به گزارش راهبرد معاصر، «رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه حدود 8 میلیون مستأجر و حدود 9 میلیون جوان مجرد در کشور داریم، اظهار کرد: یکی از مشکلات آنها نداشتن مسکن است. همچنین بخشی از مردم در شرایطی مثل زندگی در پشت بامها و زیر پلهها به سر میبرند.
وی افزود: طبق آمار و گزارشهای رسمی، باید چند سال تلاش کنیم تا عرضه و تقاضا در حوزه مسکن به هم نزدیک شود چرا که یکی از مهمترین مؤلفههای مؤثر در مشکلاتی مثل قیمتهای بالای اجاره و مسکن مربوط به بخش عرضه است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیاز مردم، قانون مجلس و وظایف دولت ایجاب میکند اقدام اساسی و جهادی در جهت ساخت مسکن انجام دهیم، گفت: با گذشت تنها 4 الی 5 ماه از قانون جهش تولید مسکن، هر هفته جلسات متعددی در حوزه مسکن برگزار کردیم. طبق قانون جهش مسکن در نهضت ملی مسکن زمین از سوی دولت تأمین میشود که این موضوع با چالشهایی همراه بود.
قاسمی از جمله چالشهای تأمین زمین را نبود زیرساختهای نرمافزاری مانند بانک زمین اعلام کرد و افزود: در زمان راهاندازی بانک زمین، زمینهای وزارت راه و شهرسازی از 1300 شهر در بانک زمین به ثبت رسید و طی این اتفاق زمینهای جدیدی از جمله یک میلیون متر مربع زمین در شهر تهران کشف شد که سند آن به نام وزارت راه و شهرسازی بوده و تحت تصرف قرار دارد.
وی ادامه داد: همچنین مشخص شد که 40 هزار پرونده حقوقی در حوزه زمین موجود است که ارزش برخی از آنها به 40 تا 50 هزار میلیارد تومان میرسد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به این ترتیب کلیات اطلاعات درباره زمین و مشکلات حقوقی مربوط به آن مشخص شده و طی ملاقات با رئیس قوه قضائیه بر این موضوع تأکید شد که دادگاه ویژهای مخصوص اختلافات زمین تشکیل و تکلیف زمینها در مدت زمان کوتاهی مشخص شود.
قاسمی با اشاره به اقدامات مهم انجام شده در شهرهای مختلف کشور برای ساخت مسکن گفت: عملیات اجرایی احداث حدود 30 هزار واحد در استان مرکزی و حدود 20 هزار واحد در استان گلستان آغاز شده و باید این کار بزرگ، در شهرهای جدید با برنامهریزی دقیقی انجام شود تا احداث 4 میلیون مسکن طی 4 سال به پایان برسد. اگرچه این به آن معنا نیست که هرسال تنها یک میلیون مسکن بسازیم چرا که در این صورت به هدف در نظر گرفته شده نخواهیم رسید.
وی با اشاره به محدودیتهای مالی مردم برای خرید واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: در استان مرکزی زمین بسیار خوبی از سوی اوقاف برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده و با وجود اینکه قیمت زمین حدود متری 8 میلیون تومان است اما برخی از مردم استان به ما مراجعه و اعلام کردند که حتی همان سهم 40 میلیون تومان برای خرید مسکن را هم ندارند.
اختصاص 30 هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مصوبه مجلس برای صندوق ملی مسکن اشاره کرد و گفت: نمایندگان 30 هزار میلیارد تومان به منابع صندوق ملی مسکن برای اجرایی شدن قانون دائمی جهش تولید مسکن اختصاص دادند که این رقم علاوه بر 20 میلیارد تومان حاصل از فروش زمینها و 40 هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده از فروش نفت است.
قاسمی در عین حال افزود: انتظار ما بیشتر بود ولی برای سال 1401 و شروع کار صندوق ملی مسکن عدد خوبی است و میتواند تحول جدی در حوزه مسکن ایجاد کند.
قاسمی سرعت بالای کار، داشتن اختیارات زیاد و نبود موانع اداری را از مزیتهای شهرهای جدید دانست و گفت: باید در وزارت راه و شهرسازی برای رسیدن به اهداف خود در حوزه حمل و نقل و مسکن تصمیمات سختی اتخاذ شود.
وی با اشاره به اینکه اجرای برخی تصمیمات، بدون دلیل دچار وقفه و معطلی شده بود، افزود: وزارت راه و شهرسازی 30 سال معطل قانون منع فروش بود و طی بررسیهای انجام گرفته، بعد از 30 سال متوجه شدیم این قانون اصلاً شامل وزارت راه و شهرسازی نمیشود.
قاسمی با اعلام اینکه طبق قانون اختیار تأمین زمین برای ساخت مسکن در شهرهای زیر 50 هزار نفری را به استانها دادیم، گفت: پیش از این، الحاق یک قطعه 10 هزار کیلومتری به یک شهر 5 هزار نفری مدت زیادی در شورای عالی شهرسازی و معماری معطل میماند در حالی که 900 شهر زیر 50 هزار نفری داریم و به این ترتیب انجام برخی امور را در شورای عالی شهرسازی و معماری ساده کردیم.
وی افزود: محدودیتهایی تحت عنوان «طرح هادی» حتی در روستاها ایجاد شده که بدون دلیل منطقی بوده و هیچ کجای دنیا همچین قانونی وجود ندارد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ایجاد شهرها و شهرکهای جدید برای عدم توسعه شهرهای بزرگ بسیار لازم است، اظهار کرد: فرصتهای زیادی در شهرهای جدید برای ارائه انواع خدمات مدرن و همه الزامات زندگی وجود دارد و باید در شهرهای جدید به جای مسکنسازی، شهرسازی کنیم. به این ترتیب شهرهای جدید میتوانند با ارائه انواع خدمات مدرن، منابع مالی برای خود جهت کمک به اقشار کمبرخوردار فراهم کنند.
وی افزود: باید 600 هزار واحد مسکن ظرف 4 سال در شهرهای جدید ساخته شود و سرعت عمل در این موضوع بسیار مهم است. شهرهای جدید باید همه اقشار و افکار را در بر بگیرد. در این شهرها باید هم ویلاهای 1000 متری بسازیم و هم خانههای کوچک و این مسأله حتماً در دستور کار شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی شهرهای جدید مصوب باید آغاز شود، اظهار کرد: مصوبات مربوط به شهرها و شهرکهای جدید در اختیار کسی جز شورای عالی شهرسازی و معماری نیست و بدون نگرانی درباره مصوبات، استانها باید طی فرصت یک ماهه اقدامات لازم را انجام دهند.
به گفته وی، 3 شاخص کیفیت ساخت، سرعت ساخت و قیمت مناسب در شهرهای جدید باید مورد توجه قرار گیرد و همزمان با ساخت شهرها و شهرکهای جدید، زیرساختها، مدرسه، بیمارستان و... نیز فراهم شود.
قاسمی در خصوص منابع مالی و همکاری مناسب بانکها گفت: بیش از 400 هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای سال 1401 در نظر گرفته شده و 40 هزار میلیارد تومان نیز برای ودیعه مسکن به ویژه در پروژه بافتهای فرسوده پیشبینی شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشور رتبه پایینی در صنعتیسازی دارد، افزود: باید این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد و عملیات ساخت و ساز سرعت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: از ظرفیت انبوهسازان و پیمانکاران در حوزه ساختمانسازی استفاده کنیم تا برای آنها نیز اشتغال کافی فراهم شود و با توجه به اینکه در نهضت ملی مسکن، سیمان، فولاد و مصالحی از این قبیل صادر نخواهد شد، همه کارخانههای حوزه مسکن در این طرح فعال خواهند شد.
* انتقاد وزیر راه از بودجه سال آینده حملونقل: با بودجه نگهداری یک آزادراه نمیتوانیم تحول ایجاد کنیم
وزیر راه و شهرسازی با بیان "بودجه سال آینده حملونقل معادل هزینه نگهداری یک آزادراه است"، گفت: 160 هزار کامیون فرسوده باید از رده خارج شوند.
رستم قاسمی با بیان اینکه نیروی انتظامی در سراسر کشور به مردم خدماترسانی میکند و مأموریتهای متنوعی دارد، اظهار کرد: امسال طبق پیشبینیها ترددها افزایش خواهد داشت و ستاد سفرهای نوروزی از روزهای گذشته در وزارت راه و شهرسازی مشغول به کار شده است. طبق گزارشهای اعلام شده، آمار فوتیهای تصادفات کاهش داشته اما باز هم کافی نیست و اگر هر دستگاه به مسئولیت خود به خوبی عمل کند، در این مسیر موفق خواهیم بود.
وی با یادآوری اینکه 24 هزار پرسنل در بخش راهداری جادهای مشغول به فعالیت هستند و برنامهریزی شده از 25 اسفند تا 14 فروردینماه در کنار پلیس به مسافران نوروزی خدماترسانی کنند، افزود: بخش جادهای کشور بیشترین حمل و نقل را به خود اختصاص داده است. همچنین سال گذشته ٨ میلیون مسافر در بخش دریایی تردد داشتند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از لحاظ زیرساخت و ناوگان دچار مشکلاتی هستیم، گفت: ناوگان هوایی سن بالایی دارد و این موضوع نگرانکننده است. همچنین در حوزه ریلی 500 لوکوموتیو در حال فعالیت هستند که به دلیل نقصانی که وجود دارد سرعت آنها بسیار پایین است. بیش از 450 هزار کامیون در جادههای کشور در حال تردد هستند که حداقل 160 هزار کامیون باید از رده خارج شوند.
قاسمی با بیان اینکه بر اساس استانداردها برای نگهداری جادهای باید 3 درصد هزینه شود، گفت: با وجود اینکه طبق محاسبات، عدد بزرگی برای نگهداری جادهای نیاز است، هیچ رقمی برای نگهداری جادهها در بودجه سالانه وزارت راه و شهرسازی مشخص نشده است.
وی با بیان اینکه بیش از ٢٢0 هزار جاده آسفالته در کشور وجود دارد، افزود: بودجه حمل و نقل سال آینده 20 هزار میلیارد تومان است که معادل هزینه نگهداری تنها یک آزادراه در کشور است. نمیتوان با این بودجه تحول ایجاد کرد و باید روشهای دیگری جایگزین شود که علیرغم همه مسائل تلاش میکنیم عید نوروز خوبی با حداقل تلفات برای مسافران رقم بزنیم.
وی وعده داد: برنامهای برای ایجاد یک تحول بزرگ برای حمل و نقل کشور در حوزههای ریلی، هوایی و جادهای توسط وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست که با اجرای مصوبات و عملیاتی شدن توافقنانههای منعقد شده با کشورهای مختلف محقق خواهد شد./ تسنیم