مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار قابل قبول نیست-راهبرد معاصر
حکم جدید حسین هدایتی صادر شد | محکومیت ۱۲۰۰ میلیارد تومانی فرمانده نیروی زمینی سپاه: پرندۀ فوق سبک حامل شهید مازندرانی براثر «گیر کردن» و «اصابت پره به کابل برق» سقوط کرد پزشکیان به باکو می‌رود صابر برزکار شرور مسلح معروف به هلاکت رسید + عکس بخشنامه عارف به کلیه دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها درخصوص بکارگیری جوانان، زنان و اقوام در سطوح مدیریتی معاون سیاسی سپاه: مردم ایران در مسیر درست تاریخ ایستاده اند | جوانان تحت تاثیر جنگ روانی دشمنان قرار نگیرند فرمانده نیروی دریایی ارتش: ناو هواپیمابر، ۱۶ ناوشکن و ناوچه آمریکا را در منطقه رصد می‌کنیم | محموله نفتی توقیفی را پس گرفتیم استانداران جدید بوشهر و استان مرکزی معرفی شدند پزشکیان خطاب به سران رژیم اسرائیل: تجاوز به حریم و امنیت خود را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم | اگر آتش‌بس را بپذیرند ممکن است در نوع و شدت پاسخ ما اثر داشته باشد حسین طائب: آمریکا به دنبال جنگ مدیریت شده است | از آنجایی که فکر نمی‌کنید تصویر آمریکا و اسرائیل عوض خواهد شد سرکرده تروریست‌های حادثه تفتان به هلاکت رسید + عکس نامه همسر شهید جهاندیده خطاب به رهبر انقلاب + ویدئو جانشین فرمانده‌کل سپاه: عملیات وعده صادق ۳ حتمی است شایعات درباره سردار قاآنی برای چه بود؟ | توضیحات جدید سخنگوی سپاه سردار مرتضوی‌: تروریست‌های تفتان را ۱۵ ساعته به هلاکت رساندیم

مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار قابل قبول نیست

معاون اول رئیس جمهور مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان و تاکید کرد: باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در بنگاه‌های کوچک اقتصادی و همچنین مشاغل خانگی سرمایه‌گذاری اساسی شود.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 08
کد خبر: ۱۳۷۴۴۸

به گزارش راهبرد معاصر نخستین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دولت سیزدهم به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

مخبر در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و  فناوری، آموزش و پرورش، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد کشاورزی و سایر اعضا حضور داشتند، توجه به مشاغل آینده و همچنین آینده مشاغل را دو نکته کلیدی در سرمایه‌گذاری و آموزش نیروی انسانی در کشور برشمرد و گفت: باید اشتغال‌زایی در راستای آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و نیازهای واقعی بازار کار داخلی و جهانی جهت‌گیری شود.

وی صبح امروز (چهارشنبه) با اشاره به اهمیت تربیت نیروی متخصص و با مهارت مورد نیاز و متناسب با بازار کشور تاکید کرد: تجربه دنیا در سال‌های گذشته نشان داده است که آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین مهارت‌افزایی مهمترین منبع خلق ثروت در کشورها بوده است. بنابراین باید نیروی کار متخصص متناسب با مشاغل آینده از مقاطع تحصیلی ابتدایی در آموزش و پرورش تا دانشگاه‌های کشور تربیت شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در زمینه‌های فناوری اطلاعات و همچنین نیروی کار متخصص سهم بسزایی در مشاغل آینده ایران و جهان دارد.

مخبر مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان و تاکید کرد: باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در بنگاه‌های کوچک اقتصادی و همچنین مشاغل خانگی سرمایه‌گذاری اساسی شود چرا که طبق آمار در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بیشترین توجه برای رشد و توسعه اقتصادی در این زمینه‌ها انجام شده است و ایران با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای نیروی انسانی می‌تواند از این فرصت به خوبی استفاده نماید.

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع عملی و کاربردی برای کمک به تربیت نیروی ماهر گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا علاوه بر جذب دانشجویان در مشاغل مهارتی، فارغ التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آنها با نیازهای کنونی بازار مطابقت ندارد نیز بتوانند با گذراندن دوره‌های لازم برای ورود به مشاغل تخصصی و فنی و حرفه‌ای آمادگی و مهارت لازم را پیدا کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور از وزارتخانه‌های ذیربط خواست تا با ایجاد انگیزه‌های مادی و معنوی برای نخبگان مهارتی کشور زمینه‌های لازم برای ترغیب نیروی جوان کشور در خصوص گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی و همچنین مهارت‌افزایی را فراهم کنند.

در این جلسه همچنین دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی گزارشی از اقدامات دبیرخانه این شورا در دولت سیزدهم و همچنین کارگروه‌های تخصصی ایجاد شده ارائه کرد و نیز درخصوص چالش‌ها و پیشنهادات دبیرخانه شورای عالی با توجه به وظایف اجرایی پیش بینی شده در قانون، پیشنهادات کارگروه تخصصی صلاحیت حرفه‌ای در راستای شیوه‌نامه‌های تدوین استانداردهای آموزشی، ارزشیابی و شایستگی حرفه‌ها، اعتبار بخشی سنجش صلاحیت حرفه‌ای کشور و همچنین آیین‌نامه آموزش کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی بحث، بررسی و تصمیم‌گیری شد.

در ادامه گزارشی از روند آماده‌سازی تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مسابقات جهانی مهارت در شانگهای چین ارائه شد.

در این جلسه تاکید شد علاوه بر طرح‌های مهارت‌افزایی دانشجویان، با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پارک‌های علم و فناوری، فارغ التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آنها با نیازهای کنونی بازار اشتغال کشور مطابقت ندارد، در قالب طرح نخلستان و با گذراندن دوره شش ماه آموزش فشرده و سه ماه کارورزی در پارک‌های علم و فناوری آماده ورود به بازار کار کشور شوند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده