به گزارش راهبرد معاصر لایحه رتبه بندی معلمان همچنان در انتظار لیست بررسی صحن علنی است و هنوز زمان مشخصی برای طرح آن در صحن علنی اعلام نشده است. با این حال یک عضو کمیسیون آموزش مجلس می گوید برای جلوگیری از تداخل بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان با لایحه بودجه ۱۴۰۱ تلاش می وشد که این موضوع به زودی به سر و سامان برسید.
مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به سرنوشت طرح رتبه بندی معلمان و تداخل بررسی این طرح با لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که انشاءالله این طرح به زودی به سر و سامان برسد. وی با اشاره به تلاش چندین ماهه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس برای بررسی لایحه رتبهبندی معلمان در مجلس، تاکید کرد: پیرامون این بررسیها نقاط ضعف و قوت لایحه رتبهبندی معلمان به خوبی مشخص شده است. همچنین این لایحه پیرو بررسیهای متعدد یک بار به صحن مجلس آمده و یک بار هم به کمیسیون ارجاع شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه ایرادات لایحه رتبهبندی معلمان و پیشنهادات نمایندگان در رابطه با این لایحه در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری جمعبندی شده است، بیان داشت: این لایحه در حال حاضر آماده بارگذاری در تقویم کاری مجلس است و انشاءالله بتوانیم در چند روز آینده این لایحه را تعیین تکلیف کنیم.
وی با اشاره به سیر قانونی بررسی لایحه رتبهبندیمعلمان در مجلس، تاکید کرد: اصلاحات لازم بر روی این لایحه اعمال شده است. همچنین اعتبار مورد نیاز این لایحه مد نظر قرار گرفته و توافق لازم با دولت صورت پذیرفته است.
اسماعیلی با بیان اینکه تاریخ اجرای رتبهبندی معلمان شهریور سال آینده است، اظهار داشت: نباید نگرانی برای فرهنگیان جامعه در زمینه بررسی این لایحه در مجلس ایجاد شود.عضو «کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انشاءالله سعی میکنیم تا آخر اسفند ماه سال جاری این قانون کارسازی شود و در دسترس همگان قرار گیرد.
این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ارائه بودجه سال ۱۴۰۱ در روزهای ابتدایی آذر ماه، آیا این امر باعث نمیشود تا بررسی لایحه رتبهبندی معلمان به تاخیر بیفتد، اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که این لایحه تا روزهای آینده و قبل از اینکه بحث بودجه ۱۴۰۱ در مجلس مطرح شود، تعیین تکلیف شود.
دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان این امکان وجود دارد که بعد از افزایش حقوق معلمان در قالب طرح رتبه بندی فرهنگیان، مابقی دستگاه های دولت نیز تقاضای افزایش حقوق داشته باشند و این دومینو تقاضا ادامه پیدا کند.
غلامحسین کرمی دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی لایحه رتبهبندی معلمان گفت: آقای میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در جلسه علنی صحن مجلس در رابطه با بررسی لایحه رتبهبندی معلمان گفت که دولت تا ۲۵ هزار میلیارد تومان را به بحث رتبهبندی معلمان اختصاص میدهد و بیش از این مقدار در توان دولت نیست. نماینده مردم دشتی و تنگستان در ادامه گفت: اما به اعتقاد من بودجه لازم برای آن که رتبهبندی با مواد فعلی که در کمیسیون آموزش به تصویب رسیده است بخواهد به درستی اجرا شود قطعاً خیلی بیشتر از این است و من فکر میکنم بودجه لازم حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
کرمی در پایان با تاکید بر لزوم مهار تورم در کشور گفت: ما نمیتوانیم از یک طرف بحث تورم افسار گسیخته را رها کنیم و صرفا به دنبال افزایش حقوق باشیم بلکه باید همه جوانب را در کنار هم ببینیم و برای عموم مردم و منافع ملی تصمیم گیری کنیم.
بررسی لایحه رتبه بندی معلمان هفته گذشته در کمیسیون آموزش به پایان رسید و به صحن مجلس ارجاع شد. با این حال بررسی این لایحه در دستور این هفته صحن علنی مجلس نیست. حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی نماینده مجلس با اشاره به این که بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان در کمیسیون به پایان رسیده گفت: با دستور رئیس مجلس در صحن علنی بررسی میشود.
همچنین به گفته او به احتمال زیاد این لایحه تا دو هفته آینده در دستور کار صحن علنی قرار می گیرد.
پس اصلاح جدید لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش و توضیحات رئیس این کمیسیون درباره افزایش حقوق ها و میزان حداقل حقوق ها معلمان به نتیجه رسیده اند که اجرای رتبه بندی فرهنگیان اکثر معلمان در رتبه های یک و دو نهایت سه قرار خواهند گرفت و میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. بر همین اساس آنها معتقدند چنین افزایشی تاثیری در معیشت آنها نخواهد داشت و بهتر است دولت همسان سازی حقوق معلمان با کارکنان دولت را در دستور کار خود قرار دهد.
لایحه رتبه بندی معلمان به زودی در صحن مجلس بررسی خواهد شد. بررسی این لایحه دو روز پیش در کمیسیون اجتماعی به پایان رسید. پس از آن منادی رئیس کمیسیون آموزش از افزایش بین 25 تا 75 درصدی حقوق معلمان خبر داد. به طوری که برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم 25 درصد، مربی معلم 45 درصد، استادیار معلم 60 درصد، دانشیار معلم 70 درصد و استاد معلم 75 درصد افزایش حقوق اعمال می شود. اما معلمان می گویند با توضیحاتی که منادی داده است همترازی با ۸۰ درصد حداقل حقوق بعد اعمال درصد ها خواهد بود که عملا تمام معلمان کف حقوقی اعلام شده را رد میکنند. به طوری که شاید در سال اول برای نو معلمان کمی خوب به نظر بیاد اما بعد از دو سال بی اثر میشود. با توجه به این توضیحات رتبه ۴ و ۵ شامل هر معلمی نخواهد شد و دقیقا مثل طرح دولت نهایت ۱۰ درصد افزایش حقوق حتی کمتر شامل این رتبه ها شوند که آن هم قطعا با شرایط خاص مثل داشتن دکتری و مدیریت و ....خواهد بود. همچنین اکثر معلمان در رتبه های یک و دو نهایت سه قرار خواهند گرفت که میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. معلمان می گویند اجرای رتبه بندی فرهنگیان به هیچ وجه مشکلات معیشتی معلمان را حل نخواهد کرد.
در رتبه بندی معلمان ابتدا همه با توجه به امتیازاتشان در رتبه های پنج گانه قرار می گیرند و از درصدی افزایش بهره مند خواهند شد؛ اما در ادامه برای کف حقوق و تازه استخدام هایی که غالبا در رتبه آموزشیار مربی قرار میگیرند و شامل ۲۵ درصد افزایش حقوق می شوند امتیاز دیگری نیز وجود دارد تحت عنوان همسان سازی ۸۰ درصدی با کف حقوق هیئت علمی ها.به اینصورت اگر با افزایش ۲۵ درصدی حقوق آنهایی که لیسانس دارند به ۵۹۰۰ یا آنهایی که ارشد دارند به ۶۹۰۰ نرسد، در بندی تحت عنوان تفاوت تطبیق این تفاوت جبران خواهد شد. به عبارتی در هر صورت حداقل حقوق معلم با مدرک کارشناسی ۵۹۰۰ و با مدرک کارشناسی ارشد نیز ۶۹۰۰ میشود.
لایحه رتبه بندی معلمان پس از بررسی در کمیسیون آموزش به صحن علنی مجلس ارجاع شد و به نظر می رسد به زودی در صحن مورد بررسی قرار گیرد. در این میان اما امروز منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس توضیحاتی درباره نحوه قرار گرفتن فرهنگیان در رتبه ها و میزان افزایش هر رتبه در رتبه بندی فرهنگیان ارائه کرد.به گفته او تشخیص قرار گیری در هر رتبه با هیئت ممیزه استان است. به طوری که ممکن است معلمی با ۲۰ سال سابقه در رتبه ۲ بامربی قرار بگیرد. افزایش حقوق معلمان بین 25 تا 75 درصد خواهد بود. توضیحات بیشتر را در ویدئو زیر ببینید.
علیرضا منادی عصر امروز در بیست و سومین جشنواره تقدیر از خیرین مدرسه ساز استان، اظهار داشت: یکی از اولویت های کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس توجه ویژه به هنرستان ها و مدارس فنی و حرفه ای است.نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس خاطر نشان کرد: در بودجه بندی عنایت خاصی به این مدارس داشته ایم، البته اگر کمک خیرین نباشد در پیشبرد این هدف ناکام می مانیم.
وی با انتقاد از این که امسال میزان بودجه آموزش و پرورش 13/5 درصد بود که تنها 8/3 درصد آن محقق شده است، ادامه داد: امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید تمامی این بودجه تحقق پیدا کند.رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، خاطرنشان ساخت: رتبه بندی معلمان یکی از اولویت هایی است که باید آن را با دقت دنبال کنیم و خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید توجهات ویژه ای به آن می شود.وی ادامه داد: این کار علاوه بر این که باعث افزایش حقوق معلمان می شود، می تواند معلمان خوب و دلسوز را غربال کند و کیفیت آموزش را ارتقاء دهد.
منادی با بیان این که در حال حاضر دولت با اختصاص 25 هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان موافقت کرده است، اذعان داشت: اگر این مبلغ را نیز لحاظ کنیم میزان تحقق بودجه به 12/8 درصد می رسد و بازهم فاصله زیادی تا تحقق 13/5 درصد دارد.نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با بررسی هایی که کمیسیون آموزش مجلس انجام داده است، روزهای آینده امیدوارم در صحن علنی مجلس لایحه را طرح و تصویب کنیم.
علیرضا منادی سفیدان در تشریح نشست (یکشنبه، 18 آبان ) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، عنوان کرد: در نشست امروز بررسی مواد لایحه رتبهبندی مجلس به پایان رسید و این لایحه با اعمال تغییراتی راهی صحن علنی مجلس میشود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس افزود: برابر نظر اعضای کمیسیون برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم 25 درصد، مربی معلم 45 درصد، استادیار معلم 60 درصد، دانشیار معلم 70 درصد و استاد معلم 75 درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوقالعادههای مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده میشود.
منادی تصریح کرد: همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش معلمان نباید از 80 درصد حداقل مجموع حقوق و فوقالعادههای اعضای هیئت علمی، مربی آموزشیار و مربی دانشگاههای وزارت علوم دریافتی کمتری داشته باشند و این بند مهم با نظر کمیسیون باقی ماند.وی یکی دیگر از تغییرات لایحه رتبهبندی معلمان را حذف بند مربوط به لزوم تمام وقت بودن معلمان برشمرد و گفت: با نظر اعضای کمیسیون موضوع مربوط به تمام وقت بودن معلمان وزارات آموزش و پرورش حذف شد تا نگرانیها از بابت تدریس 30 ساعته معلمان در آموزش و پرورش برای معلمان برطرف شود.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از ارائه لایحه رتبهبندی به صحن مجلس خبر داد و یادآور شد: این لایحه با تغیرات اعمال شده در کمیسیون راهی صحن مجلس خواهد شد.