ابزار جدید محاسبه مستمری رونمایی شد / متناسب‌سازی بازنشستگان چقدر است؟ قیمت نفت امروز چهارشنبه ۳ تیر ۱۴۰۵ بارگذاری فیش حقوقی خرداد بازنشستگان اختلال خدمات کارت‌محور بانک‌ها رفع شد قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها امروز ۳ تیرماه ۱۴۰۵/ دلار در این کانال مهم قیمتی جابه‌جا شد + جدول پیش‌بینی دویچه‌بانک درباره قیمت طلا/ مسیر طلا کجاست؟ آخرین وضعیت اختلال بانکی/ چه زمانی همه خدمات به حالت عادی بازمی‌گردد؟ قیمت‌های عجیب میوه در بازار/ گیلاس، زردآلو، هلو و موز چند؟ رفع اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب خدمات کارتی کدام بانک‌ها مختل شده است؟ فرودگاه‌های تهران چه روز‌هایی تعطیل شدند؟ آخرین وضعیت اختلال بانک‌های ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات / جزئیات رفع اختلال بانکی خدمات کارتی؛ افزایش سقف تراکنش‌ها کدام خودرو‌ها مشمول مالیات می‌شوند؟ خودروی ۱۰ میلیاردی چقدر باید مالیات بدهد؟ / فرمول محاسبه مالیات خودرو‌های گران قیمت بازار طلای تهران تعطیل شد قیمت بلیت اتوبوس تهران-کربلا تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره با سقف ۲۵ درصد به تصویب سران قوا رسید

پیشنهاد حذف تدریجی ارز دولتی در ۶ ماه

پیشنهاد حذف تدریجی ارز دولتی در ۶ ماه سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: ارز ترجیحی سیاست درستی نیست ولی کمیسیون تلفیق هنوز نسبت به برنامه‌ها در خصوص چگونگی حذف آن قانع نشده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۳ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 13
کد خبر: ۱۱۷۵۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ رحیم زارع در یک برنامه تلویزیونی با انعکاس نگرانی کمیسیون تلفیق درباره شرایط حذف ارز دولتی، گفت: سوالی که وجود دارد این است که با حذف ارز 4200 تومانی آیا دولت می‌تواند سیاست‌های جبرانی و حمایتی خود را از هشت قلم کالا به‌ویژه در حوزه دارو، گندم و نان پیاده کند.

 

وی با بیان اینکه، کل نیاز کشور به گندم در سال 8 میلیون تن است که با تخصیص ارز 4200 تومانی، 12.5 میلیون تن گندم تولید و وارد می‌شود، ادامه داد، اگر به گوشت قرمز امروز ارز 4200 تومانی اختصاص می‌یافت از قیمت فعلی گران‌تر می‌شد.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: تاکنون 17 قلم از سبد دریافت ارز ترجیحی حذف شده است، از سوی دیگر تفاوت 600 درصدی قیمت ارز دولتی و ارز بازار وجود دارد. در نهایت دیدیم که حذف این کالاها از سبد تخصیص ارز دولتی تاثیر جدی در افزایش قیمت آنها نداشته است. پرداخت ارز دولتی یعنی حمایت از تولیدکننده خارجی اما در نهایت باید به سمت حمایت از تولیدکننده داخلی بازگردیم. به نظر من حذف تدریجی ارز دولتی در یک بازه 6 ماه تا یک ساله می‌تواند راهگشا باشد. البته باید نظارت نامطلوب فعلی تغییر کند و اقدامات جدی در این خصوص انجام شود.

 

از سوی دیگر هادی قوامی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی دیگر مهمان برنامه گفت: ارز ترجیحی 4200 تومانی در بودجه سال آینده نداریم و در لایحه تنها ارز با نرخ ETS خواهیم داشت.

 

وی بیان کرد: دغدغه دولت و مجلس مشترک است و هدف آنها افزایش رفاه عمومی مردم و کاهش هزینه‌هاست.

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با حذف ارز ترجیحی از روی کالا‌های اساسی، 7 تا 10 درصد تورم ایجاد خواهد شد که دولت برنامه جبرانی برای دهک‌هایی که بیشتر متأثر می‌شوند در جدول 14 بودجه 1401 در ردیف 17 پیش‌‎بینی کرده است.

 

همچنین زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه باید بین ارز 4200 تومانی و یارانه‌ای که به کالا‌ها پرداخت می‌شود، تفاوت قائل شویم، گفت: آیا ما می‌خواهیم یارانه را حذف کنیم و یا اینکه یک پدیده‌ای به نام ارز 4200 تومانی وجود دارد که اختلال‌زاست و بازار را دچار دو قیمتی کرده است؟ اگر واقعا هدف ما حذف ارز 4200 تومانی است و هدف حذف یارانه‌ها نیست این سوال مطرح می‌شود که چرا گندم که ساده‌ترین و بی‌اثرترین است، ارز 4200 تومانی آن را حذف نمی‌کنیم؟/ تسنیم

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار