شرایط و نحوه دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان + فیلم-راهبرد معاصر
آلودگی هوا در ۳ استان دستگیری ۲ عضو شورای شهر شهریار | پای ارتشا در میان است اعلام نتایج پرونده‌های تجدیدنظر آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش/ موافقت با اشتغال و استخدام افراد واجد شرایط دستور رئیس قوه قضاییه برای اعطای مرخصی ۵ روزه به محکومان مسیحی واجد شرایط دادستان کل کشور: رفع فیلترینگ با شروطی انجام شده است مراقب این کلاهبرداری تلگرامی باشید فرمانده یگان محیط زیست: در صورتی که علی‌اکبری توله‌شیر را تحویل دهد با قاضی صحبت خواهیم کرد که حداکثر تخفیف را برای این پرونده قائل شود ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر تمدید شد شهردار نکا بازداشت شد + جزئیات اتهامات صدور اتهام محاربه در کیفرخواست سارقان مسلح پایتخت | پرونده آرسن لوپن تهران به کجا رسید؟ محکومیت با پابند مهدی یراحی پایان یافت کولاک برف در ارتفاعات الیگودرز/ گردنه «گله‌بادوش» مسدود شد غیرحضوری شدن مقاطع پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی استان زنجان در شیفت صبح فردا مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان در دی ماه ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات ۳ عامل اصلی جدایی زوج‌ها از یکدیگر

شرایط و نحوه دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان + فیلم

براساس آخرین اخبار منتشر شده، شرط تدریس در مدارس کشور و رتبه بندی معلمان، اخذ گواهینامه صلاحیت معلمی می‌باشد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 27
کد خبر: ۱۰۷۰۳۳

به گزارش راهبرد معاصر، محمود امانی طهرانی در نشستی خبری با اشاره به پیشینه شکل‌گیری شورای عالی آموزش و پرورش گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در یکصد و بیست و پنجمین تولد خود قرار گرفته و همچنین در روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ هزارمین جلسه شورای عالی با حضور رئیس جمهور برگزار شد.


جزییات دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان



وی درباره سرانجام اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه ای به معلمان گفت: پاره‌ای از صلاحیت ها به پیش از ورود به عرصه معلمی باز می‌گردد، مانند آموزش‌هایی که در دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شود. پس از ورود به عرصه خدمت نیز معلمان نیاز دارند که خود را به روز نگه دارند. سازوکار به روز نگه داشتن افراد هم به تغذیه آموزشی و هم رصد آن بستگی دارد.

امانی ادامه داد: قرار شد شورای عالی آموزش و پرورش وارد عرصه عمل شده و مصوبه صلاحیت حرفه‌ای را دارای آیین نامه عملیاتی کند. پیرو متنی که در جلسه شورای عالی به تصویب رسید باید شیوه نامه اجرایی تهیه شود که معاونت توسعه منابع وزارتخانه مشغول انجام این‌کار هستند که با رتبه بندی هم مرتبط شده و یکی از شرایط رتبه‌بندی این است که معلمان گواهینامه صلاحیت داشته باشند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه یک بازه زمانی پنج ساله زمان لازم است تا همه معلمان وارد حیطه کسب صلاحیت‌ ها و دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای شوند اظهار کرد: فارغ‌التحصیلی از دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی و یا طی شدن دوره مهارت آموزی یک ساله به منزله صلاحیت حرفه‌ای تلقی شده و هر پنج سال یکبار دوباره در این فرایند قرار می گیرند.

وی ادامه داد: رتبه بندی سه موضوع استانداردها، سنجش استانداردها و ارزش گذاری استانداردها را به یکدیگر متصل می کند. این امر با اوضاع معیشتی جامعه گره خورده و آن بخشی که از دید بیرونی پررنگ است، معیشتی شده است؛ اما وقتی به فلسفه رتبه بندی که استانداردها و مزایا مترتب بر آن است، می بینیم که تنها مادیات دیده نشده است.

امانی تاکید کرد که تقلیل رتبه بندی به افزایش حقوق، از بین بردن فلسفه حاکم بر این کار است، از سوی دیگر جدا کردن این موضوع از معیشت نیز امکان پذیر نیست و باید بین این دو موضوع حرکت کرد به گونه ای که بخش معیشتی برانگیزانندگی لازم را برای ارتقای حرفه ای داشته باشد. این نوع کارها باید پله های متعددی را بپیماید تا کار پخته شود، لذا استراتژی های تدریجی بسیار بهتر است. همچنین قدمی که مجلس برای تثبیت و تامین منابع برمی‌دارد را اقدام مثبتی می دانم.


آموزش و پرورش بدنبال مصوبه ای برای گذراندن کلاسهای زبان در آموزشگاه‌ها به جای مدارس و پذیرش نمرات آن



دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره ناتوانی دانش آموزان از مکالمه و سخن گفتن به زبان انگلیسی و عربی پس از فارغ‌التحصیلی گفت: باید ابتدا بین عربی و انگلیسی تمایز قائل شوم. مأموریت آموزش این دو با یکدیگر متفاوت است. مأموریت زبان عربی، زبان ارتباطی نیست، بلکه زبان دین است و دانش آموزان باید بتوانند از متون دینی که می‌خوانند درک معنایی پیدا کنند.

وی افزود: اما درباره انگلیسی، کسب مهارت های ارتباطی مهم است. در این باب آموزش ها هم به زمان و هم به کیفیت نیاز دارند. بنابراین رویکرد کنونی برنامه درسی زبان انگلیسی اول و دوم متوسطه که ارتباط محور است و دستور زبان محور نیست، رویکرد صحیحی است. اما در کل موافقم که این زمان و حجم آموزش با انتظاری که داریم متفاوت است.

امانی تصریح کرد: زبان امری نیمه تجویزی و انتخابی است و باید فضایی را ایجاد کند که افراد بتوانند با توجه به اقتضائاتشان دست به انتخاب بزنند. اخیرا روی مصوبه ای مشغول کار هستیم که امکان انتخاب گری را به دانش آموز می دهد و حتی دانش آموز می تواند به جای گذراندن زبان در مدرسه در آموزشگاه های مجاز دوره بگذراند و نمره اش از سوی مدرسه پذیرش و ثبت شود.


سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان تا سه هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود



دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: طبق بررسی های واحد حقوقی شورای عالی و معاونت حقوقی وزارتخانه، تصمیم گیری در این باره برعهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده که یعنی وزیر آموزش و پرورش یا سازوکاری که وی تعیین می‌کند. این موضوع به مصوبه مجزایی نیاز ندارد. نتایج بررسی را به وزیر وقت منعکس کردیم و تصمیم گرفت آن را در شورای معاونین طرح کند که سال گذشته، سن ورود، ۲۴ سال تصویب شد.

وی ادامه داد: اما امسال برای مجریان معاونت برنامه ریزی سوالی پیش آمد که مصوبه مختص سال ۹۹ بوده یا سایر سال ها که اخیرا مکاتبه ای شده است و در حال بررسی هستند که اگر نیاز بود برای تایید مجدد ۲۴ سال به مرجع خاصی ارجاع شود. سرپرست وزارتخانه باید تصمیم بگیرد که احتمالا طی دو سه هفته آینده تعیبن تکلیف خواهد شد.


اصلاح روند کنونی کنکور ضروری است


امانی درباره مصوبه کنکوری اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: از هر زاویه ای که وارد شویم، اصلاح روند کنکور ضروری است. وظیفه داریم جامعه را به سمت پشتیبانی از این مصوبه پیش ببریم. استمرار این دست اقدامات، نیازمند کنشگری است.


آموزش و پرورش در حال تدوین آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان


وی در پاسخ به پرسشی درباره زمان اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای به معلمان گفت: سازوکار مربوط به احراز صلاحیت حرفه ای معلمان را به معاونت توسعه منابع سپرده‌ایم. اینکه در چه زمانی این اتفاق بیفتد به یک بازه مشخص نیاز دارد. در لایحه رتبه بندی پیش بینی شده که آیین نامه اجرایی ظرف سه ماه باید نهایی شود که در وزارتخانه در حال تهیه آیین نامه اجرایی هستند و این دو با همدیگر مرتبط اند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره آینده جذب و تامین نیروی معلمی عنوان کرد: جذب باید از طریق مسیرهای مجاز صورت گیرد. نظام تعلیم و تربیت نیازمند نیروهای متنوعی است، حتی برای مدارس غیردولتی نیازمند اتخاذ سازوکارهای مناسبی هستیم. رهبری تاکید کردند که نیروی انسانی برف انباری وارد نشود که جلویش گرفته شد. پیرو مصوبه جذب نیروی انسانی باید دو مصوبه دیگر تصویب می‌شد که یکی صلاحیت حرفه ای معلمان و دیگری کار روی شیوه های جذب است که هردو انجام شده؛ یکی به دولت و دیگری به شورای انقلاب فرهنگی ارسال شده است.


شیوه جدید جذب و استخدام معلم



وی ادامه داد: در شیوه های جذب، اصل را بر این گذاشتیم که نیروی دائمی استخدامی متعهد به خدمت با محوریت دانشگاه فرهنگیان باید وارد سیستم شوند و در عین حال مسیرهایی برای اینکه از ظرفیت و توان سایر دانشگاه‌ها استفاده شود در متن مصوبه پیش بینی کردیم. اگر مصوبات کنونی جدی گرفته شود به تدریج به تعادلی مابین معلم سازی و جذب معلمی می رسیم که بر اساس آن افراد به طرق تعریف شده گواهینامه دریافت و می توانند وارد عرصه معلمی شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در کنار اینها باید فرایند جذب بر اساس تعداد نیروی مورد نیاز که همه ساله برقرار است را هم داشته باشیم گفت: در این میان تامین معلم دوره ابتدایی راهی جز دانشگاه فرهنگیان ندارد، زیرا بسیار پر مسئولیت است و به تخصص نیاز دارد و خود مدرسان هم باید تجربه غنی زیسته در دوره ابتدایی داشته باشند. معلمی کردن، شرط معلم ساختن در دوره ابتدایی است که دانشگاه فرهنگیان امکان فراهم کردن این شرایط را دارد. باید سازوکار ویژه برای تربیت معلمین ابتدایی دیده شود.

وی افزود: حکم واحد برای تربیت نیرو در تمام رشته ها دادن خلاف رویه های تربیتی است و باید نسخه های متفاوتی بپیچیم. امر ملی تعلیم و تربیت معلم باید با استفاده از تمام امکانات کشور شکل بگیرد و بهترین نیروهای ما با پذیرش دشواری ها وارد شده و نسخه ای را ارائه دهند که نفع ملی ما در آن است. متاسفانه برخی بر اساس منافع بخشی به موضوع می‌نگرند و ما تلاش می‌کنیم به این دام نیفتیم.

امانی درباره برخی اظهارات مبنی بر تلاش برخی نمایندگان برای تصویب طرح‌هایی پیرامون جذب معلمان حق التدریس سال 91 به این سو گفت: اینکه افراد به صرف خدمت در یک بازه زمانی جذب شوند خلاف مقررات و مصوبات است. باید راهکارهایی را جست و جو کرد که این افراد با گذراندن آزمون ها و دوره های قانونی و مجاز جذب شوند.


شرایط اخذ گواهی صلاحیت معلمان چیست؟



در ابتدا تصمیم بر این بود تا پذیرفته شدگان در گام نخست، دوره آموزش نظری را طی و یک سال در مدرسه فعالیت نمایند و پس از آن برای دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی در آزمون جامع شرکت کنند. اما به دلیل فشرده بودن دوره آموزشی برنامه به این صورت طراحی شد که پذیرفته شدگان، هشت هفته نخست دوره آموزش را به مدارس بروند و هشت هفته دوم به آموزش در موقعیت‌های غیرواقعی اختصاص دارد یعنی افراد در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان آموزش می‌بینند.

در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان، شرایط را به گونه‌ای فراهم شده است تا افراد اقدام به تدریس کرده و مورد نقد و بررسی سایر همکاران خود قرار بگیرند و در پایان دوره آموزش، ارزشیابی پایانی انجام می‌گیرد.

داوطلبان علاوه بر کسب نمره ۱۲ در دروس و معدل ۱۴، باید در ارزشیابی پایانی نیز نشان دهند که توانایی لازم برای ورود به شغل معلمی را کسب کرده اند و براساس ارزشیابی پایانی به افراد گواهینامه صلاحیت معلمی ارائه خواهد شد.

برای دریافت گواهی صلاحیت معلمی، داوطلبان در ارزشیابی پایانی، در موقعیت‌های واقعی تدریس خواهند کرد و عملکرد آن‌ها توسط معلمان کارشناس ارزیابی می‌شود.


مراحل دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی



مراحل دریافت گواهی صلاحیت معلمی بدین صورت می‌باشد که، داوطلبان باید هشت هفته نخست دوره آموزش را به مدارس بروند و هشت هفته دوم، به آموزش در موقعیت‌های غیر واقعی اختصاص دارد یعنی داوطلبان در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان آموزش می‌بینند.

آزمون جامع مهارت آموزان، آخرین مرحله گذر موفقیت آمیز متقاضیان ورود به حرفه معلمی برای دریافت گواهی صلاحیت حرفه‌ای معلمی است. چرا که با استناد به سند تحول بنیادین، افرادی باید وارد حرفه معلمی شوند که بتوانند با پشت سر گذاشتن آزمون جامع، موفق به کسب گواهی صلاحیت حرفه‌ای معلمی شوند.

آزمون جامع مهارت آموزان مشتمل بر ۳ بخش و در مجموع دارای هزار نمره است از این هزار نمره، ۲۷۵ نمره مربوط به دوره کارورزی مهارت آموز و ۲۷۵ نمره نیز فعالیت‌های فرهنگی مهارت آموز را شامل می‌شود.

در انتها برای دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی، داوطلبان در ارزشیابی پایانی، در موقعیت‌های واقعی تدریس خواهند کرد و عملکرد آن‌ها توسط معلمان کارشناس ارزیابی می‌شود.


دریافت گواهی صلاحیت معلمی



برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر در رابطه با گواهی صلاحیت معلمی فیلم زیر را مشاهده نمایید:

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار