آخرین خبر از نحوه رتبه بندی معلمان و صدور احکام فرهنگیان ۱۴۰۱+ متن آئین نامه رتبه بندی معلمان-راهبرد معاصر
وقتی که مدیر برکنار شده دولت روحانی همچنان از منطقه آزاد ارس حقوق می‌گیرد دستور رئیس جمهور برای تسریع ابلاغ و اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی همه استقلالی ها بستند؛ جز بهترین خرید از نگاه هواداران جانشین وزیر دفاع: برخی دولت‌ها به‌دنبال تخریب روابط عراق با ایران هستند کاهش ضریب جینی در سال اول دولت سیزدهم توضیحات جدید وزیر صمت درباره قرعه‌کشی خودرو تمدید گذرنامه‌های فاقد اعتبار لازم زائران اربعین+ جزئیات پول‌های بلوکه شده نفتی ایران به خزانه بازگشت ورود سازمان بازرسی به تخلفات شرکت‌های هواپیمایی ستاره جدید در خط حمله پرسپولیس را بشناسید بازگشت یاغی پرسپولیس به استقلال منتفی شد مالیات کارت به کارت مشمول مردم عادی نمی‌شود دستمزد کارگران افزایش می‌یابد؟ قیمت سکه و دلار نزولی شد مهاجم یاغی استقلال دوباره به پرسپولیس لینک شد+ لیست استقلال اقدامات بانک مرکزی برای آرامش بازار ارز چه بود؟ آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز در امروز دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ درخواست برخی کشورها برای خرید قیر ایران جزئیات جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با حضور وزیر صمت دردسر جدید برای پرسپولیس ممنوعیت ورود اتوبوس و خودروی شخصی به عراق در ایام اربعین+ جزئیات فیلم| صحبت های مهدی قایدی پس از بازگشت به استقلال سکوت بمب جدید استقلال شکست سنگ بزرگ دانمارکی‌ها برای جدایی گزینه استقلال وقتی که مدافع جدید پرسپولیس یک گل را خرید رشد ۵۳ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند در نیمه نخست ۲۰۲۲ فرمانده کل ارتش: درگیری‌های مرزی با طالبان باید دیپلماتیک حل شود و نیازی به دخالت نظامی نیست مدافع استقلال قراردادش را تمدید کرد کاهش فروش کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی رفتار عجیب یک لیدر با خرید جنجالی پرسپولیس عکس| رونمایی رسمی از آخرین بمب نقل و انتقالات استقلال آخرین اخبار ازتصویب افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان + جزئیات پیشنهاد دولت ارزش واحد‌های نهضت مسکن چقدر است؟ خبر فوری از نقل و انتقالات استقلال/بمب استقلال قرضی شد آغاز مسابقات پهپادی ارتش‌های جهان به میزبانی سپاه بلیت اربعین را گران‌تر از ۶ میلیون تومان نخرید قالیباف: ما نباید قانونگذاری شویم که قانون‌شکنی می‌کند آیت الله رئیسی: گره‌گشایی از زندگی مردم مسئولیت ماست امیر ایرانی: امسال یک مأموریت ویژه دریایی جدید خواهیم داشت امیر سیاری: برای اینکه روی پای خود بایستیم باید مرز دانش را بشکنیم واکنش سردار حاجی زاده به اظهارات میر حسین موسوی نگاه نقطه‌ای به گستاخی میرحسین خطاست برگزاری جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با تیم مذاکره کننده هسته‌ای+ جزئیات خبر جدید و مهم از دولت درباره افزایش دوباره حقوق بازنشستگان و کارکنان بیانیه میرحسین موسوی و موضع خاتمی و اصلاح‌طلبان شهردار شیراز برکنار شد ادعای آلمان: تحریم‌ها نباید به مردم روسیه صدمه بزند گانتس: به تقابل علیه ایران ادامه می‌دهیم جان بولتون: آمریکا عملاً در وین مقابل ایران به زانو درآمده است نخست‌وزیر عراق: آماده تحویل قدرت به دولت منتخب هستم بورل: شهروندان اروپایی باید راضی به پرداخت بها برای اوکراین باشند ماهواره خیام در مدار، ایران و روسیه به سوی تقویت همکاری شکایت مولاوردی به ضرر خودش تمام شد آمار کرونا در ایران امروز ۲۰ مرداد ۱۴۰۱+ وضعیت رنگبندی شهرها زندگی در اروپا گران‌تر می‌شود جوسازی بلینکن درباره ادعای ضد ایرانی جدید آمریکا مسکو: اختلاف غیرقابل حلی در مذاکرات وین وجود ندارد بیانیه گروه ۷: روسیه نیروگاه زاپروژیا را به اوکراین تحویل دهد هشدار/ سیلاب عصر امروز ‌‌فیروزکوه را در بر می‌گیرد پیش‌بینی تردد ۵ میلیون زائر اربعین از مرزهای کشور حمله پهپادی مجدد ترکیه به قامشلی سوریه تبعات امنیتی پیگیری راهبرد مهار چین و روسیه از سوی آمریکا اتهام‌زنی‌های ادامه‌دار آمریکا علیه ایران در بحبوحه مذاکرات رفع تحریم واکنش تایوان به طرح «یک کشور، دو نظام» چین هشدار تند خواهر رهبر کره شمالی به سئول افشاگری حامد آهنگی از پشت پرده «شب‌های مافیا» همه رستوران های حاشیه رودخانه ها در شمال تهران تعطیل شد فیلم| سیل و رانش هولناک در امامزاده داوود(ع) فیلم| هشدار وقوع سیل برای امشب و دو روز آینده آمار کرونا در ایران امروز 6 مرداد 1401+ رنگبندی جدید شهرها تعطیلی ۲ هفته‌ای بوستان‌های تهران صحت دارد؟ ۱۸ استان کشور درگیر سیلاب اخبار جدید و مهم درباره اجرای رتبه بندی معلمان+ جزئیات استخدام ۳۵ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش جزئیات نشست آسفالت میدان سپاه + عکس ریزش کوه در محور هراز/ وقوع سیل در حوزه مازندران آخرین وضعیت بارش‌ها و سیل در سیستان و بلوچستان+ آمار جان باختگان به ۵ نفر رسید ویدیو | از کرملین تا پاستور؛ قطار ایران و روسیه روی ریل همکاری‌های دوجانبه ماجرای فیلم منتسب به شهید پاریاب و خاطره تلخ مردم از سرنوشت قهرمان جنگ زائران حج از مشعر به منا رسیدند/ انجام نخستین مرحله رمی جمرات + فیلم اعمال مخصوص روز عرفه+ متن زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه و دعای اللهم تعبا و تهیا+ صوت سینماها ۲۱ تیر ۱۴۰۱ برای بانوان رایگان شد؟ واکنش خانم بازیگر به درخواست شلاق برای ۸۰۰ زن سینماگر+ عکس عید قربان شنبه است یا یکشنبه؟+ تاریخ دقیق تعطیلی عید قربان ۱۴۰۱ قرائت قطعنامه برائت از مشرکین حج ۱۴۰۱ حسین فرح بخش: باید تمام ۸۰۰ زن امضا کننده بیانیه زنان سینماگر را شلاق زد مراسم برائت از مشرکین در عرفات+ فیلم هوشنگ ابتهاج در بیمارستان بستری شد آخرین وضعیت آیت الله ناصری در بیمارستان فیلم‌های سینمایی تلویزیون امروز ۱۷ تیر ۱۴۰۱ جیمز کان بازیگر فیلم پدرخوانده درگذشت تعطیلی سینما‌ها فردا ۱۶ تیر ۱۴۰۱ ویدیو | کاهش ۰.۲ درصدی نقدینگی در فروردین؛ گامی بلند درجهت کنترل نرخ تورم ویدیو |بریکس؛ شتاب دهنده مسیر توسعه اقتصادی ایران اینفوگرافیک| ۱۰ گام تا رسیدن به امنیت سایبری مناسب اینفوگرافیک | تجارت ۵۲ میلیارد دلاری ایران با همسایگان ویدیو | سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به ایران؛ گامی در جهت توسعه دیپلماسی منطقه‌ای کاریکاتور | سوغاتی حج اینفوگرافیک |جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ کاریکاتور | مصائب آواربرداری از ساختمان متروپل آبادان اینفوگرافیک | تراژدی‌های ساختمان‌های ناامن اینفوگرافیک | ۳۲میلیون ایرانی درگیر اجاره بهای مسکن کاریکاتور| پیر شدیم رفت اینفوگرافیک| هر نفر چند کارت بانکی دارد؟ اینفوگرافیک| سبد کالای خانواده ۴ نفره چند در می‌آید؟ اینفوگرافیک| سهم آلاینده‌ها در آلودگی هوای تهران ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

آخرین خبر از نحوه رتبه بندی معلمان و صدور احکام فرهنگیان ۱۴۰۱+ متن آئین نامه رتبه بندی معلمان

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و ساماندهی وضعیت نامناسب بیمه این قشر را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 09
کد خبر: ۱۳۷۵۹۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، با توجه به مطالبات معلمان پیرو اجرای طرح‌های حمایتی از جمله طرح رتبه‌بندی توسط وزارت آموزش و پرورش به سراغ قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و نماینده تام‌الاختیار وزیر رفتیم تا شیوه اجرائی شدن این طرح را بررسی کنیم.

وزارت آموزش و پرورش چه برنامه‌ حمایتی برای معلمان در دولت سیزدهم در دستور کار دارد؟

معلمان از جمله اثرگذارترین اقشار در ارتقای سطح علمی، فرهنگی و تربیتی جامعه هستند و همه آن‌ها در تمامی رویدادهای سیاسی و فرهنگی حضور فعال و اثرگذار داشته و دارند لذا توجه بیشتر به مطالبات این قشر در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

از جمله موضوعات نگران‌کننده‌ این قشر خدوم وضعیت بیمه‌های درمانی است که جزو حداقل‌های نیاز معلمان است و متاسفانه وضعیت مطلوبی را در این حوزه در سنوات گذشته و در حال حاضر شاهد نیستیم و در این موضوع جایگاه والای معلم لحاظ نشده که این مسئله موجب شده وزیر آموزش و پرورش در راستای ساماندهی بیمه‌های درمانی به صورت جدی اقدام کند و خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت گرفته به ثمر نشسته و با پیگیری‌های مبسوط این مشکل به زودی مرتفع خواهد شد.

مسئله دیگر بحث رتبه‌بندی معلمان می‌باشد که آموزش و پرورش با جدیت به دنبال اجرائی کردن آن است که بلافاصله پس از تصویب نهایی و رفع نواقص در دستور کار قرار خواهد گرفت.

طرح رتبه‌بندی معلمان را بیشتر توضیح دهید و مشخصا بفرمایید این انتظار چه زمانی به پایان می‌رسد؟

از نظر من تعویق ۱۰ ساله برای اجرائی کردن این طرح واقعا زیبنده نیست اما این اطمینان را می‌دهم وزارت آموزش و پرورش با جدیت تمام در حال پیگیری این طرح مهم بوده است و دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان عزم جدی برای تسریع در اجرای این طرح دارند.

در خصوص اجرای این طرح قانون‌گذار صریحا مشخص کرده آیین‌نامه این طرح ظرف مدت یک ماه توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی سازمان برنامه و بودجه و ۲ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر تهیه شود که ظرف یک ماه انجام و برای تصویب به دولت ارسال شد.

به دولت سه ماه مهلت داده شد که روزهای پایانی است و کمیسیون امور عمومی و منابع انسانی جلسات بسیاری گذاشت و پیش‌نویس اولیه آماده شد و امروز قرار بود در صحن علنی مجلس بررسی شود و به نظرم برای یک‌شنبه هفته آینده می‌شود آن را نهایی کرد.

آمادگی کامل اجرائی کردن این طرح از سوی وزارت وجود دارد و با توجه به مهلت داده شده منتظر هستیم که دولت تاییدیه این پیش‌نویس را به ما ابلاغ کند به طوری که وزیر به تمامی استان‌ها و ۷۵۰ رئیس اداره کار تنظیم اطلاعات معلمان زیرمجموعه خود را بر اساس امتیاز ابلاغ کرده است.

ما در این طرح موظفیم که ۸۰۴ هزار معلم را بر اساس امتیازاتی که کسب می‌کنند به گروه‌های پنج‌گانه آموزشیارمعلم، مربی معلم، استادیار معلم و دانش‌یار معلم و استاد معلم تقسیم کنیم و بر اساس موافقت صورت گرفته از ادارات آموزش و پرورش و نظر هیئت ممیزه، احکام معلمان زده خواهد شد و کار آغاز می‌شود.

مرحله اول مرحله استقرار است و مرحله دوم مرحله استمرار یا ارتقا خواهد بود که پنج سال بعد مجدد با توجه به امتیازات کسب شده در طی این مدت رتبه معلمان تغییر می‌کند.

رتبه‌بندی چه تاثیری در آموزش خواهد داشت؟

ما دنبال ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت هستیم که این مسئله با رتبه‌بندی و تلاش برای ارتقای سطح علمی و ... از طریق بالا بردن امتیاز محقق خواهد شد و همچنین به دنبال ارتقا بخشیدن به جایگاه و مقام معلم هستیم که برخی این را با معیشت مخلوط می‌کنند که اما هدف والاتر است و اجرای این طرح موجب افزایش انگیزه در معلمان برای افزایش سطح علمی خواهد شد.

در این طرح تفاوتی هم بین معلمان مناطق صعب‌العبور و شهرنشین آموزش و پرورش قائل شده است؟

اقلیم کشور به گونه‌ای است که همه استان‌ها نقاط مرفه و محروم را دارد همانند چهارمحال و بختیاری که ۱۰۴ معلم این منطقه در نقاطی تدریس می‌کنند که نمی‌توانند هفتگی هم به منزلشان برگردند اما با این سختی تعلیم و تربیت را تعطیل نکرده‌اند.

به نظر من نباید کسانی که در شرایط سخت هستند با افراد مناطق شهری و مرفه یکجور دیده شوند و معلمان مناطق صعب‌العبور و محروم باید در حوزه‌هایی از جمله مالی مورد توجه بیشتر قرار گرفته و این عدالت در بین همه معلمان دلسور نیز رعایت شود تا در حوزه تعلیم و تربیت خدمات موثری را داشته باشیم که این موضوع نیز در وزارت مطرح شده و با توجه به عزم دولت در آینده بسیاری از نواقص موجود اصلاح خواهد شد.

 

متن کامل آیین نامه رتبه بندی معلمان

 

ماده ۱- تعاریف و اختصارات

در این آیین نامه تعاریف مندرج در ماده دو قانون نظام رتبه بندی معلمان ملاک عمل بوده و به جهت رعایت اختصار به وزارت آموزش و پرورش «وزارت» و به نظام رتبه بندی معمان «رتبه بندی» و به قانون نظام رتبه بندی معلمان «قانون» اطلاق می‌شود.

ماده ۲- دایره مشمولان

افرادی که صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توان‌بخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون واحد آموزشی و تربیتی

تبصره ۱: افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طریق طبقه بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۷/۹/۵۸ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می شوند.

تبصره ۲: آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه بندی می شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت های اداری حسب شرایط ذیربط از رتبه بندی برخوردار نمی‌شوند.

ماده ۳- معلمان بر اساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه، خود با رعایت ضوابط مندرج در قانون و این آیین نامه در یکی از رتبه های پنج گانه به ترتیب آموزش‌یار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند.

ماده ۴- فرایند رتبه بندی

فرایند رتبه بندی برای مشمولین بر مبنای امتیازات مکتسبه ناشی از معیارهای ذیل و با رعایت ترتیب اولویت انجام می‌شود:

الف) استقرار رتبه بندی (اجرا از ۳۱/۶/۱۴۰۰)

جدول 1 رتبه بندی معلمان

جدول 2 رتبه بندی معلمان

جدول 3 رتبه بندی معلمان آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان
آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان

تبصره: علاوه بر امتیازات جدول فوق، امتیازات ویژه‌ای به ایثارگران و نخبگان شرح ذیل اختصاص می‌یابد:

ایثارگران مشمول موضوع ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۳/۴/۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی ۲۵ امتیاز
نخبگان با تأیید بنیاد ملی نخبگان ۲۵ امتیاز

جدول حداقل امتیازات ضروری متناسب با هر رتبه

جدول 4 رتبه بندی معلمان آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان
آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان

ب) ارتقاء رتبه

در این مرحله برای احراز رتبه بعدی بر اساس معیارهای ذیل امتیازات صرفاً در بازه زمانی رتبه فعلی تا رتبه بعدی قابل محاسبه خواهد بود و امتیازات قبلی برای احراز رتبه جدید فاقد اعتبار و قابل محاسبه نمی‌باشد.

۴-۱- معیار شایستگی عمومی

در چارچوب تعاریف مندرج در بندهای ۲ و ۱-۳ ماده ۲ قانون مؤلفه‌ها و امتیازات مربوط به این معیار به شرح جدول ذیل تعیین می‌گردد.

جدول 5 رتبه بندی معلمان

جدول شماره 12 آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان
آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان

۴-۲- معیار شایستگی تخصصی:

مطابق با تعریف مندرج در بندهای ۲ و ۲-۳ ماده ۲ قانون، مؤلفه‌ها و امتیازات مربوط به این معیار به شرح جدول ذیل تعیین می‌گردد.

جدول 6 رتبه بندی معلمان

جدول 7 رتبه بندی معلمان

جدول 8 آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان
آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان

۳-۴- معیار شایستگی حرفه‌ای:

بر مبنای تعریف مندرج در بندهای ۲ و ۳-۳ ماده ۲ قانون، مؤلفه‌ها و امتیازات مربوط به این معیار به شرح جدول ذیل تعیین می‌گردد.

جدول شماره 9 آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان
آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان

۴-۴- معیار تجربه

بر مبنای تعریف مندرج در بند چهار ماده دو قانون، به توانمندی های اطلاق می شود که افراد مشمول قانون در طول سال های خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمی کسب نموده اند مؤلفه‌ها و امتیازات مربوط به این معیار به شرح جدول ذیل تعیین می‌گردد.

جدول شماره 10 قانون نظام رتبه بندی معلمان آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان
آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان

تبصره ۱- حداقل امتیازات ضروری متناسب با هر رتبه در هر یک از شایستگی‌های موضوع این ماده به شرح جدول زیر تعیین می‌شود.

حداقل امتیازات شایستگی آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان
آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان

تبصره ۲- به منظور صحت‌سنجی پژوهش‌های معلمانه (درس‌پژوهی، اقدام پژوهی، روایت پژوهی) و ترویج آن، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با همکاری دانشگاه‌های وابسته به وزارت نسبت به طراحی ساز و کاری برای صحت‌سنجی و ترویج آنها اقدام نمایند.

تبصره ۳- وزارت می تواند در صورت لزوم مصادیق شایستگی های تخصصی و حرفه ای مشاغل خاص (مانند مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی، مربی تربیتی، مراقب سلامت، مشاور و …) را در چارچوب امتیازهای تعیین شده در جداول فوق، اختصاصی سازی نماید.

تبصره ۴- به وزارت اجازه داده می شود نظام رتبه بندی در سال ۱۴۰۰ را برای مشمولین شاغل و یا بازنشستگان بعد از تاریخ ۳۱/۶/۱۴۰۰، بر اساس برخی از عوامل امتیازآور قابل سنجش از معارهای شایستگی موضوع ماده چهار قانون و این آیین نامه اجرا نماید.

تبصره ۵: علاوه بر امتیازات جداول فوق، امتیازات ویژه ای به ایثارگران و نخبگان شرح ذیل اختصاص می یابد:

  • ایثارگران مشمول ماده موضوع ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۳/۴/۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی ۲۵ امتیاز
  • نخبگان با تأیید بنیاد ملی نخبگان ۲۵ امتیاز

ماده ۵: سامانه رتبه بندی

وزارت مکلف است به منظور اجرای فرایند رتبه بندی معلمان علاوه بر استقرار نظام سنجش صلاحیت ها عمومی تخصصی و حرفه ای معلمان (موضوع راهکار شماره ۲-۱۰ سند تحول بنیادین)، نسبت به طراحی و استقرار سامانه رتبه بندی به منظور دریافت مدارک و مستندات با رعایت مقررات مربوطه حداکثر ظرف مدت یک ماه اقدام نماید، به نحوی که فرایند ثبت درخواست، گردآوری و بارگذاری مستندات و مدارک تأییدشده، بررسی پرونده و تأیید امتیازات مکتسبه، تعیین رتبه معلمان توسط هیأت ممیزه ذیربط و اطلاع رسانی مستمر از وضعیت پرونده به مشمولان و پاسخگویی به اعتراضات احتمالی از طریق این سامانه انجام گیرد.

این سامانه پس از مرحله استقرار، ارتقا خواهد یافت و به عنوان سامانه رتبه بندی علاوه بر شفاف سازی تمامی فرایندهای رتبه بندی و تسهیل دسترسی به اطلاعات، به منبع اصلی گردآوری، تولید، به روزرسانی داده های انبوه در طول زمان تبدل خواهد شد. تحلیل هوشمند این داده ها پایه اصلی رتبه بندی (ارتقا و تنزل رتبه) خواهد بود.

ماده ۶- فرایند گردآوری داده ها، تأیید اولیه مدارک و مستندات و ارزیابی داده ها

فرایند رتبه بندی برای تمامی مشمولان قانون با ثبت درخواست و بارگذاری مدارک و مستندات لازم توسط متقاضی در سامانه رتبه بندی آغاز می شود. سایر داده های لازم برای ارزیابی و رتبه بندی مطابق فرایند مندرج در این ماده گردآوری و مورد استفاده قرار می گیرد.

مسئولیت راهنمایی، چگونگی تشکیل پرونده و طی مراحل رتبه بندی بر عهده مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و امور اداری قرار دارد:

۶-۱- داده ها و مستندات قابل جمع آوری به تناسب رتبه ها از تمامی ذینفعان (عوامل تربیتی مانند انجمن اولیا و مربیان مدرسه، شورای مدرسه، ستاد تربیتی، گروه های آموزشی، راهبران آموزشی، شخص معلم، همکاران، اولیا، دانش آموزان و …) در سامانه رتبه بندی گردآوری می شود.

۶-۲- تکمیل داده ها، تأید اصالت داده ها و روایی- پایایی تمامی ابزارهای سنجش، اعتبارسنجی شیوه برگزاری آزمون ها و سایر فرآیندهای تخصصی ارزشیابی، برعهده مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی قرار دارد.

۶-۳- تحلیل داده‌ها و تعیین شایستگی‌ها

۶-۳-۱- مسئولیت تعیین شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای و تجربه معلمان شاغل در واحدهای آموزشی (مدارس) و واحدهای تربیتی (اعم از اردوگاه‌ها، کانون‌ها، سالن های ورزشی و…) بر عهده هیأت های ممیزه مستقر در ادارات آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه/ ناحیه متبوع معلم است. این مئولیت مبتنی بر گزارش های تخصصی ارائه شده توسط ارزیابان حرفه ای آموزش دیده یا مورد تأیید مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، انجام می‌شود.

۶-۳-۲- فرایند تحلیل و ارزیابی داده ها باید به نحوی صورت پذیرد که نتایج آن در قالب داده ها کمی، مقایسه پذیر و قابل ارزیابی، ایجاد و برای رتبه بندی در اختیار هیأت های ممیزه قرار گیرد.

۶-۳-۳- کارنامه بهبود عملکرد هر ارزیابی شونده مبتنی بر تحلیل داده ها، تنظیم و ضن درج در سامانه، در اختیار وی قرار می گیرد.

۶-۳-۴- در تحلیل داده ها، باید ویژگی های اختصاص مخاطب نظیر منطقه محل خدمت (مناطق محروم، مرزی، عشایری)، مقطع تحصیلی، رشته، میزان ساعات تدریس، نوع مدرسه (استثنایی، روستایی، کلاس‌های چندپایه)، شرایط بوم و …. لحاظ گردد.

۶-۳-۵- استفاده از ظرفیت دانشگاه های وابسته به وزارت، سایر مؤسسات علمی و آموزشی، انجمن های علمی، مؤسسات و کانون های ارزیابی تخصصی، تشکل های مردم نهاد دارای عملکرد تربیتی در فرایند ارزیابی شایستگی های معلمی با رعایت مقررات و با تأیید صلاحیت از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت بلامانع است.

تبصره: ارزیابی شایستگی های عمومی، تخصی، حرفه ا و تجربه این دسته از مشمولان در ایفای وظایف اداری و رتبه بندی آنها با استناد به گزارش اعتبارسنجی و تحلیل تخصصی داده ها توسط ارزیابان حرفه ای با توجه به حل خدمت آنها، بر عهده هیأت ممیزه مرتبط (مرکزی، استانی، شهرستان/ منطقه/ ناحیه) است.

۶-۴- چنانچه در ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز برای سنجش شایستگی های معلمی و تجربه افراد مشمول قانون، محرز شود، فردی اطلاعات خلاف واقع در اختیار هیأت های ممیزه قرار داده است، مراتب جهت رسیدگی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان ارجاع می شود تا زمان تعیین تکلیف قطعی موضوع در آن مرجع، رسیدگی به پرونده رتبه بندی متوقف خواهد شد.

ماده ۷- مراحل تعیین رتبه و صدور احکام کارگزینی معلمان

۷-۱- نتایج حاصل از ارزیابی و تحلیل مجموع داده ها (مستندات، خوداظهاری، نظرسنجی ها و…) از طریق سامانه به دبیرخانه هیأت ممیزه ذیربط ارجاع می شود.

۷-۲- رتبه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از ارزیابی معیارهای مندرج در ماده چهار قانون و مفاد این آیین نامه، حداکثر ظرف مدت ده روز از ارجاع در سامانه، توسط هیأت های ممیزه تعیین می شود.

۷-۳- بعد از تعیین رتبه، مراتب در سامانه جهت صدور حکم کارگزینی برابر ماده شش قانون به واحد امور اداری و تشکیلات مرتبط ابلاغ و به معلم و واحد آموزشی و تربیتی متبوع وی اعلام می گردد.

۷-۴- فوق العاده رتبه بندی موضوع قانون، از تاریخ ۳۱/۶/۱۴۰۰ اعمال می گردد. برابر تبصره های ۱ و ۲ ذیل ماده شش قانون، فوق العاده رتبه بندی معلمان جزء عوامل محاسبه حداقل حقوق کارکنان و حداقل دریافتی مقرر در قوانین بودجه سنواتی نیست. دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولان این قانون اختصاص دهد و فوق العاده رتبه بندی موضوع قانون علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور می باشد و مشمول کسور بازنشستگی نیز می گردد.

۷-۵- شرکت در فرایند رتبه بندی معلمان، حقی برای متقاضی ایجاد نمی کند و صرفاً در صورت کسب حد نصاب امتیازات تعیین شده ناشی از معیارهای قانونی و قرار گرفن در رتبه استحقاقی با تأیید هیأت ممیزه ذیربط، موجب برخورداری معلم از مزایای قانونی رتبه بندی خواهد شد.

۷-۶- شرط احراز رتبه بالاتر داشتن گواهینامه صلاحیت معلمی است.

۷-۷- فرایند رتبه بندی به صورت مستمر و دوره ای مطابق زمان بندی های از قبل اعلام شده توسط وزارت انجام می شود به نحوی که مشمولان بتوانند همزمان با ارتقا شایستگی های خود با حضور در فرایند ارزیابی های دوره ای در صورت احراز شرایط به رتبه بالاتر ارتقا یابند.

ماده ۸- رسیدگی به اعتراضات

۸-۱- در صورتی که هر یک از ارزیابی شوندگان نسبت به نحوه رسیدگی و ارزیابی اولیه و تحلیل داده ها، چگونگی محاسبه امتیازات ناشی از معیارهای قانونی و یا رتبه تعیین شده خود، اعتراضی داشته باشد، می تواند حداکثر ظرف مدت ده روز از ابلاغ رتبه، درخواست خود را از طریق سامانه به دبیرخانه هیأت ممیزه ذیربط ارائه نماید.

۸-۲- در صورتی که اعتراض مربوط به روند ارزیابی در کارگروه ها/ ارزیابی ارزیابان حرفه ای، موضوع ماده شش این آیین نامه باشد، مراتب توسط هیأت ممیزه مرتبط حداکثر ظرف مدت ده روز با کسب نظر از کارگروه/ ارزیاب مربوط بررسی و نتیجه نهایی تعیین می شود.

۸-۳- چنانچه متقاضی نسبت به تشخیص هیأت ممیزه در تعیین رتبه استحقاقی معلم اعتراض داشته باشد، مراتب به همراه اظهارنظر کارشناسی هیأت ممیزه ذیربط، جهت رسیدگی به هیأت ممیزه بالاتر ارجاع می شود.

۸-۴- در صورت وارد بودن اعتراض متقاضی، رتبه استحقاقی و توسط هیأت ممیزه رسیدگی کننده به اعتراض تعیین و تاریخ اجرای حکم وی از تاریخ استحقاق خواهد بود.

ماده ۹- مزایای رتبه بندی

با تعیین رتبه استحقاقی مشمول توسط هیأت ممیزه ذیربط، فوق العاده رتبه بندی مطابق ماده شش قانون در حکم کارگزینی مشمول، درج و به صورت ماهیانه و حداکثر تا سه سال و تأیید مجدد شایستگی ها، قابل پرداخت می باشد.

رعایت مفاد تبصره های ذیل ماده شش قانون نسبت به مشمولین نظام رتبه بندی معلمان، توسط وزارت الزامی است.

ماده ۱۰- وظایف و اختیارات هیأت های ممیزه (موضوع ماده هفت قانون) و نحوه تشکیل و رسمیت جلسات

۱۰-۱- وظایف و اختیارات هیئت ممیزه مرکزی

الف) نظارت کلی بر حسن اجرای نظام رتبه بندی معلمان و تحقق اهداف قانون

ب) تدوین و تصویب برنامه های اجرایی، شیوه نامه یا بخشنامه های مورد نیاز برای اجرای مطلوب قانون و این آیین نامه

ج) نظارت بر عملکرد هیأت های ممیزه استانی و شهرستانی، تشکیل دبرخانه های مربوط، پشتیبانی مؤثر از آنها، تأمین اعتبارات و تخصیص منابع مورد نیاز آنها

تبصره- چنانچه تصمیمات هیأت های ممیزه استانی و شهرستانی در تعیین رتبه استحقاقی مشمولین، برخلاف قانون و آیین نامه اجرایی و دستورالعمل های صادره باشد، هیأت ممیزه می تواند تصمیم مقتضی را (اعم از تأیید یا لغو رتبه اعطا شده) پس از ارزیابی مجدد پرونده متقاضی اخذ نماید.

د) رفع ابهامات و پاسخگویی به استعلامات و ایجاد رویه واحد در نحوه رسیدگی، محاسبه امتیازات و تعیین رتبه های مشمولین قانون از طریق ابلاغ سازو کارهای مناسب و پیش بینی آنها در سامانه رتبه بندی

هـ) رسیدگی و تأیید نهایی رتبه مشمولان متقاضی و تعیین رتبه های استحقاقی مشمولین حوزه ستادی و اعضای هیئت های ممیزه استانی مشمول قانون

و) رسیدگی به اعتراضات و شایات احتمالی از عملکرد هیأت های ممیزه استانی

ز) طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی از سامانه رتبه بندی معلمان

ح) بررسی نتایج حاصل از اجرای قانون، اخذ بازخورد، آسیب شناسی و ارائه پیشنهاد اصلاح و بازنگری در قوانین و مقررات ذی‌ربط

۱۰-۲- وظایف و اختیارات هیئت ممیزه استانی

الف) تشکیل دبیرخانه هیأت ممیزه استانی بدون توسعه تشکیلاتی در مدیریت منابع انسانی و امور اداری اداره کل

ب) نظارت بر تشکیل دبیرخانه های هیأت های ممیزه شهرستان/ منطقه/ ناحیه، نظارت بر عملکرد هیأت ها و پشتیبانی از دبیرخانه ها

ج) رفع ابهامات و پاسخگویی به استعلامات در نحوه رسیدگی، محاسبه امتیازات و تعیین رتبه های مشمولین قانون در چارچوب قانون و آیین نامه اجرایی و مصوبات هیأت ممیزه مرکزی

د) بررسی و تأیید نهایی رتبه استاد معلم مشمولان متقاضی و تعیین رتبه های استحقاقی اعضای هیأت های ممیزه شهرستان/ منطقه / ناحیه مشمول قانون

هـ) رسیدگی به اعتراضات و شکایات احتمالی از عملکرد هیأت های ممیزه شهرستان/ منطقه / ناحیه و ارجاع به هیأت ممیزه مرکزی در صورت نیاز

و) نظارت بر عملکرد و پشتبانی مناسب از سامانه رتبه بندی در سطح استان

ز) تهیه و ارائه گزارش های دوره ای و انعکاس موانع و مشکلات مربوط به اجرای فرآیندهای رتبه بندی معلمان به هیأت ممیزه مرکزی

ح) پیشنهاد اصلاح و بازنگری در آیین نامه اجرایی قانون به وزارت

۱۰-۳- وظایف و اختیارات هیئت ممیزه شهرستان/ منطقه/ ناحیه

الف) تشکیل دبیرخانه هیأت ممیزه بدون توسعه تشکیلاتی در کارشناسی امور اداری و تشکیلات

ب) نظارت بر حسن اجرای فرایند رتبه بندی (موضوع ماده شش این آیین نامه) و انجام پشتبانی های لازم

د) بررسی و تأیید نهایی رتبه مشمولان در رتبه های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم و دانشیار معلم و اعلام مراتب به امور اداری و ذینفع

هـ) رسیدگی به اعتراضات و شکایات احتمالی از فرایند ارزیابی و تخصیص رتبه

و) نظارت بر عملکرد و پشتیبانی مناسب از ساانه رتبه بندی در سطح شهرستان/ منطقه/ ناحیه

ز) تهیه و ارائه گزارش های دوره ای و انعکاس موانع و نارسایی های مربوط به اجرای فرایندهای رتبه بندی معلمان به هیأت ممیزه استانی

۱۰-۴- جلسات هیأت های ممیزه موضوع ماده هفت قانون با ترکیب قانونی و با دعوت رئیس یا نایب رئیس هیأت و با حضور حداقل دو سوم اعضاء تشکیل و رسمیت می یابند. مصوبات هیأت ها در حدود موازین قانونی با رأی اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر و با تأیید رییس هیأت، جهت اجرا ابلاغ می گردد.

۱۰-۵- حق الزحمه اعضای هیأتهای ممیزه و کارگره های مرتبط و ارزیابان حرفه ای، در صورت تشکیل جلسات آنها در خارج از اوقات موظف اداری، مبتنی بر عملکرد و تعداد جلسات رسمی در چارچوب مقررات بند ۹ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری و پس از تأیید اعتبار قابل پرداخت می باشد.

تبصره- هیأت های ممیزه می توانند به منظور اجرای صحیح نظام رتبه بندی نسبت به تشکیل کارگروه های تخصصی موضوعی یا اجرایی با رویکرد تسهیل و تسریع در رسیدگی و تعیین رتبه های معلمان اقدام نمایند.

ماده ۱۱- ارتقای رتبه و شرایط آن

ارتقای مشمولین به رتبه های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت معلمی در هر یک از رتبه های استحقاقی با اعمال ارفاقات موضوع تبصره های ۱ و ۲ ماده پنج قانون و کسب شرایط ذیل می باشد:

الف) ثبت درخواست و ارائه مستندات جدید در سامانه رتبه بندی معلمان

ب) کسب امتیاز لازم برای حفظ رتبه قبلی در ارزیابی های صورت گرفته در بازه های زمانی سه سال یک بار، موضوع ماده هشت قانون.

ج) کسب حداقل امتیاز لازم برای ارتقا به رتبه بالاتر طبق جدول موضوع تبصره ذیل ماده چهار این آیین نامه

د) دارا بودن حداقل ۱۵ سال سابقه خدمت معلمی برای رتبه دانشیارمعلم و ۲۱ سال خدمت معلمی برای رتبه استاد معلم با اعمال ارفاقات قانونی مندرج در تبصره های ۱ و ۲ ماده پنج قانون

هـ) کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملرد سالانه به میزان حداقل ۹۰ درصد امتیازات در پنج سال منتهی به ثبت درخواست متقاضی

و) احراز عدم محکومیت قطعی کیفری در ارتباط با مؤلفه های شایستگی های عمومی یا انجام خدمت دولتی صادره از سوی مراجع قضایی صالحه (به استثنای مجازات موضوع درجه هشت ماده ۲۰ قانون مجازات اسلامی) یا محکومیت اداری قطعی صادره از سوی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری (به استثنای مجازات موضوع بندهای الف و ب ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری

ز) احراز صلاحیت عمومی به ویژه پای‌بندی به شئونات معلمی با تشخیص هیأت ممیزه های مرتبط

ماده ۱۲- تنزل رتبه

در اجرای ماده هشت قانون، معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقا به یکی از رتبه های این قانون کسب نموده اند، هر سه سال یک بار مجدداً طبق ضوابط این آیین نامه مورد ارزیابی قرار گیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد، حداقل امتیاز لازم برای حفظ رتبه فعلی خود را کسب ننمایند با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبه های پایین تر تنزل می یابند.

معلمان در صورت تنزل رتبه در نوبت اول موظف به سپری کردن دوره بازآموزی در دانشگاه های وابسته به وزارت می شوند. تنزل رتبه در نوبت دوم موجب خروج معلم از رسته آموزشی و فرهنگی می شود.

ماده ۱۳- بازنگری و اصلاح آیین نامه

وزارت پس از دو سال از اجرای نظام رتبه بندی معلمان نسبت به ارزیابی تأثیر آن بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول بنیادین و ارزیابی میزان تحقق اهداف قانون، اقدام و در صورت لزوم، پیشنهاد بازنگری و اصلاح این آیین نامه را با رعایت ترتیبات مفاد ۹ قانون ارائه می نماید.

ماده ۱۴- اعتبارات

سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است همه ساله اعتبار لازم برای اجرای قانون را در لایحه بودجه سالانه کشور پیش بینی نماید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
0
0
اقای وزیر این طرح رتبه‌بندی چکش کاری شده .پول وبودجه اش آماده.اقاهیچ بهانه ای برای عدم اجراش نیست.مگراینکه بعضی ناتوان در حرفه وکارشون باشن.سالهاپیش وزیری داشت وزارت اموزش وپرورش اگر قرار بود کاری انجام بشه ،باید سر موعد مقرر انجام شه ومیشد زیرا دلسوز معلمان ومطالبه گر واقعی به تمام معنا بود.ممکنه بعضی معلمان یادشون بیاد کدام اقا بود.تشکر.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
0
0
آیا ارگان های دیگه که افزایش حقوق پیدا کردن ...مثل آموزش پرورش ازشون مدرک و ضمن خدمت و هزارتا چیز دیگه میخوان؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعیت
United States of America
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
0
0
با توجه به بندهای اعلام شده طرف مقابل معلم نیست بلکه یک نویسنده یا محقق وچیز دیگری غیر کسی است که در کلاس و مدرسه باید فعالیت کند .به این نکته توجه کنید .
تحلیل های برگزیده