آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس-راهبرد معاصر
الجولانی: سوریه تهدیدی برای کشور‌های دیگر نیست توانیر: قطعی برق ۱۰ روز تا ۲ هفته آینده متوقف می‌شود / در تابستان سال آینده نیز ناترازی برق داریم ثبت نام بیش از ۴۴۰ هزار نفر در کنکور | اول دی؛ آخرین مهلت نام‌نویسی تداوم سیر صعودی نرخ بهره بین بانکی + جدول تصویب توافق‌نامه تجارت آزاد با ایران در سنای قزاقستان هشدار سازمان هواشناسی در مورد تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور دستور شناسایی مشترکانی که از ماینر استفاه می‌کنند صادر شد نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند مصر رئیس گروه دی۸ شد سخنگوی وزارت خارجه: حملات اسرائیل منجر به تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی یمن شد وزرای کار و دادگستری وارد شیراز شدند طلای جهانی به زمین خورد!  متهمان ناآرامی در بیمارستان شهید جلیل یاسوج دستگیر شدند واکنش انصارالله به حمله هوایی اسراییل: به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم/ حمایت از غزه ادامه دارد حمله هوایی گسترده رژیم اسرائیل به صنعاء و الحدیده یمن + جزییات
اخبار رتبه بندی معلمان

آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس

رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس توضیحاتی ارائه کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 14
کد خبر: ۱۱۳۶۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر رئیس کمیسیون آموزش درباره آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان توضیحاتی ارائه کرد. به گفته او تعداد مشمولان رتبه بندی از ۵۰۳ هزار نفر به ۷۳۰ هزار نفر افزایش یافته و از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ این طرح اجرا خواهد شد.منادی ادامه داد: دو سال توقف برای شروع رتبه بندی حذف شده و در مصوبه امروز ماده ۴ لایحه رتبه بندی فرهنگیان مقرر شد که چهار سال تحصیل معلمان در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، جزو رتبه بندی محسوب شود.

همچین بر اساس گفته های منادی معلمان بر اساس طرح رتبه بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران(۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان) یعنی ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان را دریافت می کنند. در رتبه بندی معلمان ابتدایی، نخبگان، مناطق مرزی، عشایری و محروم در اولویت قرار می‌گیرند.

 

 

رتبه بندی معلمان

 

 

منادی:طرح رتبه‌ بندی معلمان فردا به تصویب مجلس می‌رسد

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عصر امروز در حاشیه نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری که درخصوص مسائل، مشکلات و اولویت های آموزش و پرورش بود، گفت: یکی از دغدغه‌های اعضای کمیسیون این بود که با توجه به شروع انتصابات در آموزش و پرورش، دغدغه ها و ملاحظات در نظر گرفته شود تا این تغییرات به نفع آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: موضوع دیگری که در نشست امروز کمیسیون مطرح شد این بود که کل لایحه رتبه بندی معلمان سریع و فوری و نهایتاً تا فردا تصویب شود تا با تشکیل هیئت های ممیزی، معلمان در رتبه واقعی علمی و پژوهشی خود قرار گیرند و معلمان رتبه بندی شوند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: در این نشست همچنین درخصوص اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم، توسعه زیرساخت های آموزشی و افزایش سرانه آموزشی در کشور نیز بحث و گفتگو شد.

 

قانون تهیه آیین نامه اجرای رتبه بندی معلمان را تسهیل کرده است

 «علیرضا منادی سفیدان» در برنامه تلویزیونی  تیتر یک افزود: بر اساس این قانون دولت باید ظرف یک ماه آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان را آماده کند.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد که پس از اجرای رتبه بندی باید یک معلم ۸۰ درصد حداقل حقوق مربی پایه یک دانشگاه را دریافت کند.

وی با بیان اینکه معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه های پنج گانه به ترتیب آموزش معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم رتبه بندی می شوند، گفت: پس از ارزیابی های تخصصی و شایستگی حقوق معلمان بر اساس این ۵ رتبه مشخص می شود.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ارتقا کیفیت آموزشی از نتایج اجرای رتبه بندی معلمان است و با توجه به اینکه انجام این کار پس از سالها در دستور کار قرار گرفته، لذا معلمان نباید نگران اجرای این قانون باشند.

منادی سفیدان توضیح داد که دولت ملکف است  همه امتیازات لازم را در این قانون به معلمان اختصاص دهد و هرگونه افزایش حقوق ناشی از اجرای این قانون باید به عنوان تفاوت تطبیق در احکام کارگزینی معلمان در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآورشد که رتبه‌بندی یک فوق‌العاده شغلی است که هر معلم برای قرار گرفتن در این طرح باید یک سری شاخص‌ها و شایستگی‌ها را داشته باشد.

منادی سفیدان ادامه داد که  ۱۰سند تحول آموزش و پرورش، ۱۰ سال پیش تدوین و ابلاغ شد که نظام رتبه‌بندی معلمان از جمله موارد این سند بوده است، اما تاکنون اجرای رتبه بندی معلمان در کشور عملی نشده است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به علل اجرایی نشدن این سند اشاره کرد و افزود: فصل دهم قانون خدمات کشوری در سند تحول آموزش و پرورش درست اجرا نشده ، در حالی که رتبه‌ بندی یک فوق‌العاده شغلی است که هر معلم برای قرار گرفتن در این طرح باید یک سری شاخص‌ها و شایستگی‌ها را داشته باشد تا بتواند از این مزیت برخوردار شود.

 

رتبه بندی فرهنگیان

 

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این برنامه تلویزیونی گفت: امتیازاتی که پیش از اجرای رتبه بندی برای معلمان در نظر گرفته شده نباید در اجرای رتبه بندی معلمان دوباره ملاک عمل قرار گیرد و باید برای اجرای رتبه بندی فاکتورهای جدید تعریف تا بر اساس آن وضعیت معلمان مورد ارزیابی قرار گیرد.

«حسین عرب اسدی» تاکید کرد: در قانون رتبه بندی معلمان، ما به دنبال ارتقا آموزشی در کشور هستیم و باید کیفیت آموزشی و تدریس در مدارس ارتقا یابد و هر معلمی بر اساس ارزیابی ها امتیاز بگیرد، باید حقوق آن متناسب با امتیازش افزایش یابد.

وی تاکید کرد: با این حال یکی از دلایلی که موجب اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان شده این است که ترکیب و نسبت برقرار کردن بین وضعیت معیشتی و ارتقای معیشتی معلمان با رتبه‌بندی است، یعنی همواره نگاهمان به رتبه‌بندی این بوده که وضعیت معیشتی معلمان اصلاح شود در حالی که معلمی که تمام توانایی های خود را به خصوص در ایام کرونایی در فضای مجازی به نمایش گذاشته واقعا کار بزرگی را انجام داده است.

عرب اسدی توضیح داد که هر قانونی در مجلس به تصویب نمایندگان برسد ما اجرا کننده خواهیم بود ولی در آیین نامه اجرایی این قانون باید شیوه های جدیدی را برای ارزیابی معلمان به عنوان ارتقا فن تدریس مورد توجه قرار گیرد.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور اظهارداشت: با این حال حداقل ۴ ماه طول می کشد تا هیات های ممیزی در وزارت آموزش و پرورش کار خود را برای انجام رتبه بندی معلمان آغاز کنند.

 

تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان مهم‌ترین مسئله مجلس

عباس مقتدایی در خصوص آخرین وضعیت برنامه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بعد از گذشت مدت زمانی تصویب می‌شود، در حال حاضر رتبه‌بندی فرهنگیان به عنوان لایحه است و رفت و برگشت‌ها بین مجلس و دولت نیز در همین راستا است.

تلاش برای ایجاد منافع بالاتر فرهنگیان

وی اضافه کرد: همه تلاش می‌کنند تا حد بالاتری از منافع را برای فرهنگیان ایجاد کنند، در حال حاضر عده‌ای از افراد برای اینکه مسئولان و تصمیم گیرنده‌ها را از انجام این کار منصرف کنند، از عدد و رقم صحبت می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مجلس تاکید کرد: مجلس نیز به طور کامل مصمم برای انجام این کار بوده و لایحه با رأی بسیار بالایی پذیرفته شده است، در حال حاضر در کمیسیون آموزش مجلس به طور دائم جلسه‌های این موضوع برگزار بوده است، همین هفته نیز در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است و امیدوار هستیم در روزهای آینده طرح رتبه‌بندی معلمان وارد صحن علنی مجلس شود.

مقتدایی تصریح کرد: به دلیل برخی صحبت‌های موجود و اظهارنظرهای بی‌منطق، نگران بودیم کل این لایحه روی زمین بماند، تلاش می‌شود هر چه سریع‌تر این برنامه عملیاتی شود، در حال حاضر برنامه‌های مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم برای اجرای این طرح برای فرهنگیان فعال است.

 

اخبار رتبه بندی

 

رتبه‌بندی معلمان در دستور کار هیئت رئیسه مجلس است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان است و در بودجه ۱۴۰۱ هم این لایحه تقدیم مجلس شده است تا پیش‌بینی‌های لازم برای مصوب شدن این برنامه انجام شود.

وی در مورد پیش‌بینی‌ها برای اجرای این طرح تصریح کرد: در حال حاضر مطابق روند برنامه‌ها شاهد حل این مسئله هستیم و طی گفت‌وگویی که با مسئولان کمیسیون آموزش مجلس داشتیم این برنامه در دستور کار هیئت رئیسه مجلس قرار دارد و فرهنگیان نباید نگرانی بابت این موضوع داشته باشند.

مقتدایی خاطرنشان کرد: نتیجه کار مجلس برای تصویب نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان را باید در صحنه عمل مشاهده کنیم و امیدوارم بتوانیم قبل از بودجه ۱۴۰۱ این طرح را برای کاهش دغدغه‌های فرهنگیان اجرایی کنیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلیمان محمودیرمنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
0
0
منادی بیشتر از این به معلمان خببانتنکن هر قانون اجرا کن بیست و پنج هزار میلیارد تومان قانون را دور نزن
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار