به گزارش راهبرد معاصر، علیرضا کاظمی در جمع خبرنگاران درباره ساماندهی نیروی انسانی بهویژه در تهران گفت: کمبود نیروی انسانی از معضلات همیشگی وزارت آموزش و پرورش است، امسال با افزایش ضریب اشتغال نیروهای موجود و افزایش ماندگاری نیروهای بازنشسته، ساماندهی نیروی انسانی انجام شد.
نگرانی از کمبود معلم
وی افزود: در شهر تهران از حدود ۸ هزار نیروی مشمول بازنشستگی، ۵ هزار معلم استمرار خدمت داشتند، بخشی از کمبودها را هم با خرید خدمات جبران کردیم، اما نگرانی برای سال آینده زیاد است و باید طراحی دقیقتری داشته باشیم که بخشی را با خرید خدمات جبران کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پررش درباره بازگشایی حضوری مدارس ابتدایی گفت: پیشنهادها درباره بازگشایی مدارس ابتدایی ارائه و در کمیته مربوط به ستاد ملی کرونا مطرح شده است، اما هنوز در ستاد تصویب نشده و ممکن است نظرات دیگری داشته باشند که با پیشنهادات ما متفاوت باشد، جزئیات را روز شنبه پس از تصویب در ستادملی کرونا اعلام میکنیم.
۷۵ درصد دانشآموزان واکسن زدند
کاظمی ادامه داد: پیشنهاد ما در قالب همان الگوی بازگشایی قبلی است، در طراحی که انجام دادیم بازگشایی مدارس را به واکسیناسیون دانشآموزان گره نزدیم، که البته با اقدام ارزشمند وزارت بهداشت، ضریب امنیت با واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال بالا رفته است؛ تا کنون ۷۵ درصد دانشآموزان، ۸۵ درصد معلمان و ۱۰۰ درصد کارکنان واکسن زدهاند که ضریب سلامت را بالا میبرد.
وی تاکید کرد: مطالعات نشان میدهد در هیچ کجای دنیا واکسن برای مقطع ابتدایی تجربه و توصیه نشده، ضمن آنکه ابتلا در این گروه سنی بسیار کم مشاهده شده است، پیشنهاد ما این است که همانند دیگر مدارس، به سمت بازگشایی مدارس ابتدایی هم برویم و فرایندی را طراحی کنیم که بتوانیم از اول آذر آنها را نیز بازگشایی کنیم، این پیشنهاد ماست، ولی تابع تصمیمی هستیم که ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ میکند.
کاظمی درباره نظارت بر مدارس و همچنین علت فعال بودن برخی مدارس ابتدایی اظهار کرد: مدارس فعال ابتدایی در پایههای اول و دوم آموزش حضوری دارند که با رعایت پروتکلها انجام میشود همچنین نظارتها از سه طریق است، نخست نظارت وزارت بهداشت، دوم نظارت آموزش و پرورش از طریق سامانهها و سوم نظارتهای میدانی.
وی افزود: نحوه رعایت پروتکلها قبل از بازگشایی مدارس سنجیده میشود، باید کمک کنیم که پروتکلها رعایت شود، البته در ابتدای بازگشایی مدارس ممکن است با چالشهایی مواجه شویم، اما مطمئنم حضور دانشآموزان منجر به افزایش مهارت خودمراقبتی میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره رویه بازگشایی مدارس غیردولتی مطرح کرد: مدارس دولتی و غیردولتی را تفکیک نکردیم. تمام مدارس غیردولتی هم مشمول قواعد بازگشایی میشوند، اگر مدرسهای نتواند فاصله اجتماعی را رعایت کند باید دانشآموزان را به دو و سه گروه تقسیم کند، الگوی بازگشایی از ۱۵ آبان به بعد ترکیبی است و به ظرفیت مدرسه بستگی دارد.
کاظمی در پایان یادآور شد: مدارس باید حداقل یک روز در هفته باز باشند و امکان ندارد مدرسهای خودش تصمیم بگیرد که آموزش را به طور کامل در فضای مجازی ادامه بدهد./تسنیم