تکلیف معلمانی که رتبه‌ای در رتبه بندی معلمان کسب نمی‌کنند چیست؟-راهبرد معاصر
توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت پلیس: دستگیری سارقان ۱۰میلیاردی طلافروشی در تهران ماهواره چمران جدیدترین تست‌های خود را با موفقیت به انجام رساند ایلان ماسک: نورالینک برای از بین بردن درد گردن و کمر باید تراشه مغزی بسازد صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال | سیلاب در راه است معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ملک جناح خاصی نیست/ از ظرفیت اساتید استفاده شود خبر خوش برای معلمان | کد ۱۹ استخدام ۶ هزار نفر برای وزارت آموزش و پرورش تایید شد جزئیات مسمومیت چند دانش‌آموز در شهرری | ماجرا چه بود؟ واکنش سازمان غذا و دارو به ماجرای محلول‌های دیالیزی آلوده دستگیری تبعه افغان مسلح در یافت آباد به اتهام قدرت نمایی خبر خوش برای معلمان جدید و فرهنگیان فاقد رتبه و جاماندگان رتبه بندی+ جزئیات ماجرای درگیری موتور سوار و یک زن | واکنش پلیس | دلیل ارجاع زن جوان به مراجع قضایی

تکلیف معلمانی که رتبه‌ای در رتبه بندی معلمان کسب نمی‌کنند چیست؟

یوسف نوری درباره شرایط تنزل رتبه بندی معلمان و تکلیف معلمانی که نمی‌توانند رتبه‌ای را کسب کنند توضبح داد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۴ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 05
کد خبر: ۱۴۱۱۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: جمعیت ذی‌نفع رتبه‌بندی ۸۰۰ هزار نفر هستند و طبق قانون برخی افراد مستتثنی بوده و مشمول نمی‌شوند، رتبه‌بندی شروع شده تا به کیفیت نظام تعلیم و تربیت برسیم و اگر این هدف تأمین شود قطعا رتبه‌بندی به سمت آن هدف نهایی خودش پیش خواهد رفت.

چه افرادی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند؟

وی افزود: در حال حاضر بین آیین‌نامه‌ای که ما پیشنهاد کرده بودیم و آیین‌نامه موجود اختلاف ماهوی وجود ندارد و آیین‌نامه خوبی است که برخی از جزئیات را مشخص کرده است مثل اینکه چه کسانی شامل نمی‌شوند از جمله افرادی که در مرخصی بدون حقوق هستند یا مامور به تحصیل و مامور به سایر دستگاه‌ها هستند یا افرادی که مازاد هستند یعنی در مدرسه برایشان کاری نیست و تمایل هم ندارند به جایی بروند که ما نیاز داریم.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه تعداد دانش‌آموزان زیاد شده و تعداد بازنشستگی هم بیشتر شده، تمام معلمان را می‌توانیم سازماندهی کنیم و اگر هر معلمی جایی مازاد باشد به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کند، در همان شهر سازماندهی می‌شود.

شرط رتبه‌بندی اداری‌ها

نوری گفت: قانون رتبه‌بندی برای معلمان شاغل است و افرادی که قبل از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بازنشسته شدند مشمول نمی‌شوند، در آیین نامه مشخص شده است افرادی به دلیل کمبود نیروی انسانی در سال ۱۳۵۸ وارد ادارات آموزش و پرورش شدند، اما چون معلم هستند و در ادارات کار می‌کنند، رتبه‌بندی شامل آن‌ها می‌شود، اما تعدادی از آن‌ها به عنوان کارمند اداری استخدام شدند که شامل نمی‌شوند البته اگر واجد صلاحیت معلمی باشند و در مدرسه کار معلمی انجام دهند، رتبه‌بندی شامل آن‌ها می‌شود، اما دوباره نمی‌توانند به اداره برگردند.

شرایط تنزل رتبه معلمان

وزیر آموزش و پرورش درباره تنزل رتبه معلمان مطرح کرد: قانونگذار هر سه سال یک بار، ارزیابی را برای معلمان قرار داده است اگر معلمان در دو دوره ارزیابی نتوانند رتبه بعدی بعدی را کسب کنند، در فرایند اداری قرار می‌گیرند و قانونگذار اینجا دقیق دیده است، چون فردی که معلم است باید مؤلفه‌های چهارگانه یعنی شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه را داشته باشد. معلم باید توانمندی‌هایی را کسب کند و به ظهور و بروز برساند تا بتواند دانش‌آموز را هدایت کند.

نوری با بیان اینکه معلم باید خود را آماده نگه دارد البته عموماً اینچنین هستند و معلمان باید منطبق بر شایستگی‌ها در نظام تعلیم و تربیت حضور پیدا کنند، افزود: یکی از شایستگی‌هایی که از آن غفلت شده، شایستگی‌های عمومی است و، چون نظام کنکوری شده بیشتر به شایستگی‌های تخصصی پرداخته‌ایم منظور از شایستگی‌های فردی، شایستگی‌هایی است که مبتنی بر اعتقادات، باور‌ها و انگیزه‌های معلمان است.

وی ادامه داد: شایستگی‌ها بر اساس گزاره‌های رفتاری که افراد دارند توسط ارزیابان حرفه‌ای از بین همکاران ما در دانشگاه فرهنگیان و در درون آموزش و پرورش است، انجام می‌شود که البته حدی هم برای آن‌ها گذاشته شده است یعنی افرادی که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا دارند همچنین ارزیابان یک نفر نیستند و توسط همکاران ما در بخش‌های ارزیابی عملکرد، گرو‌های آموزشی حراست و گزینش و... انجام می‌شود، گروه‌هایی که برای احراز شایستگی تعیین شده‌اند به گونه‌ای است که در نهایت جمع آنها، شایستگی فرد را احصا خواهند کرد.

کار‌های پژوهشی کیفی مهم است

وزیر آموزش و پرورش گفت: شیوه‌نامه به سمت مدرک‌گرایی و مقاله‌گرایی نرفته است بلکه به سمت کار‌های پژوهشی کیفی معلمی مثل اقدام پژوهی و آنچه در صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان هست، پیش رفته است. بخش پژوهشی شروع خوبی در نظام تعلیم و تربیت دارد، رتبه‌بندی در واقع آمده است تا چرخش نظام آموزش و پرورش عمومی کشور را از نظام تک ساحتی به ۶ ساحتی حرکت دهد.

تکلیف معلمانی که نتوانند رتبه‌ای را کسب کنند، چیست؟

نوری در پاسخ به این پرسش «تکلیف معلمانی که هیچکدام از رتبه‌ها را کسب نکنند چه می‌شود؟»، مطرح کرد: قانونگذار در ماده ۴ پیش‌بینی کرده است اگر فردی کف امتیاز که ۴۷۰ است را کسب نکند و در ماده ۵ اعلام شده، اگر احراز رتبه نکنند از تاریخ اجرای رتبه‌بندی از مزایای رتبه اول یعنی آموزشیار معلم به مدت یک سال برخوردار می‌شود و مهلتی داده می‌شود تا رتبه خود را کسب کند.

وی ادامه داد: تبدیل وضعیت افراد جدیدالاستخدام منوط به این است که بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند، ولی در جریان رتبه‌بندی قرار می‌گیرند./تسنیم


مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
0
فورا اضافه کار معلنان را واریز کنید
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار