زمان اجرا و نحوه پرداخت معوقات رتبه بندی معلمان-راهبرد معاصر
بیمار ایدزی با مصرف دارو، هم می‌تواند ازدواج کند و هم بچه‌دار شود «ایلان ماسک» تصویر ماهواره‌بر ایرانی را منتشر کرد + عکس جزییات غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان متوسطه بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز می‌شود راز خشک شدن ۷۰ درصدی دریای مدیترانه! انتقاد پلیس از خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی: قرار بود برق چراغ‌های ۳۰ تقاطع قطع نشود، اما خبری نشد وضعیت آب و هوا، امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ / آغاز بارش‌ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید تاریخ برگزاری کنکور مشخص شد: نوبت اول؛ ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت، نوبت دوم؛ ۵ و ۶ تیر وزیر علوم: در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند؛ این عدد نگران کننده‌ای است کشف محموله‌های بزرگ موادمخدر صنعتی در مرز‌های ایران و افغانستان پرونده سهمیه‌های کنکور در مسیر اصلاح/ اختصاص سهمیه به مدارس دولتی و دهک‌های پایین پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند

زمان اجرا و نحوه پرداخت معوقات رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان، درباره زمان اجرا و نحوه پرداخت معوقات ناشی از اجرای این قانون گفت: طبق قانون رتبه‌بندی باید از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود که ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای آن در سال جاری درنظر گرفته شده است. طبق وعده رئیس سازمان برنامه‌وبودجه پس از صدور احکام، پرداخت معوقات بر اساس مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۴ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 05
کد خبر: ۱۴۱۲۳۳
تعداد نظرات: ۷ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، یوسف نوری با حضور در شبکه خبر سیما، جزئیاتی از نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان اعلام و اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان ابلاغ شده است و نسخه اولیه شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه در روز سه‌شنبه آماده و جلسات مشترک با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه‌وبودجه تشکیل می‌شود و برای نهایی شدن آن نیز زمانی بیش از یک هفته، متصور نیستیم.

وی افزود: در تبصره ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی ملزم شدیم شیوه‌نامه‌ای را برای فرایند اجرای آیین‌نامه با همکاری سازمان امور استخدامی و برنامه‌وبودجه تدوین کنیم که آن را هم سریع انجام می‌دهیم و برخی تکالیف دیگر، چون از قبل در دست بررسی بود، تهیه شده تا سریعا آماده اجرا شویم.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی از زمان تصویب سند تحول بنیادین به‌عنوان یکی از ارکان کیفیت‌بخشی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان مطرح بوده است گفت: درنهایت اراده دولت و مجلس بر اجرای رتبه‌بندی قرار گرفت و اکنون فرایند‌های مربوط طی شده است و ضمن ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای، به‌طور طبیعی کمکی هم به بهبود معیشت معلمان خواهد بود.

نوری درباره تغییرات آیین‌نامه فعلی نسبت به طرح اولیه و برخی نارضایتی‌های جامعه فرهنگیان نسبت به نسخه‌های اولیه آیین نامه گفت: جمعیت ذی‌نفع رتبه‌بندی تقریباً ۸۰۰ هزار نفر هستند و اینکه بگوییم همه را قانع می‌کند، خیر. اما می‌توانیم بگوییم که رتبه‌بندی شروع شده است تا به هدف ارتقای کیفیت برسیم و درنهایت رتبه‌بندی به سمت هدف نهایی‌اش پیش خواهد رفت.

وی افزود: اختلاف ماهوی بین آیین‌نامه پیشنهادی ما با آیین‌نامه فعلی ابلاغی وجود ندارد، اما برخی جزئیات دقیق مشخص شده‌اند، مثلاً قید شده که چه کسانی مشمول رتبه‌بندی نیستند که کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های مازاد یا در اختیار مدرسه و... از این جمله‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه کسانی که قبل از تاریخ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند مشمول رتبه بندی نمی‌شوند اظهار کرد: رتبه‌بندی ویژه معلمان شاغل است. ما با سرعت و دقت لازم به سمت اجرای رتبه‌بندی می‌رویم. رتبه‌بندی شامل نیرو‌های اداری نمی‌شود و اگر آن‌ها واجد شرایط معلمی شوند و کار معلمی انجام دهند شامل رتبه‌بندی می‌شوند، اما دیگر نمی‌توانند به اداره برگردند که البته برگشتن آن‌ها به بخش آموزش بر اساس نیازی است که ما داریم.


نوری در پاسخ به اینکه اگر چرا معلمانی که در ارزیابی رتبه لازم را کسب نکنند، تنزل درجه پیدا می‌کنند؟ گفت: براساس پیش بینی قانونگزار ارزیابی معلمان هر سه سال، یک بار باید انجام شود. اگر معلمان در دوره ارزیابی نتوانند رتبه بعدی را کسب کنند در فرایند اداری قرار می‌گیرند. کسی که معلم است باید مؤلفه‌های چهارگانه شایستگی‌های معلمی را در طول زمان کسب کند و آن‌ها را به ظهور و بروز برساند تا بتواند متربی را هدایت کند و اگر نتوانست باید برود و در مجموعه اداری کار کند و دیگر به‌عنوان معلم نمی‌تواند ادامه خدمت بدهد.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: معلم باید همواره خودش را آماده نگه دارد که البته عموماً همین‌گونه هستند. یکی از شایستگی‌ها که از آن غفلت شده شایستگی‌های عمومی است. منظور شایستگی‌های فردی مبتنی بر باورها، اعتقادات و انگیزه‌هاست و همین‌هاست که شایستگی‌های بعدی را می‌سازد. این موارد توسط ارزیاب‌های حرفه‌ای و متخصص ما سنجیده می‌شوند. ویژگی‌هایی برای ارزیابان مشخص شده است که یکی از آن‌ها مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس به بالاست.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی، کلیات را مطرح کرده و در تدوین شیوه‌نامه، جزئیات بیشتری مشخص شده است گفت: امتیازات به سمت کار‌های پژوهشی کیفی معلمی مانند اقدام پژوهی رفته است و به سمت مدرک‌گرایی و ... نرفته است. رتبه‌بندی آمده است تا چرخش نظام آموزش‌وپرورش عمومی از نظام تک ساحتی به سمت نظام شش ساحتی را آغاز کند.

نوری درباره اینکه اگر معلمی کف امتیاز را کسب نکند چه می‌شود؟ گفت: این را قانونگزار پیش‌بینی کرده است و اعلام شده اگر هرکدام از همکاران فرهنگی کف امتیاز را کسب نکنند و احراز رتبه نکنند از مزایای رتبه اول یعنی آموزشیار معلم برخوردارند، ولی یک سال برای کسب رتبه به آن‌ها مهلت داده می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره تبدیل وضعیت معلمان نیز گفت: کسانی که جدیدالاستخدام هستند تبدیل وضعیتشان منوط به کسب رتبه "مربی" است و اگر بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند تبدیل وضعیت می‌شوند. البته در جریان رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه امکان دریافت و ثبت اعتراضات وجود دارد گفت: اگر تخلفی از سوی ارزیابی‌شوندگان و ارزیابی‌کنندگان رخ‌داده باشد در آیین‌نامه به محرومیت‌های آن‌ها اشاره شده است تا همه به‌طور دقیق به تکالیف خود عمل کنند.

نوری درباره اساس انتخاب هیئت‌های ممیزه گفت: در قانون تعداد هیئت‌های ممیزه تعریف شده است که افرادی از کادر اداری، کارمندان ستادی، نماینده معلمان و رئیس دانشگاه حضور دارند و البته لایه‌بندی هم شده است و به عنوان مثال امتیاز رتبه‌ای، چون استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی بررسی می‌شود و رتبه دانشیار معلم باید در هیئت ممیزه مرکزی تأیید شود. آیین نامه طوری دیده‌شده که کمترین اعتراض را داشته باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره مبنای محاسبه و پرداخت معوقات گفت: در قانون، اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دیده شده و در جدول ۹ قانون بودجه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده است. پس از صدور احکام، بخشی از معوقات، اسناد دیون خواهد شد. طبق قول رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با صدور احکام، پرداخت‌ها بر اساس مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای رسیدن به اهداف رتبه‌بندی، سقف زمانی مشخص شده است؟ عنوان کرد: در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است که وزارتخانه باید بعد از دو سال اجرا، گزارشی را از تأثیر رتبه‌بندی بر نظام تعلیم و تربیت آماده و به هیئت‌وزیران ارائه کند.

نوری با بیان اینکه این انتظار وجود داشت که رتبه بندی سریع‌تر اجرا شود گفت:، اما باید هم سریع و هم دقیق اجرا شود. ما به نظرات احترام می‌گذاریم، اما موارد این‌چنینی زمان‌بر هستند. به‌عنوان‌مثال قانون نظام پرداخت هماهنگ سال ۸۶ تصویب شد، اما سال ۸۸ اجرا شد، اما دولت رتبه‌بندی را بعد از شش ماه اجرایی کرد و بودجه آن‌هم تأمین شد؛ باید بتوانیم به اهداف مدنظر برسیم. آیین نامه اجرایی رتبه بندی ویرایش ۲۶ گانه داشت و حذف و اضافه‌ای داشت. ندیده ام روی آیین نامه‌های قوانین دیگر به این اندازه کار شده باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش در بخش دوم سخنانش، درباره ثبت‌نام مدارس و مشکلاتی که والدین دارند سخن گفت و اظهار کرد: در سال‌های قبل سامانه‌های خوبی داشتیم، ولی این‌ها را در دوسال قبل، کنار گذاشته بودند که مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده بود که امسال اصلاح را انجام داده بودیم.

وی افزود: ثبت نام میان پایه‌ها خود به خود توسط مدارس انجام می‌شود، مگر بخواهند پرونده را به مدرسه دیگری منتقل کنند که آن هم باید الکترونیکی انجام شود. نیازی به اخذ مدارک نیست و مدارک هویتی فقط در پایه اول نیاز است. گرایش به مدارس دولتی زیادش شده، اما در برخی مناطق مدرسه دولتی کم داریم مخصوصا در شمال و مرکز تهران و باید املاکی از ما که به عنوان مثال در دست مدارس غیردولتی است به مدارس عادی تبدیل وضعیت شوند.

نوری در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد محدوده بندی مدارس قدیمی شده است گفت: محدوده بندی از قبل با همکاری شهرداری تعیین شده است. تلاش ما بر این بوده که مشکلات را حل کنیم. گروهی را از ارزیابی عملکرد تعیین می‌کنیم که مشکلات مردم را حل کنند. مردم به ستاد‌های نظارت ثبت نام تهران مراجعه کنند و از مدیرکل شهرتهران نیز می‌خواهم این موضوع را در دستورکار قرار دهند تا شرط محدوده بندی جغرافیایی برای ثبت نام، اسباب زحمت بیشتر برای مردم نشود./روزنو

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
0
مجلس زمان اجرا را 31شهریور اعلام کرده زمان تصویب رتبه بندی

اما دولت زمان تصویب آیین نامه را که دو سال بگذرد را شرط دانسته واقعا مسخره است
در صورتی که آیین نامه یعنی یکسری شروط رتبه بندی و اصلا نباید به زمان اجرا و.یا دو.سال از گذشتن از آیین نامه ربط داده شود
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
0
این رتبه‌بندی به قول آقای رمضان زاده از سال ۹۸ بسیار ضعیف تر است که آن موقع آقای روحانی بدون هیچ بند و تبصره ایی احکام را به معلمان داد.این هیچ انگیزه ایی به معلمان نخواهد داد فقط تحقیر بیشتر آنها است.آنهم با کلی بند وتبصره احمقانه.با تورم ۱۰۰۰ درصدی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
0
0
اولا معلمانی که ۱۱۴۰۰ بازنشسته شدن الان شاغل نیستن مگردوسال دیگه بمونن درضمن چرامتناسب سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی را انجام نمیدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
0
0
جناب وزیر بسیاری از کارمندان دیگر ادارات بدون هیچ گونه بند و تبصره ای سه تا چهار برابر معلمان حقوق می گیرند بعد آپ با رتبه بندی اون هم با این شرایط سخت می خواد انگیزه ایجاد کند؟ عمرا ایجاد شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
0
0
جناب وزیرلطفا هرچه سریع تر رتبه بندی رو اجراکنید، معوقات راواریز کنید تاحدودی مشکلات معیشتی معلمان مرتفع شود... سپاسگزارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
0
0
بالاخره ما نفهمیدیم بازنشستگان ۱۴۰۰/۷/۱ مشمول میشن یانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
0
0
سلام رتبه بندی خلاف قانون نیست کدام سازمان هست کارمندش سالها خدمت کندبا کارمند جدید مقایسه شود یک افزایش حقوق باید دولت ومجلس یک سال فرهنگیان را افسرده کرده فرهنگی چگونه سال جدید سر کلاس درس برود