یک گام تا فروپاشی کابینه ائتلافی نفتالی بِنِت-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

یک گام تا فروپاشی کابینه ائتلافی نفتالی بِنِت

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گویی پیرامون بحران پیش آمده در سرزمین‌های اشغالی و پیامدهای آن بر کابینه ائتلافی بنت گفت: با اعلام تعلیق حمایت فهرست متحد عربی از کابینه ائتلافی اسرائیل، نفتالی بنت دچار چالش‌های بسیاری شده است، بنحوی که دور از ذهن نیست کابینه بنت دچار فروپاشی شود. دولت‌هایی که با اختلاف چند رای تشکیل می شوند با جا به جایی و تغییر موضع نمایندگان خود به سهولت سقوط می کنند.
ابوالفضل ظهره‌‌وند؛ کارشناس روابط بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 21
کد خبر: ۱۳۰۲۹۶

یک گام تا فروپاشی کابینه ائتلافی نفتالی بِنِت

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ تحولات صورت گرفته در مسجد الاقصی منجر به افزایش تنش هایی در دولت ائتلافی اسرائیل شده است. اقدامات خشونت آمیز در حالی در مسجد الاقصی بیشتر شده که مسلمانان روزه دار در مقدس ترین ایام به سر می برند. خشونت ها به قدری جدی است که بخشی از ائتلاف دولت بنت عضویت خود را در ائتلاف و در کنست به حالت تعلیق درآورده اند. وضعیت دولت بنت بعد از استعفای عیدیت سیلمن و تعلیق چهار عضو دیگر بسیار متزلزل شده است. راهبرد معاصر در گفت وگو با کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه نگاهی دارد بر آینده سیاسی دولت بنت.


ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر به افزایش درگیری ها در سرزمین اشغالی و تبعات سیاست های خشونت آمیز بنت با مردم فلسطین و تاثیر این موضوع روی کابینه وی گفت: با اعلام تعلیق حمایت فهرست متحد عربی از کابینه ائتلافی اسرائیل، نفتالی بنت دچار چالش‌های بسیاری شده است، بنحوی که دور از ذهن نیست کابینه نفتالی بنت دچار فروپاشی شود. هر چند این معضل و چالش را نباید صرفا به کابینه ائتلافی بنت ربط داد، چرا که دولت‌های ائتلافی چنین مشخصاتی دارند اما این ضعف های بزرگ خصوصا خود را در دوره آقای نفتالی بنت نشان داده است.


وی در این باره افزود: دولت‌هایی که با اختلاف چند رای تشکیل می شوند با جا به جایی و تغییر موضع نمایندگان خود به سهولت سقوط می کنند. مواضع اتخاذ شده خانم عیدیت سیلمن در روزهای اخیر موقعیت آقای بنت را به لبه پرتگاه رسانده است. به طوری که می توان گفت اتفاقاتی که این روزها در داخل رژیم اشغالی اتفاق می افتد بی سابقه است.


ظهره وند در ادامه خاطر نشان کرد: در این موضوع شکی وجود ندارد که در اثنای برگزاری یک نشست مهم منطقه ای چهره دولت آقای بنت در ناتوانی ایجاد امنیت بیشتر از گذشته برملا شد. این موضوع نتانیاهو را برانگیخت تا از فرصت به دست آمده به نفع خود بهره برداری کند و جریانات ضد بنت را برای گارد گرفتن به خط کند. آنچه در این مساله تا کنون رخ داده نشان دهنده آن است که دولت بنت نمی‌تواند بیش از حد وضعیت به وجود آمده را مدیریت کند، لذا از درون در حال فروپاشی است.


کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: مساله اساسی این است که نتانیاهو نیز از قدرت گذشته برای ایجاد یک دولت منسجم برخوردار نیست. حتی اگر خود را برای بازگشت و در دست گرفتن دولت آماده کند، مسائل رژیم صهیونیستی به قدری بحرانی و چالشی شده که قطعا با بازگشت نتانیاهو شرایط بحرانی تر و رفتارهای رژیم اشغالی خشن تر خواهد شد.


ابوالفضل ظهره وند در این باره تصریح کرد: بازگشت نتانیاهو می تواند اراضی اشغالی و منطقه را بیش از پیش دچار چالش کند چرا که رژیم اشغالی به شدت دچار عدم تعادل شده است. به نحوی که با صراحت می توان گفت موقعیت امروز این رژیم با چهار سال پیش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.


کارشناس مسائل منطقه در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: شورش های اجتماعی در کنار عدم مدیریت اقتصادی زمینه های اعتراض یهودیان را نسبت به ناکارآمدی دولت به شدت افزایش داده است. با توجه به اینکه صهیونیست ها نسبت به مسائل مالی و رفاهی خود بسیار حساس هستند و موقعیت رژیم اشغالی اعم از اقتصادی و امنیتی اینک شبیه گذشته نیست، لذا به نظر می رسد نفتالی بنت و رژیم صهیونیستی در سراشیبی بحران هایی قرار گرفته اند که پایانی بر آن نیست به طوری که روز به روز دامنه بحران ها بزرگتر و تداوم خواهد یافت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده