از انقلاب مردمی تا انتخاب مردمی؛ «آرای» قاطع ملت به «جمهوری اسلامی»-راهبرد معاصر
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

از انقلاب مردمی تا انتخاب مردمی؛ «آرای» قاطع ملت به «جمهوری اسلامی»

یکی از وظایف دولت موقت پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزاری رفراندوم به منظور تثبیت نظام جمهوری اسلامی بود. امام خمینی (ره) معتقد بودند که باید برای تشکیل جمهوری اسلامی و حکومت تحت لوای این نام همه‌پرسی برگزار شود تا جریان انقلاب اسلامی و میزان پذیرش حکومت اسلامی توسط مردم با عدد و ارقام مشخص شود.
ملیحه زرین پور؛ روزنامه نگار
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 01
کد خبر: ۱۲۷۸۰۳

از انقلاب مردمی تا انتخاب مردمی؛ «آرای» قاطع ملت ایران به «جمهوری اسلامی»

 

به گزارش راهبرد معاصر، 12 فروردین ماه در تقویم به نام روز جمهوری اسلامی مزین شده است؛ اما این روز چرا روز جمهوری اسلامی ایران نامیده شد و چرا جزو تعطیلات رسمی ایران محسوب می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن  سال 57 باز گردیم وقتی همه ملت ایران از پیر و جوان و زن و مرد نقشی بی‌بدیل در پیروزی آن داشتند. امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در 12 بهمن به ایران بازگشت و در هفدهم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ یعنی پنج روز پس از ورود امام، مهندس بازرگان طی فرمانی از طرف ایشان مامور تشکیل دولت موقت شد.

 

یکی از وظایف دولت موقت پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزاری رفراندوم به منظور تثبیت نظام جمهوری اسلامی بود. امام خمینی (ره) معتقد بودند که باید برای تشکیل جمهوری اسلامی و حکومت تحت لوای این نام همه‌پرسی برگزار شود تا جریان انقلاب اسلامی و میزان پذیرش حکومت اسلامی توسط مردم با عدد و ارقام مشخص شود.

 

اختلاف سر نوع نظام آینده و انتظار امام

اوایل انقلاب اسلامی، یکی از اختلافات موجود بین دولت موقت و جریان انقلابی، در جریان تصمیم‌گیری برای تعیین نوع نظام حاکم بود چنانچه جریان انقلابی حکومت «جمهوری اسلامی» را به عنوان مدل حکومت مدنظر داشت و نهضت آزادی «جمهوری دموکراتیک اسلامی»، عده‌ای نیز «جمهوری خلق اسلامی» و گروهی دیگر که از جبهه ملی بودند «جمهوری ایران» را خواستار بودند. اما امام خمینی(ره) طی سخنرانی عنوان کردند:« من از ملت ایران انتظار دارم که به جمهوری اسلامی رای دهند که تنها این مسیر انقلاب اسلامی است.»

 

اما جمهوری اسلامی به چه معناست و چه ساختاری خواهد داشت؟ کلمه «جمهور» به معنای توده مردم است و گنجانده‌ شدن چنین کلمه‌ای برای نظامِ بعد از انقلاب، مردمی بودن آن را نشان می‌دهد و تاثیر رای مردم را در سرنوشت خودشان، بیان می‌کند. واژه «اسلامی» نیز آن را از دیگر نظام‌های جمهوری جدا می کند و بر حاکمیت ارزش‌های الهی و قرآنی بر اجزای نظام دلالت دارد. این عنوان ختم خطاب شعارهای انقلابی بود.

 

رفراندونی برای نظام

لذا روز 11 و 12 فروردین ماه در همان اوایل تشکیل دولت موقت به عنوان روزی برای همه پرسی و رفراندوم نوع نظام حاکم آینده ایران اسلامی که پس از سالها مجاهدت و ریخته شدن خون هزاران شهید در مقابل طاغوت پهلوی به پیروزی رسیده بود، تعیین شد. امام (ره) به مناسبت رفراندوم ۱۱ و ۱۲ فروردین پیامی صادر کردند که در بخشی از آن فرمودند: «این رفراندوم چیزی است که همه ملت ما باید در آن شرکت کنند. من توصیه می‌کنم که همه ملت در این رفراندوم که سرنوشت ما، ملت ما و کشور و مذهب ما را تعیین می‌کند شرکت کنند. عموم مردم در انتخابات آزادند در اینکه به جمهوری اسلامی رای "نه" یا "آری" بدهند.»

 

روز موعود و رای مثبت به جمهوری اسلامی

روز موعود فرا رسید و مردم با کمال نظم و آزادی رای خود را به صندوق انداختند و صندوق‌های رای تا صعب العبور ترین مسیرها و آبادی‌ها رفت تا همه مردم در انتخاب آینده این انقلاب پر شور ملت مسلمان سهیم باشند. نتیجه پس از شمارش آرا شگفت انگیز بود چرا که  98.2 درصد مردم، معادل بیست میلیون نفر  در زمان برگزاری این همه پرسی که واجد شرایط بودند به جمهوری اسلامی رای دادند و بدین‌گونه نظام "جمهوری اسلامی" به جای رژیم شاهنشاهی ایجاد شد.

 

از همین روست که 12 فروردین ماه در تقویم ملی ایران روز حساس و سرنوشت سازی است چرا که مردم ایران در این روز به نظام جمهوری اسلامی رای «آری» دادند؛ از طرف امام خمینی، ۱۲ فروردین به عنوان "روز جمهوری اسلامی" اعلام و تعطیل عمومی شد.

 

بزرگترین عید ملی و مذهبی

امام خمینی (ره) به مناسبت این حادثه تاریخی و حماسه جاودان ملت ایران در پیامی فرمودند: «۱۲ فروردین روز نخستین حکومت «الله» و از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست. خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت عظیم مستضعفین است، درهم پیچیده و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملت‌های مستضعف نمود و با برقراری «جمهوری اسلامی» «وراثت حقه» را به آنان ارزانی داشت.

 

مبارک باد بر شما، چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد و سیاه و سفید و ترک و فارس و کُرد و بلوچ مطرح نیست. همه برابرند. فقط و فقط کرامت، در پناه تقوا و برتری به اخلاق فاضله و اعمال صالحه هست و تفاوتی بین زن و مرد و بین اقلیت‌های مذهبی و دیگران در امر اجرای عدالت نیست.»

 

بهره سخن

پس از سال‌ها مجاهدت در برابر بی عفتی‌ها، بی‌بند و باری‌ها، دزدی و غارت و چپاول رژیم شاهنشاهی که همه ایران همه آب و خاک و حتی مردم را رعیت و ارث پدری خود می‌دانستند 12 فروردین ماه سال 58 نقطه ثقلی بود که ثابت کرد ملت ایران همانطور که رهبر کبیر انقلاب هم فرمودند به رشد سیاسی رسیده‌اند و با انتخاب نظام جمهوری اسلامی آن هم با بالاترین آرا همه به جمهوری اسلامی «آری» گفته اند تا آغاز گر راهی باشد تا در آینده با مستکبران بین المللی به مبارزه بپردازد؛ همانطور که امروز پس از 40 و اندی سال از این آری بزرگ به نظام جمهوری اسلامی شاهد چنین مواردی هستیم و امروز جمهوری اسلامی ایران به پایگاهی مبدل شده است که الگوی بی بدیلی برای آزادی خواهان منطقه‌ای و بین‌المللی است و هیچ دشمنی را یارای مقابله با این نظام چه در عرصه سیاسی و نظامی چه در عرصه علمی و فرهنگی نیست چرا که پشتوانه عظیمی به نام ملت و مردم ایران دارد. هر چند دشمنان این نظام و ملت همه تلاش خود را برای نابودی این نظام مردمی به کار بسته اند و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نمی‌کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار