به گزارش راهبرد معاصر وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در لایحه رتبه بندی معلمان ارائه شده از سوی دولت آمده است که معلمان در رتبههای 1 تا 5 قرار بگیرند که این بسیار خشک بود، متذکر شد: آنچه مجلس مصوب کرد این بود که رتبههای 1 تا 5 به مربی، استادیار، دانشیار و استاد معلم تغییر یافت و همین یک گام مثبت برای شروع کار است.
وزیر آموزش و پرورش درباره رتبهبندی معلمان گفت: درباره اجرای رتبهبندی دو مکاتبه جدی با رییس جمهور داشتم. اینها وظایف ماست و باید پیگیری کنیم تا انجام شود. باید در آییننامه کیفیت لازم برای اجرای رتبهبندی در نظر گرفته شود و در نظام تعلیم و تربیت باید همه موارد آماده پشتیبانی معلم باشد./ تسنیم
کریمینیا یکی از نمایندگان معلمان در کانال مطالبات فرهنگیان گفته است: خبرهایی که در مورد ایراد گرفتن شورای نگهبان از لایحه رتبه بندی معلمان در فضای مجازی مطرح شده است، در حد شایعه است و خبرگزاریهای رسمی این خبرها را تایید نکرده اند.
وی افزود: علاوه بر اینبرخی از نمایندگان مجلس از جمله ویسکرمی نیز از این خبر اظهار بیاطلاعی کردند.
مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:
اینک که لایحه رتبهبندی معلمان علیرغم تنگناهای فراگیر به تصویب رسیده دعوت جدید به تجمع معلمان با کدام منطق سیاسی، اجتماعی، علمی یا فرهنگی صورت میگیرد؟
به راستی! چه کسی از اجرای رتبهبندی و رضایت نسبی معلمان نگران است و «عقل فعال» دعوت به تجمع در کجای جهان است؟!
بصیرت...
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: معلمها هم باید مانند مدارس مقاوم سازی شوند، رتبه بندی معلمان یکی از راه های این بهبود وضعیت است. وی ادامه داد: طرح رتبه بندی در مجلس در مرحله بررسی است، دولت ۵۰۰ هزار معلم را در لایحه در نظر گرفته بود اما مجلس این تعداد را به ۷۳۰ هزار نفر رساند.
منادی افزود: در لایحه دولت سه سال برای این طرح در نظر گرفته شده بود، اما مجلس همه را تجمیع کرد و معلمان با استادان دانشگاه در نظر گرفته شدند. به واسطه طرح رتبه بندی معلمان، جایگاه علمی، تخصصی و مهارتی آنها مشخص می شود.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: ۱۰ میلیارد تومان در مجلس برای مدرسه سازی درنظر گرفته شده است، از این رو از وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس درخواست داریم این پول را بهره ور کنند و حداقل ۳۰ و ۴۰ درصد بهره وری را در مدرسه سازی افزایش دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: دو درصد فرهنگیان مشمول طرح رتبهبندی معلمان نمیشوند.
مجید یزدان پناه با بیان اینکه رتبه بندی معلم ها تنها شامل فرهنگیان کارمند نمیشود، گفت: این طرح شامل حال آن دسته از فرهنگیانی که به عنوان کارمند اداری به استخدام آموزش و پرورش درآمدهاند، نمیشود.
یزدان پناه با بیان اینکه فرهنگیانی که مشمول طرح رتبه بندی معلم ها نمی شوند تعدادشان اندک است، اضافه کرد: این افراد حدود دو درصد فرهنگیان استان کرمانشاه را شامل شوند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: در استان کرمانشاه شاید حدود 50 یا 60 نفر از فرهنگیان استان به عنوان کارمند به استخدام آموزش و پرورش درآمده و مشمول رتبه بندی معلمها نمیشوند.
یزدان پناه در ادامه با اشاره به وعده های داده شده به فرهنگیان برای اجرای طرح رتبه بندی معلمها، ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح شاهد بهبود وضعیت معیشتی معلمها باشیم.
وی با اشاره به اهمیت توجه بیشتر به معلم ها، گفت: باید به حق و حقوق معلم ها رسیدگی شود تا آنها بتوانند فارغ از مشکلات معیشتی به تعلیم و تربیت دانشآموزان که آینده سازان فردای کشور هستند، بپردازند.
نماینده سازمان معلمان و دبیر کارگروه صنفی معلمان ایران نکاتی پیرامون طرح مصوب رتبه بندی معلمان بیان کرد و گفت: بسیار به جا بود که ابتدا سازمان نظام معلمی مانند سازمان نظام مهندسی و پزشکی تصویب شود و شکل بگیرد و سپس به کمک آن تعیین صلاحیت ها و شایستگی ها به صورت علمی و کاربردی انجام شود، لذا با توجه به عدم تصویب و تاثیر سازمان نظام معلمی، جایگاه آن کاملاً در این لایحه خالی است.
رامین کریمینیا با اشاره به اینکه اگر قرار بود رتبهبندی واقعی معلمان انجام شود باید به یک نظام پرداخت جدید بر اساس تخصص و شایستگی منجر می شد تا قوانین موجود را به طور کامل اجرایی کند اظهار کرد: یعنی طبق تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون ششم توسعه باید حداکثر تفاوت بین دریافتی مشاغل یکسان، ۲۰ درصد باشد در حالی که در این رتبهبندی چنین چیزی مشاهده نمی شود جز برای رتبههای پایین.
وی درباره اینکه آیا آنچه تصویب شده می تواند انتظارات و اهداف مدنظر این طرح را پاسخ دهد؟ گفت: خیر. اگر قرار باشد رتبه بندی پاسخگوی اهداف مندرج در راهکارهای ۱۲-۱۰، ۱-۱۲و ۳-۱۲ از فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد می بایست به مهندسی نیروی انسانی، عملکرد رقابتی، افزایش کیفیت تعلیم و تربیت، ارتقای منزلت معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی آنان منجر شود؛ در حالیکه با این لایحه تصویب شده به نظر می رسد وصول چنین مواردی نامعلوم و بعید باشد.
دبیر کارگروه صنفی معلمان ایران درباره جایگاه سیستم و نظام سنجش صلاحیتهای حرفهای در اجرای این طرح نیز اظهار کرد: بسیار به جا بود که ابتدا سازمان نظام معلمی مانند سازمان نظام مهندسی و پزشکی تصویب شود و شکل بگیرد و سپس به کمک آن تعیین صلاحیت ها و شایستگیها به صورت علمی و کاربردی انجام شود، لذا با توجه به عدم تصویب و تاثیر سازمان نظام معلمی جایگاه آن کاملاً در این لایحه خالی است.
کریمینیا ادامه داد: زمانی یک طرح می تواند موجب رضایتمندی، ارتقای انگیزه و عملکرد باشد که حداقلهای لازم برای یک زندگی متوسط طبق هرم معروف مازلو فراهم شده باشد. با توجه به اینکه با افزایش درصدهای ناچیز ارائه شده در این لایحه هنوز هم بیش از ۶۰ درصد معلمان زیر خط فقر خواهند بود لذا امکان رضایت و ارتقای انگیزه و عملکرد عملاً خواستهای ناممکن است.
وی با اشاره به فرصت یک ماهه وزارت آموزش و پرورش برای تدوین آیین نامه رتبه بندی معلمان، توصیههایی ارائه و عنوان کرد: نخست اینکه لازم است از ظرفیتهای کارشناسانه نمایندگان صنوف معلمان در تدوین آیین نامه ها استفاده شود و نمایندگان معلمها در کمیتههای مزبور حضور داشته باشند. دوم اینکه با توجه به اینکه پیش نویس سازمان نظام معلمی سالها قبل تدوین شده باید در تدوین آیین نامهها استفاده شود.
دبیر کارگروه صنفی معلمان ایران افزود: سوم اینکه در نوشتن آیین نامهها طوری عمل شود که امکان وصول رتبههای بالاتر وجود داشته باشد تا معلمانی که هم اکنون خود را در رتبههای چهار و پنج می بینند با افت رتبه مواجه نشوند، زیرا موجب کاهش انگیزه خواهد شد.
کریمی نیا اشارهای نیز به بودجه ۱۴۰۱ آموزش و پرورش داشت و گفت: امروزه درصد سهم آموزش و پرورش از بودجه و تولید ناخالص ملی از جمله شاخصهای رشد و توسعه کشورها و استاندارد بودن آموزش در آنها محسوب می شود. بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل ۴۷ درصد رشد داشت. بودجه آموزش و پرورش در آن سال ۴۹ درصد رشد داشت و ۱۳/۴ درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده بود. در حالیکه برای سال ۱۴۰۱ بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد رشد داشته یعنی به ۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده و حدود ۹ درصد بودجه کل است، آیا همین آمار نشان دهنده اهمیت آموزش و پرورش نیست؟.
وی ادامه داد: همچنین میانگین سهم آموزش و پرورش از جی دی پی یا تولید ناخالص ملی در جهان ۴.۶ و در ایران کمتر از ۲ درصد است. آموزش و پرورش در حال حاضر از بودجه عمومی حدود ۹ درصد سهم دارد، اما در دنیا ۱۴ درصد و جالب است بدانید که در سال ۹۲ سهم آموزش و پرورش از بودجه کل ۱۸ درصد بوده است. با این بودجه انتظار تحول و افزایش کیفیت موردنظر سخت است.