آغاز مسدودسازی کارت‌های بازرگانی فاقد اعتبار + جزئیات حقوق آذر ۱۴۰۴ بازنشستگان لشکری واریز شد آخرین مهلت ثبت نام فروش جدید ایران خودرو + زمان قرعه کشی لبنیات از این تاریخ ارزان می‌شود + جزئیات تغییر قیمت برخی اقلام لبنی فروش ایران خودرو آذر ۱۴۰۴ بدون بلوکه پول؛ آخرین مهلت ثبت نام ایران خودرو چه زمانی است؟ + زمان قرعه کشی اعلام جزئیات هزینه و عملکرد پروژه بارورسازی ابرها در کشور آخرین قیمت گوشت قرمز؛ امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی تمدید شد/ راهنمای کامل سامانه ثبت نام ثبت نام خودروهای وارداتی برای متقاضیان قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ + جدول قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ + جدول آخرین قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در اولین روز هفته اعلام شد اعتبار جدید کالابرگ الکترونیکی در اختیار دهک‌های درآمدی میانی آمارهای عجیب از صادرات میلیون ها دلار کالای اساسی بدون برگشت ارز موقتا ترمز واردات گوشی لوکس از مسیر مسافری کشیده شد بارش برف مدارس و دانشگاه‌های اصفهان را تعطیل کرد

اخبار جدید درباره «درج قیمت تولیدکننده روی کالا»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر ضرورت ویرایش بخشنامه «درج قیمت تولیدکننده روی کالا» برای 200 هزار واحد صنفی کوچک‌ گفت: این بخشنامه برای فروشگاه های زنجیره ای امکان‌پذیر است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۲۸ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 18
کد خبر: ۱۱۸۳۵۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی نقیب امروز در سی امین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد اشکالات شیوه نامه‌های جدید وزارت صمت در مورد درج قیمت تولید کننده بر روی کالا به جای درج قیمت مصرف کننده در جهت شفاف سازی، بیان کرد: ما تولیدکنندگان قدیمی از شفاف سازی استقبال می کنیم و معتقد هستیم که با شفاف سازی می توان رقابت پذیری را افزایش داد و با این کار می توان کیفیت کالا را توسعه داد اما تحقق این موضوع نیازمند زیرساخت است.


وی با اشاره به بخشنامه وزارت صمت در مورد درج قیمت تولید کننده بر روی کالا اظهار داشت: این بخشنامه در دو برگ صادر و در همین دو برگه موضوع بخشنامه ها برای همه کالا تعمیم داده شده است و براساس آن تقریبا همه تولیدکنندگان کالاهای مختلف مکلف شده اند که قمیت تولید کننده را بر روی کالا درج کنند.

 

نقیب افزود: براساس بخش نامه مراکز فروش کالا از جمله فروشگاه های زنجیره‌ای و یا واحدهای صنفی عرضه کننده باید از این پس براساس درصد مشخصی قیمت مصرف کننده را در فروشگاه عرضه کننده تعیین کنند این امکان برای فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد اما به نظر می رسد در رابطه با حدود ۲۰۰ هزار واحد صنفی کوچک امکان پذیر نباشد و اجرای آن با مشکلاتی مواجه شود و مشکلاتی را برای مصرف کنندگان عام به‌وجود خواهد آورد.

 

وی بیان داشت: شرکت های بزرگ معمولا دارای شرکت های پخش هستند لذا اجرای این بخشنامه مشکلاتی را برای آنها بوجود نمی آورد اما شرکت های کوچک برای حضور در بازار مجبور به ارائه یک سری تخفیفات و یا فروش کالا به صورت اعتباری هستند و لذا براساس این بخشنامه نمی توانند با شرکت های بزرگ رقابت کنند.

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: همچنین درصدهای که به عنوان سود توزیع کننده نسبت به قیمت تولید کننده در نظر گرفته شده است کارشناسی شده نیست زیرا براساس این بخشنامه برای پخش سراسری ۱۰ درصد، منطقه ای ۷ درصد و استانی ۵ درصد در نظر گرفته شده که با توجه به هزینه های لجستیک چنین چیزی امکان پذیر نیست و هزینه ها به درستی محاسبه نشده است.

 

وی گفت: براین اساس انتظار این است که تا قبل از بروز مشکلات، وزارت صمت در مورد بخشنامه درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها به جای درج قیمت مصرف کننده بازنگری انجام دهد.

 

نقیب بیان داشت: هزینه های لجستیک برای کالاهای متفاوت فرق می‌کند و کالاهای گران قیمت ممکن است هزینه حمل آنها یک درصد قیمت تمام شده کالا باشد اما هزینه حمل کالاهای ارزان قیمت مثل نوشابه‌ها یا آب معدنی حدود ۱۰ درصد است./ مشرق

ارسال نظر