به گزارش راهبرد معاصر بر اساس این اخطاریه تأثیر امواج متوالی گرد و خاک عراقی ابتدا بر مناطق شمال غرب، غرب و سپس مناطق مرکزی و سایر مناطق استان از اوایل وقت پنجشنبه ۱۵ اردیبهشتماه تا اواخر وقت جمعه ۱۶ اردیبهشتماه مورد انتظار است.
همچنین وزش بادهای متوسط تا شدید و برخاستن گرد و خاک محلی از بعد از ظهر پنجشنبه تا اوایل شامگاه همان روز نیز برای مناطق جنوبی و مرکزی استان پیشبینی شده است که با مخاطراتی شامل کاهش دید افقی و کیفیت هوا، افزایش غلظت آلایندههای گرد و خاک، آسیب به نهالها و شکستن درختان، خسارت به سازههای موقت و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال آسیب به صنایع حساس به گرد و خاک همراه است.
در این اخطاریه به خودداری از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده، کودکان و گروههای حساس در فضای باز اتخاذ تمهیدات لازم توسط مسئولان، احتیاط در تردد و سفرهای بین شهری، محکم کردن سازههای موقت، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمانهای نیمه کاره، پرهیز از حرکات ورزشی و فیزیکی در فضای باز توصیه شده است.
بر اساس این اخطاریه اقدامات لازم از سوی مدیریت بحران در قالب بندهای ذیل به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده است:
۱- ابلاغ به اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و سایر دستگاههای مرتبط جهت حفظ آمادگی کامل و اتخاذ کلیه تمهیدات لازم، اقدامات پیشگیرانه و انجام اقدامات مورد نیاز با توجه به هشدارها
۲- برقراری کشیک شبانهروزی و آمادهباش اعضای ستاد و سایر دستگاههای مرتبط و مورد نیاز
۳- حضور مدیران دستگاههای مرتبط و مورد نیاز شهرستان در حوزه محل مدیریت و عدم ترک محل فعالیت بدون هماهنگی و اخذ موافقت فرماندار
۴- ابلاغ به اداره برق جهت بازدید و بررسی مستمر ایستگاهها و شبکههای برقرسانی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از سقوط پایهها و شبکه برقرسانی و تمهیدات لازم به منظور پایداری شبکه برق رسانی بویژه در مراکز حساس درمانی، خدماتی و عملیاتی
۵- ابلاغ به اداره آب جهت بازدید و بررسی مستمر تأسیسات آبرسانی و اتخاذ تدابیر لازم جهت پایداری شبکه آبرسانی و آماده به کار کردن مولدهای برق اضطراری و سایر تجهیزات اضطراری جهت استفاده به موقع در صورت نیاز
۶- ابلاغ به اداره جهادکشاورزی جهت اتخاذ کلیه تدابیر لازم و ارائه توصیههای مورد نیاز به کشاورزان، دامداران و بهرهبرداران بخشهای مختلف جهت پیشگیری از وارد آمدن خسارت به کشتهای زراعی و باغی، دام و طیور، گلخانهها، تأسیسات و سایر بخشهای کشاورزی
۷- ابلاغ به شهرداریها جهت تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداری، آمادهباش نیروها و اتخاذ تدابیر لازم در خصوص درختان با احتمال سقوط و ایمنسازی پروژههای عمرانی و ساختمانی درحال اجرا و محکم کردن سازههای موقت و اجسام با احتمال سقوط و اتخاذ تمهیدات لازم جهت کاهش آلودگیهای زیست محیطی به ویژه در محل های دفن پسماند و پاکسازی محیط
۸- ابلاغ به دستگاهها و بخشداریها و دهیاریها جهت آمادهباش کامل و اتخاذ تدابیر لازم و ایمنسازی پروژههای عمرانی درحال اجرا و محکم کردن سازههای موقت و اجسام با احتمال سقوط
۹- ابلاغ جهت نصب علائم هشداردهنده و توصیههای ایمنی در مناطق پرخطر درون و برون شهری
۱۰- آمادهباش شعب هلال احمر و اتخاذ تدابیر لازم جهت فراهم ساختن امکانات مورد نیاز به منظور امدادرسانی به موقع در صورت لزوم
۱۱- برنامهریزی و هماهنگی با دستگاهها به منظور جابهجایی ساکنین مناطق تحت تأثیر و آسیب پذیر در مقابل حوادث احتمالی (در صورت لزوم) و اسکان آنها در مکانهای امن تا رفع شرایط اضطراری
۱۲- ابلاغ جهت اتخاذ تمهیدات لازم توسط علوم پزشکی و اورژانس ۱۱۵ و آمادهباش کامل مراکز درمانی و استقرار مراکز امدادی و درمانی سیار در محلهای پرتردد در مواقع مورد نیاز
۱۳- ارائه توصیههای ایمنی به رانندگان با توجه به پیشبینی کاهش دید افقی مانند احتیاط کامل هنگام رانندگی در جادههای شهری و برون شهری، رعایت فاصله طولی مناسب با خودروهای دیگر، توجه مستمر به علائم رانندگی و سایر توصیههای ارائه شده توسط عوامل پلیس راه، پلیس راهور، راهداری و حمل و نقل جادهای، هلال احمر و سایر دستگاههای مرتبط
۱۴- ابلاغ به دستگاهها جهت اتخاذ تدابیر لازم و ایمنسازی پروژههای عمرانی در حال اجرا و محکم کردن سازههای موقت و اجسام با احتمال سقوط و اتخاذ سایر تمهیدات لازم
۱۵- مسدود کردن جادههای حادثهخیز در صورت ضرورت با هماهنگی دستگاههای مرتبط و نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان طبق ضوابط
۱۶- اطلاعرسانی نکات و توصیههای ایمنی مانند عدم انجام سفر غیرضروری و عدم تردد، توقف، اسکان در مناطق در معرض وزش باد شدید و مناطق با احتمال سقوط درختان و اجسام و ساختمانهای نیمه کاره، مناطق در معرض گرد و خاک و وقوع سایر حوادث احتمالی و پارک کردن خودروها در محلهای مسقف و ایمن و دور از پروژههای موقت و در دست اجرا و درختان و اجسام با احتمال سقوط به هر طریق ممکن مانند صدا و سیما، رسانههای محلی، مراکز خدمات جهادکشاورزی و امور عشایر، دهیاریها و… به عموم به ویژه بیماران، کودکان، سالمندان، مسافرین، عشایر، روستاییان، دامداران، کشاورزان و ساکنین و شاغلین مناطق در معرض خطر وقوع حوادث احتمالی
۱۷- اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم توسط شرکتهای مخابراتی و ارتباطی جهت پایداری شبکههای ارتباطی و مخابراتی و آماده به کار کردن مولدهای برق اضطراری و سایر تجهیزات اضطراری جهت استفاده در مواقع مورد نیاز
۱۸- پیگیری جهت انجام اقدامات لازم با توجه به قانون هوای پاک و آیین نامه اجرایی شرایط اضطرار آلودگی هوا (آییننامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک) و دستورالعملهای مربوطه توسط دستگاههای مرتبط شهرستان
۱۹- رصد و پایش مستمر میزان آلایندهها از طریق محیط زیست و اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص
۲۰- ارتباط مستمر با ادارهکل مدیریت بحران استان و اعلام آخرین وضعیت و حوادث احتمالی شهرستان
۲۱- ابلاغ به شرکتها، کارخانجات و مراکز صنعتی جهت مدیریت سوخت مصرفی و اتخاذ سایر تمهیدات لازم به منظور کاهش آلایندهها و عدم آسیب به صنایع حساس به گرد و خاک
۲۲- اتخاذ سایر تدابیر مورد نیاز جهت پیشگیری یا کاهـش آثـار حوادث احتـمالی با توجه به وضعیت حادثه خیزی هر شهرستان