به گزارش راهبرد معاصر، اسماعیل قادریفر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه قرارگاه امنیت غذایی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جلسه روزانه قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی که هر روز رأس ساعت 6 صبح در دفتر وزیر برگزار میشود، با هدف پایش و رصد روزانه بازار توزیع اقلام خوراکی مورد نیاز مردم تشکیل میشود و موضوعات مختلف در زمینه سفره مردم و ارزاق عمومی مورد بحث قرار میگیرد تا بتوانیم موجب آرامشبخشی در بازار شویم و اگر مشکلی در روند بازاررسانی و توزیع وجود دارد بهصورت میدانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
وی افزود: با رویکرد تنظیم بازار و با مصوبات ستاد تنظیم بازار و قرارگاه امنیت غذایی، از نیمه آبانماه علاوه بر توزیع محصولات غذایی در اصناف و فروشگاههای سطح شهر، این اقلام بهصورت توزیع دیجیتال هم عرضه شده است.
قادریفر با بیان اینکه "از 18 آبان مرغ منجمد و تخممرغ تنظیمبازاری را در تهران با تناژ 300 تن در روز بهصورت دیجیتال عرضه کردهایم"، خاطرنشان کرد: در گام دوم شهرهای کرج و اصفهان به این نحوه توزیع افزوده شدند و با تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر هوشمندسازی توزیع، از امروز 10 آذرماه شاهد عرضه 3 قلم کالای تنظیمبازاری مهم دیگر شامل برنج، روغن و شکر هستیم و تا هفته آینده لبنیات هم به این اقلام اضافه خواهد شد.
وی افزود: هدف ما از توزیع هوشمند محصولات تنظیمبازاری نظارت و کنترل بازار بهصورت هوشمند و آنلاین است، البته این اقدام باید به تمام اصناف و فروشگاههای سطح کشور افزایش پیدا کند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: این اقدام باعث شده است جو روانی حاکم بر بازار از حالت متلاطم خارج شود و آرامش به بازار مصرف مردم بازگردد.
وی اضافه کرد: ما از تمام شرکتهای دانشبنیان میخواهیم به این کمپین بزرگ ملی بپیوندند و در ایام پایانی سال، شب عید و ماه رمضان توزیع از طریق سامانههای هوشمند انجام شود.
قادریفر با اعلام اینکه "از امروز سه رقم برنج وارداتی پرمصرف و باکیفیت را عرضه میکنیم"، عنوان کرد: با توجه به اینکه فصل برداشت برنج ایرانی به اتمام رسیده است ما دسترسی به منابع ارزانقیمت در مزرعه نداریم و این بخش در زمان برداشت محصول به سامانهها اضافه خواهد شد.
وی افزود: با توجه به ذخایر استراتژیک بسیار خوبی که در تمام انبارهای وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور وجود دارد، هیچ کمبودی در ذخایر راهبردی برای توزیع نداریم اما اختلال در روند توزیع و واسطهگریهای غیرضروری که در بازار مصرف وجود دارد باعث ایجاد جو روانی در بازار و اخلال در آرامش مردم میشود که استفاده از سامانههای هوشمند یکی از راهبردهای اساسی است که وزارت جهاد کشاورزی برای آرامشبخشی به بازار مصرف در دستور کار قرار داده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در رابطه با نحوه همکاری استارتآپها با طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی گفت: طی فراخوانی که در نیمه آبان ماه بهصورت رسمی در پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهاد کشاورزی و سایت سازمان تعاون روستایی ایران منتشر کردیم، از تمام استارتآپها، کسبوکارهای نوپا و شرکتهای دانشبنیان فعال در توزیع هوشمند در زنجیره مواد غذایی دعوت کردیم که به ما بپیوندند که تاکنون بیش از 33 استارتآپ و شرکت دانشبنیان اعلام آمادگی کردهاند اما این استارتآپها حتماً باید از توان پشتیبانی و لجستیکی مناسب برای بازاررسانی محصولات برخوردار باشند تا کالاهای تنظیمبازاری را صرفاً با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار که بهصورت روزانه در پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهاد کشاورزی منتشر میشود به دست مصرفکننده برسانند و مدت زمان ارسال کالاها هم بیش از 24 ساعت نباید به طول بینجامد.
وی همچنین گفت: در زمان حاضر علاوه بر شرکت بازرگام که با توان لجستیکی بالا در این عرصه فعالیت میکند، شب گذشته دو شرکت دیگر هم به این کمپین پیوستهاند و صبح امروز هم یک استارتآپ در مشهد اعلام آمادگی کرده است.
قادریفر ادامه داد: ما اقلام را با قیمت خرید در اختیار این شرکتها قرار میدهیم و با یک حاشیه سود کم و رعایت سقف قیمت مصوب شورای قیمتگذاری این محصولات به دست مصرفکنندگان میرسد.
وی خاطرنشان کرد: برای توزیع B2B بین اصناف و فروشگاههای سطح شهرها و روستاها برنامهریزی کردهایم تا با هوشمندی سامانه بتوانیم محصولات را از انبارهای شرکتهای پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی به فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای عرضه کنیم، طبیعتاً توزیع مویرگی هم با تفاهمنامهای که با اتاق اصناف منعقد شده است، در دستور کار قرار میگیرد تا همه شهروندان بتوانند از این امکان در کل کشور استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عنوان کرد: ما طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی را از 18 آبان در تهران و از 25 آبانماه در کرج و اصفهان شروع کردهایم و از امروز شیراز، مشهد و یزد به این طرح اضافه خواهند شد./ تسنیم