760 هزار دانش‌‌آموز دبیرستانی ترک تحصیل کردند-راهبرد معاصر
رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی
سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

760 هزار دانش‌‌آموز دبیرستانی ترک تحصیل کردند

علیرضا کاظمی گفت:حدود 210  هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و در حدود  760 هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 06
کد خبر: ۱۰۸۴۳۸

به گزارش راهبرد معاصر علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در دو ماه اخیر دو کار مهم «تدوین الگوی بازگشایی» و «تمهید اجرای این الگو» در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد، اگر چه «تمهید مقدمات اجرای این الگو» و جلب رضایت مسئولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود.

760 هزار دانش‌‌آموز دبیرستانی ترک تحصیل کردند

وی با اشاره به این که در آموزش و پرورش با چالش‌های جدی روبرو هستیم، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان در برخی مناطق است. در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد حدود 210  هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و در حدود  760 هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.

وی گفت: در آموزش و پرورش، کوچک‌ترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کرده‌ایم، اگر «مدرسه محوری» اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم.

ناکارآمدی برنامه درسی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «ناکارآمدی برنامه درسی» در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند تحول بنیادین برویم، این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی می‌توان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامه‌های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است.

وی افزود: وقتی کنکور به عنوان یک آزمون دو ساعته برای دانش‌آموزان و آینده آنها، بدون در نظر گرفتن گذشته دانش‌آموزان در دوران تحصیل، تصمیم‌گیری می‌کند، وقتی از دانش‌آموزان می‌خواهیم در کلاس درس، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت را از یاد می‌بریم، چگونه انتظار داریم دانش‌آموزان تربیت شوند؟ با آموزش محور بودن برنامه درسی، متاسفانه «نقش پذیری دانش‌آموزان» و «تمرین مهارت‌های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را  در مدارس کم رنگ کرده‌ایم و باید آن را تقویت کنیم.

کاظمی چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و  سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود و باید برای ارتقای آن برنامه‌ریزی کنیم. بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا می‌توانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر