به گزارش راهبرد معاصر، قاسم احمدی لاشکی سهشنبه ۲۴ اسفند در جلسه برخط با روسای ادارات آموزش و پرورش استان فارس، گفت: مهمترین مشکل امروز آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی از لحاظ کمی و کیفی است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش با ۴ چالش درونی، بیرونی، اجرای واقعی سندتحول بنیادین و چالش تحلیلی بر اساس ویروس کرونا مواجه است.
احمدی لاشکی گفت: نبود توازن بین نیروی انسانی ورودی به آموزش و پرورش و خروجیهای ان باعث چالشی عظیم در این ارگان خواهد شد.
او افزود: ما فقط در بعد آموزش نیروی انسانی کم نداریم بلکه در تامین نیروهای خدماتی و مراقبین سلامت و معلمین تربیت بدنی نیز با چالش مواجه هستیم.
کمبود نیروی خدماتی
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در کشور با کمبود بیش از ۶۰ هزار نیروی خدماتی مواجه هستیم که این کمبود امنیت مدارس را به خطر انداخته است.
احمدی لاشکی گفت: باید اضافه کار معلمان به طور ماهانه و منظم پرداخته شود تا انگیزه کافی برای کارکردن معلمان وجود داشته باشد.
او خاطرنشان کرد: ارزشیابیهای دانش آموزان و برنامههای درسی باید مورد بازبینی قرار گیرد تا بتوانیم فداکاریهای شهید سلیمانی و علی لندیها را در کتاب های درسی قرار دهیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: باید در سیستم تعلیم و تربیت اخلاق و انسانیت را ترویج کنیم و عدالت آموزشی باید فراتر از شعار محقق شود و همچنین بایدبه فکر توسعه متوازن در همه ابعاد تعلیم و تربیت باشیم.
او اضافه کرد: تعارض در جامعه پذیری موجب پرورش شخصیتهای دوگانه در آموزش و پرورش شده است و برای حل این مساله باید هنجارهای اجتماعی را همسو با آموزش و پرورش کنیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: اجرایی کردن سند تحول بنیادین نیز یک چالش اساسی است که برگزاری کنکور سراسری در تعارض با اجرای سند است.
احمدی لاشکی ادامه داد: چالشهای تحمیلی از سوی کرونا موجب سونامی بی سوادی در کشور خواهد شد و نیازمند زمان برای برگشت به وضعیت قبلی هستیم.
لزوم حضوری شدن آموزش
او گفت: بعد از عید باید به سمت برگزاری حضوری کامل مدارس پیش برویم تا افت پنهان تحصیلی جبران شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته مجلس شورای اسلامی ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید تبلت دانش اموزی اختصاص داد که با این رقم و کمک دیگر نهادها توانستیم بخشی از مشکلات دانش آموزان را حل کنیم.
احمدی لاشکی افزود: باید کشورمان را با دیگر کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم و با رعایت پروتکلهای بهداشتی دست به بازگشایی مدارس بزنیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین رتبه بندی معلمان را سالهای پیش با هدف تحول تحول در اموزش و پرورش ترسیم کرده بود.
احمدی لاشکی همچنین عنوان کرد: رتبه بندی معلمان باید منزلت و شان معلمان را ارتقا دهد و اعتلای معلمان و نظام آموزشی را در پی داشته باشد.
معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: قانون رتبه بندی دیروز توسط رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اموراستخدامی و اداری ابلاغ شده و آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در دست تدوین است.