به گزارش راهبرد معاصر آیین رونمایی از کتابهای راهنمای عمل آموزش ترکیبی دوره ابتدایی و متوسطه، عصر امروز در سالن جلسات وزارتی برگزار شد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: روز هشتم آبان ماه، روز بسیج دانش آموزی و سیزدهم آبان ماه روز دانشآموز است که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نیز نامگذاری شده است و وظیفه ما این است که راه شهیدان دانشآموز را ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه کتاب راهنمای عمل آموزش ترکیبی یکی از نیازهای مدارس است که توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نوشته شد، اظهار کرد: در نسخههای بعدی این کتاب باید از حضور صاحب نظران به صورت قویتری استفاده کرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آنفلوآنزای فصلی باعث تعطیلی برخی از کلاس های درس شده است، گفت: خوشبختانه در آموزشهای ما شبکه شاد وجود دارد که این شبکه برای چنین شرایطی طراحی شده است و میتوانیم از این شبکه برای شرایط تعطیلی مدارس استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: اگر نیم رخ شناختی یک دانش آموز را به طور کامل به دست آوریم، میتوانیم تفاوتهای فردی بین دانش آموزان را شناسایی کرده و آموزشهایی را به طور اختصاصی به این دانش آموز ارائه دهیم که مورد نیازشان باشد که این آموزش میتواند ۶۰ درصد از آموزشهای حضوری بهره بیشتری داشته باشد؛ در حال حاضر آزمایشگاههای مجازی، واقعیتهای افزوده و سفرهای مجازی وجود دارد و ما باید از این ظرفیتها برای عمیقتر کردن یادگیریها استفاده کنیم.
نوری با اشاره به افتتاح مدرسه تلویزیونی ایران در روزهای گذشته گفت: شبکه یادگیری در سیمای جمهوری اسلامی ایجاد شده است که در هیچ کجای دنیا شبکهای با این اندازه جامعیت وجود ندارد و این شبکه آموزشها را از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم و در همه درسها در اختیار دانش آموزان قرار میدهد.
وی با بیان اینکه راهنمای عمل میتواند مسیر را برای معلمان مشخص کند، افزود: محتوای زیادی برای دانشآموزان در سطح کشور تهیه شده است، لذا این محتوا باید به صورت یکپارچه و مجتمع جمعآوری شود، البته نمیخواهیم محتوا را به دانشآموزان اجبار کنیم، بلکه دانشآموز، اولیا و معلم خودشان باید به سمت تولید محتوا حرکت کنند.
حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این مراسم اظهار کرد: تجاربی که در دوره کرونا کسب کردیم، متعدد بود و واقفیم که آموزش و پرورش همراه با تجربه رشد میکند. یکی از مهمترین تجربههای کسب شده، مسأله فناوریها و استفاده از فضای ارتباطی و اطلاعاتی جدید است که باید آن را جدی گرفت.
وی افزود: طی دوسال گذشته اتفاقاتی روی داد که معلمان و سطوح مختلف ستادی و حتی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی باور نمیکردند مدارس به مدت دو سال تعطیل شود، اما این اتفاقات رخ داد. تدبیرهای بسیاری را طی دوسال گذشته برای مواجهه با فضای مجازی در سازمان پژوهش داشتیم که شبکه «شاد» یکی از این تدابیر بود. البته مهمتر از موضوع «شاد» این بود که معلمان متوجه شدند میتوانند وارد عرصه تولید محتوا شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه برای مواجهه با دنیای جدید باید برنامهریزی انجام شود، گفت: براساس آنچه که به عنوان هدف تعیین شده و قرار است به سمت آن حرکت کنیم، باید برنامهریزیهای لازم را داشته باشیم و تدابیر خاصی را اتخاذ کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین لطیفی ادامه داد: نگاه ما به آموزش ترکیبی، رویکردی جدید به یادگیری است. باید امروز از یادگیری دوگانه برنامههای درسی بیرون بیاییم و صاحب نگاهی متفاوت به آموزش شویم و در کنار آن توانمندسازی معلمان را انجام دهیم. کار «راهنمای عمل آموزش ترکیبی» که امروز در مراسم رونمایی از آن قرار داریم این است که به معلم کمک کند و فرصتی را فراهم کند برای توانمندسازی معلم.
وی ادامه داد: در آموزش ترکیبی، تمرکز و توجه بر آموزش غیرحضوری است و ابزارها، فرصتها و ظرفیتها به واسطه فضای مجازی باید به خدمت آموزش در آیند. حال قرار است با استفاده از فرصت فضای مجازی معلم بتواند زمینههای غنیتر کردن، عمیقتر شدن و مستمر شدن آموزش را فراهم سازد. البته نباید فراموش کرد که کانون اصلی آموزش مدرسه است اما هدف ما این است که به شکلی از این بسترها استفاده کنیم که اگر بنا به هر دلیل فضای حضوری تعطیل شد، آموزش تعطیل نشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به موضوع اهمیت اشاعه آموزش، خاطرنشان کرد: مهمترین نقطه ضعف ما در آنچه آموزش ترکیبی و غیرحضوری نامیده شده، بحث اشاعه آن بوده است. انرژی لازم را باید روی توانمندسازی معلم گذاشت تا تأثیرات وی را در این حوزه شاهد باشیم. معلمان طی دو سال اخیر آمادگی و انگیزه خوب خود را نشان دادهاند. اگر میخواهیم این نگاه تثبیت شود و آموزش استمرار داشته باشد، باید مقدار زیادی از انرژی خود را روی اشاعه رویکرد جدید آموزش که همان آموزش ترکیبی است صرف کنیم.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این مراسم، اظهار کرد: از سال گذشته در قرارگاه حکمرانی فضای مجازی تلاش کردیم بتوانیم از آموزش ترکیبی بهره ببریم و امروز راهنمای عمل آموزش ترکیبی که در واقع کتاب کار معلمان است، رونمایی شد.
وی ادامه داد: این اقدام در واقع مواجهه فعال ما با زیست بوم جدید است؛ خیلیها فکر میکردند که با توجه به اینکه آموزش را به صورت حضوری ادامه میدهیم، دیگر آموزش در بستر مجازی تعطیل خواهد شد. ما باید بر اساس زیست بوم جدید که دانشآموزان با آن زندگی میکنند، برنامهریزی داشته باشیم تا فضای تربیتی را برای آنها جذاب کنیم.
نوری افزود: اگر بتوانیم بر اساس استانداردهایی که وجود دارد از این زیست بوم استفاده کنیم، کیفیت یادگیری عمیقتر خواهد بود. این باعث نمیشود که کلاسهای درس تعطیل شود بلکه باعث مکمل کلاسهای درس است. /فارس