به گزارش راهبرد معاصر تعداد ۲۰ تاجر و تولیدکننده ایرانی از ۴ تا ۲۴ اردیبهشت در قالب پروژهای با عنوان « پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با مرکز بین المللی تجارت- ITC» به آلمان سفر کردند و ضمن بازدید از نمایشگاههای بین المللی و شرکت ها و کارخانه های مرتبط آلمانی ، گفتگوها و رایزنی های مستقیم با ۷۵ شرکت به عنوان همتایان آلمانی خود داشتند.
این سفر با همت سازمان توسعه تجارت و با هدف کمک به ارتقای ظرفیت شرکتها و تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی، تلاش برای حضور مجدد در بازارهای اروپایی و استفاده از پتانسیل بازار اروپا در توسعه صادرات، تدارک دیده شد و ۲۰ تاجر و تولیدکننده ایرانی بدون پرداخت هزینه ، توسط یکی از مطرح ترین شرکت های آلمانی شیوه نفوذ در بازارهای جهانی را آموزش دیدند.
این مطالب خلاصه ای از مباحثی بود که میرهادی سیدی مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت مطرح کرد. مواردی که نشان می دهد سازمان توسعه تجارت در دولت سیزدهم بنا دارد تجارت کشور با سایر دول را از ریشه اصلاح کند و استراتژی ملی صادرات که با کمک مرکز بین المللی تجارت تدوین شده است، اجرایی شود.
در ادامه متن گفتگوی با میر هادی سیدی مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت را می خوانید.
*سازمان توسعه تجارت در قالب پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت با ITC اقدام به اعزام 20 تولید کننده و تاجر به آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا کرد. این پروژه چه هدفی را دنبال می کند؟
- سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل به نام مرکز بینالمللی تجارت و در راستای حمایت از شرکت های صادراتی کوچک و متوسط و با هدف ورود به بازار اروپا نسبت به انتخاب و اعزام مدیران 20 شرکت تولیدی- صادراتی بخش خصوصی به کشورآلمان اقدام کرد.
بر اساس این برنامه مدیران 20 شرکت ایرانی در نهایت توانستند در چارچوب برنامه ظرفیت سازی صادراتی سازمان توسعه تجارت از 4 الی 24 اردیبهشت ماه سال جاری در آلمان حضور پیدا کنند. مدیران این شرکت ها در طول حضور در آلمان از خدمات حرفه ای شرکت آلمانی کارل دویزبرگ برای ورود به بازار آلمان بهره مند شدند.
شرکت کارل دویزبرگ شرکتی آلمانی و فعال در حوزه تجارت بین الملل بوده و تخصص این شرکت در بازاریابی بین المللی و کمک به شرکت ها در ورود و نفوذ به بازارهای جهانی است.
*نحوه انتخاب شرکت های اعزامی چگونه بود؟
-آبان سال گذشته سازمان توسعه تجارت فراخوانی با عنوان برنامه ظرفیت سازی و کمک به شرکت های صادراتی ایران جهت ورود به بازار آلمان راصادر کرد و در سایت سازمان توسعه تجارت اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام شد. طبق این فراخوان از شرکت های فعال در شش حوزه خاص که تحت پوشش استراتژی ملی صادرات ایران (که در مشارکت بین سازمان توسعه تجارت و مرکز بین المللی تجارت تدوین شده) قرار گرفته است و همینطور شرکت های دانش بنیان دعوت شد تا در صورت تمایل حضور پیدا کنند و درخواست خود را ارائه کنند. این شش حوزه، حوزه های گیاهان دارویی، میوه و سبزیجات، قطعات خودرو، محصولات پتروشیمی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات وگردشگری بود که حدود 100 شرکت فعال در این حوزه ها علاقه خود را اعلام و در این برنامه ثبت نام کردند.
در نهایت با بررسی های صورت گرفته و مصاحبه های تخصصی که در سه نوبت انجام شد، در مرحله اول 35 شرکت برای گذراندن دوره مقدماتی انتخاب شدند. در بهمن سال گذشته مدرسان شرکت کارل دویزبرگ در تهران حاضر شدند و به مدت 3 روز نسبت به آموزش نحوه کار برای ورود به بازار آلمان، چگونگی انتخاب شرکت های مناسب برای همکاری و نحوه بازاریابی و نفوذ در بازارهای اروپا به تجار ایرانی اقدام کردند. بعد از این دوره از شرکت های حاضر مصاحبه دیگری به عمل آمد و آماده ترین شرکت ها در فهرست نهایی اعزام قرار گرفتند.