توضیح درباره بخش پولی شبکه شاد-راهبرد معاصر

توضیح درباره بخش پولی شبکه شاد

مجری فنی شبکه شاد درباره بخش پولی این شبکه گفت: تنها بخشی که در شاد هزینه دارد، بخش خدمات افزوده است که لزوما آموزشی هم نیست.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 16
کد خبر: ۱۲۹۶۵۳

به گزارش راهبرد معاصر، «علی کاظم‌زاده» مجری فنی شبکه شاد درباره بخش‌های هزینه‌دار شاد و رعایت عدالت آموزشی در تعیین این هزینه‌ها گفت: در حال حاضر استفاده از سامانه شاد آموزش و پرورش کاملا رایگان است و کاربران پولی بابت آن خدمات پرداخت نمی‌کنند. این رایگان بودن شامل کلاس‌های خدمات آموزشی و پرورشی و... می‌شود، اما تنها بخشی که در شاد هزینه دارد، بخش خدمات افزوده است که فقط شامل کلاس درس هم نمی‌شود. این خدمات شش محور دارد و یکی از آن‌ها کلاس آنلاین است و موارد دیگری مثل برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات، بازی‌های رایانه‌ای و... را هم در برمی‌گیرد که باز هر کدام از آن‌ها سرفصل متفاوتی دارند و لزوما آموزشی هم نیستند و ممکن است جنبه فرهنگی، سرگرمی و پرورشی برای دانش آموزان داشته باشند.

کاظم‌زاده توضیح داد: هزینه این خدمات مبتنی بر هزینه‌ای است که شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات در نظر می‌گیرند و ما این امکان را نداریم که در قیمت‌گذاری دخالت کنیم و آن را تغییر بدهیم. در واقع ما بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی بستری را برای ارائه خدمات افزوده از سوی اشخاص حقوقی دولتی و خصوصی فراهم کرده‌ایم تا آن‌ها بتوانند از طریق همین بستر کارشان را انجام بدهند.

مجری فنی شاد در پاسخ به این سوال که آیا هزینه بهره‌برداری از این خدمات افزوده برای اقشار مختلف جامعه عادلانه هست یا خیر؟ عنوان کرد: عدالت اجتماعی در آموزش کشور واقعا بحثی جدی است و ما برای رعایت همین عدالت آموزشی بود که ترافیک اینترنت شاد را رایگان کردیم و نمونه تدریس‌های برتر را در شاد قرار دادیم تا سطوح محروم‌تر بتوانند به تدریس‌ها دسترسی داشته باشند و این یعنی دورترین نقطه از پایتخت می‌تواند به کلاس‌های درس بهترین معلم تهران در بستر شبکه شاد دسترسی رایگان داشته باشد؛ بنابراین خدمات اصلی و پایه شاد رایگان است و می‌دانیم که تحصیل رایگان در مقاطع ابتدایی و متوسطه مصوب نظام آموزش کشور ماست، اما خدمات افزوده چیزی نیست که ما آن را تامین کنیم و مربوط به شرکت‌هاست که شامل آموزش‌های غیررایگان می‌شود که ما دخل و تصرفی در تصمیم آن‌ها نداریم و نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم آیا این هزینه‌ها برای اقشار مختلف جامعه صرفه اقتصادی دارد یا خیر. این شرکت‌ها با توجه به حجم مخاطبی که می‌توانند خدمات به آن‌ها ارائه کنند، نرخ استفاده از این خدمات را هم تعیین می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: ارزان کردن هزینه این بخش‌ها طبیعتا در اختیار ما نیست، اما شاید آموزش و پرورش بخواهد دستورالعملی ابلاغ کند که حداقل و حداکثر هزینه در استفاده از خدمات افزوده تعیین شود و تصمیم نهایی در مورد چنین اتفاقی در اختیار وزارت آموزش و پرورش است، البته لازم به یادآوری است که اگر این خدمات روی سرور‌های داخلی باشد، خود به خود نیم بها خواهند بود.

مجری فنی شبکه شاد در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش ترافیک کاربران شاد با بازگشایی مدارس، آیا ایده‌ای جهت رفع نواقص و کاستی‌های این برنامه دارید یا خیر، توضیح داد: ما بزرگترین رفع اشکال‌ها و نواقص را زمانی انجام دادیم که در اوج بهره‌برداری کاربران از شاد بودیم. برخی مشکلات کاربران مثل دشواری در اتصال به کلاس، عدم ارسال پیام کتبی و صوتی دانش‌آموزان و معلمان و... را در همان دوره برطرف کردیم تا دانش‌آموزان برای حضور و استفاده از کلاس‌ها به مشکل برنخورند. یک بخشی از انتقادات نسبت به شاد واقعا دست ما نبود و به کیفیت و سرعت اینترنت ربط داشت. همچنین با توجه به تعداد کاربرانی که وارد شبکه می‌شدند احتمال اشکال و اختلال دور از انتظار نبود. شبکه شاد در پیک کاری، تا سه میلیون کاربر را هم در برگرفت و واقعا مشکلی از این نظر نداشتیم، اما گاهی قطع و وصلی اینترنت باعث می‌شد که دانش‌آموزان از کلاس بیرون بیفتند و اذیت شوند.

کاظم‌زاده خاطر نشان کرد: هدف اصلی برنامه شاد این بود که موانع اصلی مسیر آموزش را برطرف کند. البته حضور شدن کلاس‌ها و استفاده کمتر از شبکه شاد در قیاس با دوران تحصیل غیرحضوری، دست ما را بازتر کرده و می‌توانیم فعالیت‌های توسعه‌ای شاد را افزایش بدهیم از جمله توسعه خدمات افزوده و هدف ما این است که شبکه شاد را بیش از قبل تقویت کنیم. البته کاهش حضور کاربر در شاد بعد از بازگشایی مدارس خیلی زیاد نبود و آمار‌های روزانه ما نشان می‌دهد که اگر تا پیش از بازگشایی مدارس ۱۱ میلیون کاربر فعال داشتیم، درحال حاضر این رقم به هفت میلیون کاربر روزانه فعال رسیده است و در مجوع حدود ۳۰ درصد ریزش کاربر فعال داشته‌ایم. هنوز معلم‌ها و دانش‌آموزان از شاد استفاده می‌کنند و برای هم پیام می‌فرستند یا از مطالب کانال‌های درسی و غیردرسی بهره می‌برند و لزوما حضور در شاد برای استفاده از کلاس درس نیست.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه تایید یا رد طرح‌هایی که طبق فراخوان به شاد می‌رسد در حیطه اختیارات آموزش و پرورش است، گفت: کمیته‌ای در آموزش و پرورش برای این کار تشکیل شده که به ارزیابی طرح می‌پردازند و وقتی به نتیجه رسیدند به ما این امکان داده می‌شود که طرح‌های تایید شده را در شبکه شاد فعال کنیم؛ بنابراین تعیین سطح کیفی طرح‌ها ارسالی برای شاد، در حوزه کاری ما نیست. همچنین استقبال از این فراخوان مورد پیش‌بینی ما بوده و تقریبا به انتظاری که از این فراخوان داشتیم، نزدیک است و فراتر یا عقب‌تر از انتظار مان هم نیست.

او در ادامه یادآور شد: ما در شبکه شاد بخشی به عنوان پشتیبانی خدمات افزوده ایجاد کردیم که اگر کسی سوالی در مورد خدمات افزوده و ثبت‌نام در فراخوان طراحی و... دارد، بتواند سوالاتش را بپرسد و دوستان ما قدم به قدم با آن‌ها همراهی می‌کنند که ثبت نام افراد به درستی ثبت شود.

کاظم‌زاده گفت: شبکه شاد امروز به عنوان بازوی کمکی برای نظام آموزشی کشور راه اندازی شده است و تمام دانش‌آموزان، معلمان و مدیران در آن قرار گرفته‌اند بر همین اساس هم ما تلاش می‌کنیم دسترسی به شاد را برای هرکسی که می‌خواهد در این بستر کار کند، فراهم کنیم. ما واقعا هدف تجاری نداریم و فقط بستری هستیم که می‌خواهیم همه از آن استفاده کنند و منحصر به افراد خاصی هم نباشد./ایلنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار