برعهده آموزش و پرورش است. این موضوع در شورای عالی مطرح و به تصویب رسید. در مراحل بعدی نیز این امر مورد بررسی قرار گرفته است.
وی درباره شیوه برگزاری کنکور خاطر نشان کرد: از هر زوایهای وارد موضوع کنکور شویم، ضرورت اصلاح سازوکار آن را درمییابیم.
امانی طهرانی ادامه داد: مهمترین پژوهش نیز در این باره در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. وظیفه داریم جامعه را نسبت به این مصوبه آگاه کنیم؛ چرا که مردم باید ایرادات و اصلاحات کنکور را دریابند. در مصوبه جدید امتحانات نهایی باید معتبرتر باشند.
امانی طهرانی ادامه داد: قرار است در کنکور سال ۱۴۰۱، ۶۰ درصد پذیرش داوطلبان متعلق به نمرات نهایی آنها باشد که سازوکارهای این امر در یک کارگروهی بررسی میشود.
وی همچنین درباره فرایند جذب نیروی انسانی در این وزارتخانه یادآور شد: تمام مسیرهای جذب باید از طریق مسیرهای مجاز انجام شود. در مصوبه شیوههای جذب نیرو، اصل براین است که معلم دائمی استخدامی و متعهد به خدمت آموزش و پرورش باید با محوریت دانشگاه فرهنگیان و رجایی وارد شود.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر این مصوبه به خوبی اجرا شود تعادل در راستای جذب معلمی صورت میگیرد؛ بنابراین تامین معلم ابتدایی تقریبا راهی جز دانشگاه فرهنگیان ندارد، چرا که معلم ابتدایی باید مسوولیت چندین درس را برعهده گیرد و این توانمندی نیازمند ملزوماتی است.
امانی طهرانی ادامه داد: تعلیم و تربیت باید از سوی بهترین نیروها شکل گیرد تا نفع ملی هموار شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره شایعه ممنوعیت گرفتن کارنامه دانشآموزان توسط مادران عنوان کرد: کلمه، ولی اطلاق بر پدر و مادر دارد و هر دو یعنی هم پدر و هم مادر میتوانند کارنامه را دریافت کنند. اگر مرجعی در محدود کردن حقی صاحب صلاحیت باشد، به آموزش و پرورش مربوط نمیشود.
امانی طهرانی اظهار داشت: هر پنج سال یک بار باید سند تحول بازنگری شود، اکنون زمان این امر است تا سازوکار و فرایند علمی آن بکار بسته شود. سند از لحاظی مورد بازنگری قرار میگیرد که برای این کار ۲ مطالعه مهم از جنس مرور نظاممند سفارش داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: به این منظور، متن نهایی تا پایان آبان ماه نهایی و کار ترمیم سند انجام میشود.
سکاندار آموزش و پرورش توانمندی علمی و تجربی داشته باشد
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره نقش شورای عالی آموزش و پرورش در انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش توضیح داد: در وظایف این شورا نقش و سازوکاری برای انتخاب وزیر پیش بینی نشده است، اما اعضای این شورا درباره این امر نکاتی دارند.
امانی طهرانی افزود: تلاش براین است فردی که سکاندار این وزارتخانه میشود، از توانمندیهای علمی، تجربه و عملی کافی برخوردار باشد. برای اینکه تمام نهادها به کمک آموزش و پرورش بیایند یک عزم ملی لازم است.
بازگشایی مدارس متفاوت از گذشته است
وی در ادامه گفت: همه ما در امور شورای آموزش و پرورش وظیفه عمومی داریم، تصمیمات اخذ شده در این شورا حاصل سهل انگاری نیست و با دقت روی کارها وقت گذاشته شده است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال حاضر آیین نامه اجرایی مدارس ابلاغ شده است. همچنین کار انتخاب مدیر مدرسه که اهمیت بسیاری دارد، به صورت آیین نامه درآمده و استانداردهایی را برای این منظور مشخص کرده است.
امانی طهرانی یادآور شد: مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش بازگشایی مدارس نیز تصویب شده که باید درک شود، چرا که بازگشایی متفاوت از گذشته است./ایرنا