اهمیت کریدور خلیج فارس-دریای سیاه برای تجارت جهانی-راهبرد معاصر
خبر خوش برای استقلال در آستانه بازی با تراکتور واکنش باشگاه تراکتور به اتفاقات فرودگاه تبریز طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تأیید شد عضو اتاق بازرگانی:بانک مرکزی درحمایت ازتولید نمره قبولی گرفت جزئیات و زمان فروش اینترنتی دارو اعلام شد درخواست نمایندگان مجلس از وزارت نیرو درباره قطع برق بخش کشاورزی واکنش کمیته انضباطی به شادی جنجالی جواد نکونام هر که تمکن مالی بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بدهد سردار باقری: عصبانیت دشمن از سپاه بخاطر اقتدار آن است اولتیماتوم به بیرانوند؛ فعلا به فکر بازگشت نباش! کمیته انضباطی با پرسپولیس رفتار متفاوت نداشته باشد قدردانی سپاه پاسداران از حمایت‌های مردم از عملیات «وعده صادق» واکنش مدافع ملی‌پوش پرسپولیس به پیشنهاد میلیون دلاری این گروه از بازنشستگان از همسان‌سازی حقوق معاف می‌شوند؟ عذرخواهی کاپیتان استقلال بعد از پیروزی! پیشنهاد جدید پرسپولیس به اوسمار وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس وضعیت بورس امروز 1 اردیبهشت 1403 گام مهم وزارت اقتصاد برای پایان دادن به رانت مالیاتی شرکتها آخرین قیمت طلا؛ سکه؛ دلار و یورو در بازار امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان کاهش قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی+ جدول افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه+جدول وزارت دفاع: عملیات «وعده صادق» توان بازدارندگی کشور را برای جهانیان به نمایش گذاشت رئیس جمهور اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی را ابلاغ کرد هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی به کشور خبر جدید ازنقل و انتقالات استقلال محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب! اعلام زمان آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات شورای رقابت ابهامات خودرویی سایپا را پاسخ داد ارزیابی آمادگی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور سرلشکر باقری وزیر کار: دستمزد کارگران طبق مصوبه شورای عالی کار پرداخت خواهد شد سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳ اعلام شد+ جزئیات آرام‌شدن بازار ارز و طلا از امروز با فروکش تنش‌های سیاسی سهمیه‌ رانتی ارز/تخصیص ۸۰۰ میلیونی موتور و بازار ملتهب خودرو خوردن بال و گردن مرغ برای سلامتی ضرر دارد؟ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی! سامانه املاک مهم‌ترین زیرساخت برای ساماندهی بازار اجاره‌بها تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد!/ اگر نکونام بماند... آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد مصوبه مزد ۱۴۰۳ مطابق ماده ۴۱ قانون کار نیست قیمت جهانی طلا امروز 1 اردیبهست 1403 امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق واکنش دستیار رئیسی به تذکر رهبری درباره نحوه برخورد با بی حجاب‌ها واکنش سخنگوی سپاه به ادعای آسیب‌دیدن نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

اهمیت کریدور خلیج فارس-دریای سیاه برای تجارت جهانی

پروژه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس - دریای سیاه که توسط ایران آغاز شده، به تدریج در حال شکل‌گیری است. در صورت اجرا، این پروژه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تقویت روابط تجاری آسیا و اروپا و همچنین افزایش سهم اقتصادی و سیاسی ارمنستان در منطقه، جاده ترانزیتی بزرگی ازهند به کشورهای اروپای شرقی ایجاد کند.
توحید ورستان؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 07
کد خبر: ۱۳۷۰۲۰

اهمیت کریدور خلیج فارس-دریای سیاه برای تجارت جهانی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هفته گذشته امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران،  در دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه به نهایی شدن سند موافقتنامه کریدور بین‌المللی خلیج فارس - دریای سیاه اشاره و تاکید کرد: امضای این سند و اجرای کریدور مذکور منشا تحولات مثبت در همکاری‌های تجاری و ترانزیتی مابین جمهوری اسلامی ایران و حوزه دریای سیاه می‌شود.

 

ایران برای تامین جریان حمل‌ونقل بار به اروپا، کارهای زیادی را برای توسعه بنادر خلیج فارس و دریای خزر، گسترش شبکه ریلی انجام داده است. برای نمونه، ایران و هند پس از چند سال مذاکره در سال ۲۰۱۵ توافقنامه توسعه بندر چابهار را امضا کردند. این بندر، هند را به افغانستان و آسیای مرکزی متصل خواهد کرد. هند دو ترمینال و پنج اسکله در چابهار اجاره و باید ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کرد تا چابهار را به پایانه‌های کانتینری و باری چندمنظوره تبدیل کند.

 

اما بلندپروازی ایران به دلیل موقعیت، سطح امنیتی بالا، تنوع اقتصادی و نیروی کار تحصیل کرده احتمالا راهی جدید در غرب آسیا باشد. بسیاری بر این عقیده هستند که ایران صرفاً یک بازار ۸۵ میلیونی نیست، بلکه با فراهم کردن دسترسی به کشورهای عربی در جنوب و غرب و به آسیای میانه به عنوان یک نقطه تجاری برای بازار ۳۰۰ میلیونی ظاهر می‌شود.

 

ایران در تلاش است تا نه تنها برای غرب آسیا و کشورهای آسیایی خود را به یک نقطه تجاری تجاری تبدیل کند، بلکه آنها را به اروپا نیز متصل کند.

ایران در تلاش است تا نه تنها برای غرب آسیا و کشورهای آسیایی خود را به یک نقطه تجاری تجاری تبدیل کند، بلکه آنها را به اروپا نیز متصل کند. تهران پروژه ایجاد کریدور حمل و نقل خلیج فارس - دریای سیاه یا کریدور ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و بلغارستان را به هم متصل کرده است. بلغارستان موافقت کرد با استفاده از بنادر وارنا و بورگاس به این پروژه بپیوند  در صورت لزوم، پایانه‌های تخصصی در وارنا و بورگاس ساخته خواهد شد. بطوریکه، کارشناسان دو کشور (در تهران و صوفیه) در مورد جزئیات پروژه ملاقات کرده‌اند.

 

کریدور جدید برای کامیون‌های ایرانی برنامه‌ریزی شده است که باید از طریق ارمنستان و گرجستان امتداد یابد تا به دریای سیاه برسند و از آنجا بتوانند از طریق کشتی‌های RORO به بلغارستان، یونان و حتی ایتالیا حرکت کنند.

 

دور زدن ترکیه

تنش در غرب آسیا اهمیت و نقش کریدور را افزایش می‌دهد. ایران تلاش می‌کند تا جاده‌های موازی ترکیه برای کامیون‌هایش را داشته باشد تا امکانات را افزایش دهد و به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و دلایل ژئواکونومیکی نیز مهم است.

 

آنکارا برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی منطقه دریای سیاه تلاش می‌کند و همکاری اقتصادی دریای سیاه (BSEC) را ابزاری برای اجرای جاه طلبی‌های منطقه‌ای خود می‌داند.

در حال حاضر ارتباط بین کشورهای غرب آسیا و اروپا از طریق ترکیه انجام می‌شود. آنکارا برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی منطقه دریای سیاه تلاش می‌کند و همکاری اقتصادی دریای سیاه (BSEC) را ابزاری برای اجرای جاه طلبی‌های منطقه‌ای خود می‌داند. ترکیه تلاش می‌کند از ترانزیت ‌و راه‌های بین‌المللی به عنوان ابزاری برای افزایش نفوذ خود و در نهایت تسلط بر قفقاز جنوبی و حوزه دریای سیاه استفاده کند.

 

پروژه ایجاد کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس-ارمنستان-گرجستان-دریای سیاه-بلغارستان-یونان که توسط تهران آغاز شده است، اساساً جایگزین مسیرهای حمل و نقل ترکیه می‌تواند باشد.

 

 همچنین، پس از جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ، تهران به طور جدی نگران حفظ نفوذ خود بر قفقاز جنوبی، از جمله مسیرهای حمل و نقل ترانزیت است. این کریدور فرصت بی‌نظیری را برای ایران فراهم می‌کند تا با ساماندهی مسیرهای حمل‌ونقل چندوجهی (از طریق دریا، راه آهن و بزرگراه) از موقعیت جغرافیایی و پتانسیل خود برای ایجاد تنوع در مسیرهای ارتباطی با همسایگان خود استفاده کند.

 

ایران به دنبال اتصال بنادر خود در خلیج فارس به بنادر دریای خزر از طریق مسیرهای ریلی ترانزیتی و ایجاد ارتباط با بنادر دریای سیاه از طریق کشورهای قفقاز جنوبی با خروجی نهایی به مدیترانه است. در واقع ایران با اتصال چهار حوضه بزرگ به یکدیگر نقش اساسی در این کریدور ایفا خواهد کرد.

 

شرکای ایران در کریدور خلیج فارس - دریای سیاه

ایران - ارمنستان؛ تهران به ایروان پیشنهاد داد تا تمام تلاش خود را برای اجرای پروژه اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق خاک ارمنستان به کار گیرد. برخلاف ترکیه و آذربایجان، ایران با ارمنستان تضادها و مسائل سیاسی ندارد. اجرای این پروژه ارمنستان را از بن‌بست به یک منطقه ترانزیتی تبدیل می‌کند. تهران در عین حال برای ارائه خدمات فنی و مهندسی برای ایجاد این کریدور اعلام آمادگی کرد.

 

در حال حاضر ارمنستان زیرساخت‌های جدی برای حمل بار ایرانی ندارد. بزرگراه‌های اصلی ۵۵۰ کیلومتری که گرجستان و ایران را به هم متصل می‌کند نیاز به نوسازی دارد.

 

پروژه احداث خط‌آهن اتصال ایران به ارمنستان نیز وجود دارد که در صورت اجرای آن خط‌آهن خلیج فارس و دریای سیاه را به هم متصل می‌کند. بر اساس محاسبات اولیه، هزینه آن تا ۳.۵ میلیارد دلار خواهد بود.اما سازمان‌های مالی بین‌المللی در ارمنستان ایده ساخت‌وساز را مثبت ارزیابی می‌کنند و آماده کمک مالی هستند. پروژه ساخت خلیج فارس - دریای سیاه، نشان می‌دهد که نگرش مثبت در اتحادیه اروپا نیز وجود دارد.

 

ژئوپلیتیک متلاطم قفقاز جنوبی تهدیدهای متعددی را برای ارمنستان محصور در خشکی و فقیر از منابع ایجاد می‌کند. این کشور با جستجوی فرصت‌های ارتباطی با کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی (ITC)، اتصال به بنادر گرجستان و متحد شمالی خود روسیه، تلاش می‌کند بر محاصره حمل‌ونقل غلبه کند. ارمنستان به دلیل عدم دسترسی سرزمینی به دریا و محاصره آذربایجان و ترکیه، ناگزیر برای تامین دسترسی غیرمستقیم دریایی خود به خاک دو همسایه دیگر خود یعنی گرجستان و ایران تکیه کند.

 

ایران - گرجستان؛ سال ۲۰۱۰ نقطه عطفی در روابط ایران و گرجستان است و برقراری ارتباط مستقیم هوایی بین پایتخت‌های دو کشور و افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در باتومی صورت گرفت.

 

در نتیجه جریان گردشگران و روابط اقتصادی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. در ژانویه ۲۰۱۱، بازدیدهای ایرانیان از گرجستان به ۲۱۳۰۰ نفر و در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۸۹۶۰۰ نفر رسید. تعداد شرکت‌های ثبت شده در گرجستان از ۱۰۰ در دو سال گذشته به ۱۵۰۰ افزایش یافته است.

با این حال، در سال ۲۰۱۳، دولت ائتلافی با دستور یکجانبه نظام ویزای رایگان را لغو کرد. در نتیجه تعداد بازدیدکنندگان ایرانی در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۲ به میزان ۷۲ درصد کاهش یافته است.

 

ایران علاقه‌مند به گسترش و تعمیق روابط تجاری-اقتصادی با کشوری در شرایط تجارت آزاد اتحادیه اروپا است. به موازات توسعه این روابط، ایران علاقمند به ساخت انبارها، بنادر و سرمایه گذاری در مناطق صنعتی گرجستان خواهد بود.

 

ایران – بلغارستان و یونان؛ تصمیم بلغارستان و یونان برای پیوستن به کریدور حمل‌ونقل خلیج فارس-دریای سیاه این پروژه را امیدوارکننده‌تر می‌کند. در این راستا، ایران و بلغارستان سه قرارداد اساسی برای تسهیل روابط بین شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور در زمینه‌های مخابرات و سرمایه‌گذاری متقابل امضا کردند. بلغارستان می‌تواند به بستری برای سرمایه‌گذاری ایران در اتحادیه اروپا تبدیل شود.

 

ایران بلغارستان را به عنوان یک شریک در نظر می‌گیرد که احتمالا به دروازه صادرات منابع انرژی ایران به اروپا تبدیل شود و آن نیز احداث خط لوله گاز ایران - گرجستان - دریای سیاه - بلغارستان باشد. از همین روی ممکن است به کریدورهای ارتباطی انرژی بین اروپا و کشورهای غرب آسیا تبدیل شوند که سرشار از منابع انرژی هستند. علاوه بر این، ایران آماده تامین مالی ساخت کارخانه‌های فرآوری نفت در بلغارستان است که ممکن است به پایگاه جدیدی در اروپا برای نفت ایران تبدیل شود. همچنین در مارس ۲۰۱۶، شرکت ملی نفت ایران (NIOC) و هلنیک پترولیوم یونان قراردادی را برای ازسرگیری عرضه نفت ایران امضا کردند. این شرکت یونانی قبل از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، خریدار سنتی نفت ایران بود.

 

بهره سخن

پروژه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس - دریای سیاه که توسط ایران آغاز شده، به تدریج در حال شکل‌گیری است. در صورت اجرا، این پروژه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تقویت روابط تجاری آسیا و اروپا و همچنین افزایش سهم اقتصادی و سیاسی ارمنستان در منطقه، جاده ترانزیتی بزرگی ازهند به کشورهای اروپای شرقی ایجاد کند.

 

در صورت موفقیت این پروژه، ارمنستان و گرجستان را به مناطق ترانزیت حیاتی تبدیل کرده و به رشد اقتصاد آنها کمک خواهد کرد. برای ارمنستان نیز به معنای پایان محاصره ترکیه و آذربایجان است. از آنجایی که این پروژه روسیه را دور می‌زند، نفوذ روسیه در دریای سیاه و منطقه را تضعیف و فرصت‌های خوبی را برای ارمنستان باز می‌کند.

 

برای بلغارستان و یونان اجرای این پروژه امتیازات بیشتری را هم در زمینه تجارت و سرمایه گذاری و هم تنوع در منابع و مسیرهای تامین منابع انرژی فراهم می‌کند. بنابراین، آن پروژه دارای پیش‌نیازهای اقتصادی و سیاسی برای اجرا است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده