به گزارش راهبرد معاصر، علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره رتبه بندی معلمان گفت: لایحه رتبه بعد از ۳۰ سال از سپری شدن مدیریت معلمان بر کلاسهای کشور یک مطالبه جدی بود که باید عملی میشد که با همکاری مجلس یازدهم دولت سیدزهم اتفاق خوب رخ داد. رتبه بندی معلمان دو هدف را دارد یکی بحث کمی و دیگری بحث کیفی است.
رتبه بندی معلمان سال ۹۰ شروع شد و هفته گذشته بعد از فراز و نشیبهای بسیار تصویب شد. به گفتهی مسئولان با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان، حداقل حقوق معلمان ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان و حدکثر آن حدود ۱۶ میلیون تومان تعیین شد. منابع رتبه بندی معلمان در دولت قبلی ۵ هزار میلیارد تومان دیده شده بود و سقف آن توسط مجلس و با موافقت دولت به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
«هدف کمی رتبه بندی فرهنگیان پیگیری مطالبات کمی معلمان است تا ارتقا مالی و پرداختی آنها اتفاق بیفتد» و «بحث دیگر کیفی سازی است تا به این وسیله معلمان ارتقا جایگاه داشته باشند» بابایی کارنامی این دو مورد را هدف لایحه رتبه بندی معلمان میداند.
بابایی کارنامی معتقد است که باید آموزش را بر مدار پژوهش قرار داد و با رتبه بندی این مسئله در کل کشور و برای همه معلمان اتفاق میافتد و معلم بر این اساس باید هر روز ارتقا پیدا کند و هر ۵ سال این ارتقا بر اساس امتیازات اعمال میشود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دوران آموزش، سوابق پژوهشی، مسیر طی شده برای پیشرفت کاری، دانشگاه محل تحیل، مدرک تحصیلی از جمله ملاکهای رتبه بندی است و صف بین حقوق معلم و کارکنان اداری به این شیوه جدا میشود و قدرت جدیدی به معلمان داده میشود، این جمله را این نماینده مجلس میگوید و درباره بودجه رتبه بندی برای سال بعد میگوید: تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی در نظر گرفته شده که این مبلغ به حساب معلمان واریز میشود و این مسئله را قدمی به جلو میدانیم، قطعا بودجهای که برای رتبه بندی سال ۱۴۰۱ در نظر میگیرم بیشتر خواهد بود تا بر اساس مواد و تبصرهها برای ارتقا معیتشی رفاهی و شغلی بتوانیم بهتر عمل کنیم.
معلمی که در منطقه محروم کار میکند یا از دانشگاه معتبر آمده و پژوهش دارد مبلغ بیشتری میگیرد این جمله را بابایی کارنامی میگوید./ باشگاه خبرنگاران جوان