تجارت ایران نیازمند دیپلماسی ریلی-راهبرد معاصر
جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها داغ نکونام بعد هر بازی پرسپولیس تازه می شود دستور کار مجلس امروز 9 اردیبهشت 1403 قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول هشدار هواشناسی/هشدار خسارت به کشاورزان ۳۱ استان قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟ پنجشنبه یا شنبه؛ کدامیک آخر هفته تعطیل می‌شود؟ وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم زمان تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس+ جزئیات وضعیت نامشخص بیرانوند برای بازی مقابل سپاهان فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود ضرورت قدم‌برداشتن در مسیر تولید برای تحقق شعار سال رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند ستاره پرسپولیس ادعایش در تلویزیون را ثابت کند معاون حقوقی رئیس جمهور: پیگیر اجرای رای دادگاه منافقین در خارج از کشور هستیم گزارش بورس در ساعات پایانی معاملات امروز ۸ اردیبهشت 1403 رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید اتفاق جالب بعد از حذف پرسپولیس در اراک رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید آیت الله رئیسی: جمهوری اسلامی ایران تحریم ناپذیر است آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ستاره سپاهان بازی با پرسپولیس را از دست داد تعارف ستاره‌های پرسپولیس بعد از اتفاق تلخ الجزیره: تهران استراژی ائتلاف با آفریقا و غلبه بر تحریم‌ها را پیش می‌برد گندمکاران خوشه‌ طلا دادند اما چیزی نگرفتند حجت الاسلام کلانتری: اقدام جهادی فراجا در «طرح نور» باید با دقت و جدیّت تمام دنبال شود جزئیات جدید از انسداد مرزها برای افزایش امنیت کشور مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

تجارت ایران نیازمند دیپلماسی ریلی

دیپلماسی ریلی پدیده جدیدی نیست، در مناطق مختلف جهان عملیاتی شده، این امر ارتباطات بین المللی را بیشتر تقویت کرده و به یک عامل مهم فزاینده در سیاست خارجی تبدیل شده است. اخیراً سه کشور پاکستان، ایران و ترکیه که ارائه خدمات ریلی کانتینری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) را از سر گرفتند که  نمونه‌ای از «دیپلماسی ریلی» است.
توحید ورستان؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۱ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 14
کد خبر: ۱۲۹۳۵۸

تجارت ایران نیازمند دیپلماسی ریلی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سال گذشته بالاخره قطار اکو یا همان) ITI استانبول-تهران-اسلام آباد) پس از سال‌ها انتظار به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد تا محموله‌ای را از پاکستان از طریق ایران به اروپا  انتقال دهد. کریدور استانبول-تهران-اسلام آباد در سال ۲۰۰۹ در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی (ECO)، یک سازمان سیاسی و اقتصادی بین دولتی آسیایی راه اندازی شد. سفرهای آزمایشی مختلفی انجام شد، اما از آن زمان به یک سرویس ثابت تبدیل نشده است.

 

نتیجه برد-برد برای همه طرفین

در این میان؛ پاکستان می‌خواهد این خط را از طریق خط راه آهن ML-۱ پاکستان که بزرگترین بخش کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) است، به شبکه کمربند و جاده چین متصل کند به همین دلیل مورد استقبال اسلام آباد است.

 

هم ترکیه و هم چین مزایای متقابلی را می‌توانند از بهره‌برداری این سرویس به دست آورند. البته این دو کشور در حال حاضر به طور مکرر از طریق قطار کانتینری که بین استانبول و شیان حرکت می‌کند، به یکدیگر متصل می‌شوند. اما این اتصال از کریدور میانی استفاده و به عنوان یک پیوند اضافی بین اتحادیه اروپا و چین عمل می‌کند. ترکیه به عنوان یک مرکز حمل و نقل بین غرب و شرق توجه بیشتری را به خود جلب  کرده و به نظر می‌‍رسد مایل به گسترش ارتباطات خود و کشف مسیرهای جدید است.

 

از همین روی، چین اهمیت ترکیه را می‌شناسد و به دنبال گسترش مسیرهای ریلی بین آن‌ است. در مورد قطار اکو نیز چین کاملا متوجه است که به دلیل زمان حمل و نقل نسبتاً سریع آن، برای اهداف پکن کاملاً سودآور باشد، چون این قطار می‌تواند ۶۵۰۰۰ کیلومتر را در ۱۱.۵ روز طی کند.

 

نقش ایران در این معادله نیز کلیدی است. تهران در دسامبر ۲۰۲۰ یک ارتباط ریلی جدید با افغانستان راه اندازی کرد و خود را در میان برنامه توسعه شبکه ریلی و افزایش سهم ریلی در حمل و نقل بار می‌بیند. در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر مسیر در کشور در دست ساخت است که در حال حاضر یکی از مهم ترین مقاصد جابجایی جاده ابریشم جدید است. همزمان، برنامه‌هایی برای اتصال بنادر این کشور در خلیج‌فارس با مناطق داخلی و مقاصد بین‌المللی از طریق ریلی وجود دارد.

 

در مجموع، به نظر می‌رسد ایران به ایفای نقش محوری در حمل و نقل آسیایی متعهد است و با پروژه‌های حساب شده این موضوع را نشان می‌دهد بطوریکه در ماه‌های اخیر شاهد دیپلماسی فعال در راه اندازی کریدورهایی مانند شمال-جنوب و خلیج فارس- دریای سیاه هستیم. در همین راستا، احیای سرویس قطار کانتینری ITI در تحقق اهداف آن برای اتصال و تقویت روابط آن با چین بسیار سودمند خواهد بود.

 

تاثیر دیپلماسی ریلی

در دنیای وابستگی متقابل، ژئواکونومیک به امر ضروری برای گسترش همکاری تبدیل شده است. اکثر کشورها برای دستیابی به دسترسی‌های اقتصادی و سایر اهداف، استفاده از انواع دیپلماسی غیرسنتی را برای تقویت روابط خود آغاز کرده اند. که یکی از اشکال جالب آن «دیپلماسی ریلی» است.

 

دیپلماسی ریلی روشی برای حمایت از اولویت‌های اقتصادی هر کشور در سیاست خارجی آن است. در این رویکرد دیپلماتیک، دولت‌ها می‌توانند با ایجاد شبکه عظیمی از راه آهن برای کسب منافع اقتصادی جمعی یا متقابل، روابط خوبی با دیگری ایجاد کنند. در واقع، دیپلماسی ریلی سیگنال‌های ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک محکمی را نشان می‌دهد و در این میان راه آهن وسیله حمل و نقل زمینی بسیار کارآمدی است که می‌تواند فرصت‌های اقتصادی بعدی را تضمین کند.

 

دیپلماسی ریلی پدیده جدیدی نیست، در مناطق مختلف جهان عملیاتی شده است. این امر ارتباطات بین المللی را بیشتر تقویت کرده و به یک عامل مهم فزاینده در سیاست خارجی تبدیل شده است. اخیراً سه کشور پاکستان، ایران و ترکیه که ارائه خدمات ریلی کانتینری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) را از سر گرفتند که  نمونه‌ای از «دیپلماسی ریلی» است.

 

خدمات ریلی کانتینری ITI در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد، اما در سال ۲۰۱۱ به دلیل سیل در پاکستان به حالت تعلیق درآمد. تصمیم برای از سرگیری خدمات ریلی کانتینری ITI در نشست وزیران سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در سال ۲۰۲۰ اتخاذ شد.

 

ترکیه، پاکستان و ایران بنیانگذاران بلوک همکاری منطقه‌ای اکو هستند که در سال ۱۹۶۴ به عنوان همکاری منطقه‌ای برای توسعه تأسیس شد و در سال ۱۹۸۵ به اکو تغییر نام داد. این یک سازمان موقت تحت منشور سازمان ملل است که هدف آن توسعه بازار خدمات و کالاها است.

 

هدف راه آهن کانتینری ITI افزایش تجارت بین ترکیه، پاکستان و ایران است. سفر در این راه آهن در حدود ۱۳روز تکمیل می‌شود که بسیار سریعتر و کم هزینه‌تر از مسیر دریایی جایگزین بین پاکستان و ترکیه است که ۳۵ روز طول می‌کشد.

 

عملیاتی شدن خط آهن کانتینری ITI از پاکستان به ترکیه از طریق ایران در دسامبر ۲۰۲۱ یک دستاورد بزرگ در ارتباط منطقه‌ای در امتداد کریدور ECO است.

 

راه‌آهن کانتینری اسلام‌آباد-تهران-استانبول کریدور راه‌آهنی جدیدی برای ترکیه در جنوب آسیا است که بالاترین تراکم جمعیت را در جهان دارد. به همین ترتیب، پاکستان فرصتی برای افزایش صادرات خود و حمایت از ارتباط خود با بازارهای بین المللی به ویژه اروپا خواهد داشت.

 

موقعیت ایران این کشور را به یک مسیر ترانزیتی تبدیل کرده است زیرا نقش مهمی در تجارت بین غرب و شرق دارد. از سوی دیگر به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند. این یک مسیر تجاری جایگزین مطلوب برای تهران است زیرا تجارت بین کشورهای اکو با ارزهای محلی و نه دلار آمریکا انجام می‌شود.

 

در کنار مسیر ریلی کانتینری ITI، ایران اخیرا شاهد تحولات مهمی بوده و کریدور سه جانبه حمل و نقل ریلی را با قزاقستان، ترکمنستان به عنوان کریدورهای «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» (KTI) امضا کرده است. این حرکت باعث تحولی جدید در منطقه خواهد بود و ترتیبات سودمند متقابل را برای تجار و صنعت گران کشورهای اکو ایجاد خواهد کرد.

 

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، در گفتگویی گفته بود که سه کشور می‌توانند مانند ریل کانتینری ITI، قطارهای مسافربری ITI را در همان مسیر راه‌اندازی کنند تا ارتباط منطقه‌ای و یکپارچگی اقتصادی را تقویت کنند.

 

پاکستان، ایران و ترکیه به شدت با ابتکار کمربند و جاده چین - یک برنامه زیرساختی و سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری درگیر شده‌اند. این احتمال وجود دارد که چین با اتصال به خط فراملی ITI به «دیپلماسی ریلی» بپیوندد. پاکستان در حال مذاکره با چین برای اتصال اسلام آباد به کاشغر (در استان سین کیانگ جنوبی) از طریق راه آهن است، مسیری که در حال حاضر توسط بزرگراه قراقوروم انجام می‌شود.

 

چین معتقد است اتصالات ریلی به عنوان ستون اصلی BRI است. اگر چین به خط آهن ITI بپیوندد، اتصال BRI را بیشتر تقویت و اقتصاد و زیرساخت کشورهای آسیا، آفریقا و اروپا را به هم مرتبط می‌کند.

 

ریل کانتینری اسلام آباد-تهران-استانبول با اشتیاق تمام به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این یک پروژه بلند مدت است که همکاری دوجانبه را بهبود می‌بخشد و تبادلات تجاری و اقتصادی بین سه کشور را تقویت می‌کند. در آینده دیپلماسی ریلی ممکن است بیشتر شکوفا شود. راه آهن کانتینری ITI تنها شروعی است که نقش مهمی در تقویت ارتباط منطقه‌ای و ارتقای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در منطقه ECO ایفا می‌کند.

 

نتیجه

موقعیت سرزمینی ایران به عنوان یکی از مزایای اقتصادی کشور محسوب می‌شود که متاسفانه در سال‌های اخیر مغفول مانده است. از همین رو؛ استفاده از دیپلماسی ریلی مورد استفاده در قطار اکو می‌تواند نمونه‌ای موفق برای تداوم آن در راه‌های بین‌المللی دیگر مانند شمال-جنوب باشد. باید توجه داشت که در موضوع تجارت معمولا کشورها منتظر استفاده از یک گزینه نیستند و در صورت تعلل، از جایگزین‌های آن استفاده خواهند کرد. برای نمونه در موضوع جنگ اوکراین، چین برای در امان ماندن محموله‌های باری استفاده از راه آهن روسیه را کاهش و در مقابل روی به کریدور میانی از طریق جمهوری آذربایجان آورده است.

 

بنابراین؛ تهران نباید بیش از فرصت‌های خود در بحث راه‌های بین المللی را از دست بدهد. باید توجه داشت که روز گذشته، رییس جمهور ترکیه،اعلام کرد که «ترکیه برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت لجستیکی راه روشنی در پیش دارد.  ترکیه به دنبال این است که یک ابرقدرت لجستیکی در جغرافیایی از لندن تا پکن، سیبری تا آفریقای جنوبی باشد.»

 

درواقع این سخنان اردوغان به عنوان تلنگری برای رقبای منطقه ای مانند ایران است که اگر دیر بجنبند، دیگر فرصت بهره‌مندی از مزایای افزایش حجم تجارت جهانی آینده را از دست بدهند.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده